Hej, fläktarna har slutade fungera i huset så jag gick upp på taket och öppnade upp huven och började mäta om jag hade någon ström fram och det hade jag... men hade inget ut så min slutsats är att motorn till fläkten är trasig. Min fråga är då om denna slutsats är korrekt och vart jag isåfall får tag på en ny liknande. Se bild. Tacksam för all hjälp jag kan få och är det något ni inte förstår så är det bara att fråga!
 
  • Öppen motorhuven på takfläkt med synliga elanslutningar och ledningar, eventuell felkälla till fläktfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Östberg har nya fläktar som passar på din gamla ram.
Så man lyfter bara av själva ”hatten” med fläkten sen får du sätta en brytare till den nya på utsidan
 
Hej, tack för svar! Grejen är dock den att jag bara behöver byta den lilla grejen som jag tagit kort på. Så vetinte om jag missförstod dig eller inte men är inte intresserad av att byta hela huven just nu då jag tror att det är trafon som gått sönder där ink mat kommer. Alltså det jag håller i handen på bilden där har jag 230v in men inget ut så tror att självaste trafon är sönder om du förstår vad jag menar.
 
Okej, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det, hade vi sparat på dessa vid byten så hade jag kunnat skicka en till dig ;)
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Okej, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det, hade vi sparat på dessa vid byten så hade jag kunnat skicka en till dig ;)
Du har ingen länk eller något på vad ni brukar köpa när ni ska byta ut dessa? Kanske lika bra jag byter hela om det inte är för mycket jobb :)
 
Du kan inte hitta nån glassäkring eller, det sitter det i ibland, kan ju var värt att kolla
 
R robbie78_c skrev:
Du kan inte hitta nån glassäkring eller, det sitter det i ibland, kan ju var värt att kolla
Hmm... tror inte jag såg någon men kanske borde gå upp igen och dubbelkolla! Jävla konstigt att det inte finns att köpa en sådan kopplingsbox separat någonstans dock för jag har kollat överallt men vetinte riktigt vad den lådan heter så jag söker ganska brett :///
 
Att du inte har ström ut till fläkten när du fällt upp den beror troligtvis på att strömmen bryts av den vita lådan på bilden.
Det är en säkerhet så att fläkten stannar när man fäller upp den, du ser stiftet uppe till vänster på din bild som trycker in brytaren i lådan..

Går det att snurra på fläkten?
Det sitter ett inbyggt termoskydd i motorn som löser ut om den blir för varm.
Det kan bero på trasig kondensator, dålig kullager eller så är motorn tyvärr bränd.
 
Den vita lådan är ingen trafo utan en brytare som stänger av fläkten när du öppnar den.
Stiftet upp till vänster på bilden är det som aktiverar brytaren.
Det går att koppla förbi den så länge, men har fläkten stannat beror det nog på något annat.
 
Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på själva fläkten? Går tyvärr inte att läsa den lilla skylten på bilden.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Den vita lådan är ingen trafo utan en brytare som stänger av fläkten när du öppnar den.
Stiftet upp till vänster på bilden är det som aktiverar brytaren.
Det går att koppla förbi den så länge, men har fläkten stannat beror det nog på något annat.
Om motorn är kass vilket jag är 100 på att den är vad är nästa steg för mig? Räcker det med att köpa en ny motor eller måste man byta hela huven? Tack för ditt svar.
 
J Josth skrev:
Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på själva fläkten? Går tyvärr inte att läsa den lilla skylten på bilden.
Hej, det är SVAB. Modellbeteckning vet jag tyvärr inte :(
 

Bästa svaret

Det borde sitta en märkskylt/lapp på motorn vad det är för effekt (watt) m.m. om den inte blåst bort.
Du kan kolla här på exempel på ersättningsmotorer https://www.luftbutiken.se/reservdelar-flaktar/4725-svab-svf-7-flaktmotor-60w.html du borde kunna hitta en fläkt/motor som stämmer i storlek.
Sätter du i en ny motor så missa inte att sätta en ny kondensator.

Jag tycker motorerna är rätt dyra och hade nog valt att byta hela fläkten (den delen man fäller upp) med t.ex. https://www.luftbutiken.se/takflaktar/586-ostberg-takflakt-tks-400c-svart.html

Du måste kontrollera måtten på din fläkt vilken som passar och även effekten så det inte blir en för kraftig eller svag fläkt.
 
  • Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.