Ett träd på annans tomt föll mot elledning och det blev strömavbrott. Elleverantören ryckte ut och reparerade. Samma dag indikerade larm på värmepumpen att elgubbarna hade vänt faserna fel. Det som händer nu är att vattenpumpen går sönder och inget tryck i vattenledningar. Ringer elleverantören som säger: ta dit en rörfirma som bedömer skadorna, så står vi för reparationerna. Innan rörfirman kommer så har han och elleverantören en dialog. Rörfirman ringer upp mig och säger att allt är bara en tillfällighet. Vattenpumpen var gammal (17 år) så den är trasig. Har ingenting med strömavbrott att göra, eller att elgubbarna har vänt faserna fel. Elleverantören säger samma sak. En ren tillfällighet. Dom tänker inte stå för reparationerna.

Jag vill påstå att om pumpen är av en typ som är känslig för rotationsriktning hade den gått sönder även om den var ny, och är den av en typ som inte är känslig hade den överlevt om den var i fungerande skick innan.

Vilken typ av pump rör det sig om, och vad kostar en ny?

Har nätägaren "erkänt" att de vänt fasföljden vid reparationen?
Det vore annars ett första steg att få en bekräftelse på det. Sedan kan man som fotografen säger kolla om pumpen är känslig för rotationsriktning (vilket jag tror den är).

Det är ju trist om nätägaren inte tar ansvar för fel som man kan räkna med kommer att hända om man plötsligt kastar om fasföljden. Tur att du inte körde andra maskiner som skulle kunna ha blivit farliga om motorn snurrar åt fel håll.

Detta är kopierat från nätägarens mail: "Efter ett kabelbrott måndagen den 29/9 på en elledning blev faserna skiftade så att pumpar som är trefas gick åt fel håll." Pumpen är av typ: ejektorpump till sänkpump. Allt fungerade utan anmärkning innan strömavbrottet. Vad är erat tips på hur jag ska fortsätta.

Sitter pumpen fast eller vad har hänt? Om det är en ejektorpump så antar jag att den sitter åtkomlig inomhus. Brummar den när du försöker starta den? Har rörfirman varit där eller har de bara sagt på telefon att den inte går sönder av att gå åt fel håll? För mig låter det konstigt att den skulle gå sönder av att gå åt fel håll. Speciellt för ejektorpumpar är däremot att de inte kan starta från torrt. Om pumpen stått still så att allt vatten tömts ur den och slangarna så måste den manuellt fyllas med vatten innan den kan gå. Om det är vad som hänt så kanske den inte ens är trasig.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
50 m från huset finns det en 15 djup grävd brunn som pumpen ligger i. Rörisen sa att det var lite vatten i brunnen. Problemet är att allt fungerade som det skulle innan strömavbrottet.

Den eventuella skuldfrågan kan jag inte säga något om. Men baserat på vad du skriver undrar jag fortfarande om det är säkert att någonting är trasigt.

Som det brukar vara uppbyggt med en ejektorpump så sitter pumpen inomhus. Från pumpen går två slangar ner i brunnen. Dessa har olika diameter. Nere i brunnen sitter sedan en ejektor som är en pump driven av en vattenstråle. På så vis kan vatten pumpas upp ur en djup brunn utan att man behöver ha skälva pumpen nere i brunnen. En nackdel är att den inte kan starta torr.

Om detta är vad du har så kan det vara att vattnet tömts ur rören vid strömavbrottet. Kanske genom en intern läcka som fans även tidigare. Om så är fallet så är det helt i sin ordning att det fungerade innan men inte kommer något vatten efteråt. Det som då måste göras är att fylla rören med vatten så skall det nog fungera igen.

Om denna beskrivning inte stämmer med hur det ser ut så har du något annat än en vanlig ejektorpump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.