B Bonafluff skrev:
Men krävs väl någon form av elbehörighet för få öppna den.
Varför skulle det behövas behörighet för att öppna en lucka? Har dom så anala regler i Norge?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle det behövas behörighet för att öppna en lucka? Har dom så anala regler i N
useless useless skrev:
Varför skulle det behövas behörighet för att öppna en lucka? Har dom så anala regler i Norge?
Jag är lite osäker men ja det är ofta prat om att de inte får arbeta överallt i skåpet.

Men är inte poängen med ett lågspänning del att man skall slippa arbeta i ställen där det förekommer elkablar

Det var någon annan tidigare i tråden som kommenterade detta med dubbel isolering. Som vi ser på eltrådarna går dom löst bakom denna luckan. Ej i kulokabel eller flexrör jag. Den personen hade en teori att denna luckan gjorde att det blev en dubbel isolering när den var stängd. Men direkt den öppnas så försvinner ju dubbel isolering och det skall krävas elbehörighet att arbeta där?


Jag är ingen elektriker. Spekulerar bara
 
Kabeln som det är skruvat i ÄR dubbelisolerad och kräver ingen ytterligare isolering.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kabeln som det är skruvat i ÄR dubbelisolerad och kräver ingen ytterligare isolering.
Tänkte väl på trådarna som gick precis intill och befinner sig i samma utrymme. Ifall dom finns där får då man arbeta där? Svenska regler tänker jag på nu.


Off topic

Men när jag renoverade hemma i mitt hus så drog elektrikern kulo kablar i ett liknande utrymme igenom flexrör
 
Om det var Kulo så var det helt fel Kulo får inte dras i rör utom i kortare sträckor som tex genom en vägg.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Om det var Kulo så var det helt fel Kulo får inte dras i rör utom i kortare sträckor som tex genom en vägg.
Vet inte exakt men det var någon vit kabel som skulle upp på vinden . Trådarna fick inte gå lös på vinden och hade man flex rör skulle de bli kondens i röret.

Jag kallade den nog felaktigt kulo
 
P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Väldigt sällan hålbilden passar tyvärr
I det här fallet passade hålen, men fel sorts skruv användes.
 
P
B Bonafluff skrev:
Men är inte poängen med ett lågspänning del att man skall slippa arbeta i ställen där det förekommer elkablar
Har termen lågspänning en annan betydelse i norsk elsäkerhet än i svensk?
 
B Bonafluff skrev:
Jag är lite osäker men ja det är ofta prat om att de inte får arbeta överallt i skåpet.


Det är ju skillnad på att arbeta i utrymmet och att öppna locket och kontrollera att inget är i vägen innan man skruvar fast saker utanpå.



B Bonafluff skrev:
Men är inte poängen med ett lågspänning del att man skall slippa arbeta i ställen där det förekommer elkablar
Lågspänning är upp till 1000 VAC.
 
P
B Bonafluff skrev:
Tänkte väl på trådarna som gick precis intill och befinner sig i samma utrymme. Ifall dom finns där får då man arbeta där?
De hänger lösare och är smalare och är svårare att träffa med en borr …
 
useless useless skrev:
Det är ju skillnad på att arbeta i utrymmet och att öppna locket och kontrollera att inget är i vägen innan man skruvar fast saker utanpå.





Lågspänning är upp till 1000 VAC.
Montören skulle väl gjort detta och upptäckt elektrikern gjort fel och bett denne flytta på sin kabel

Utrymmet är ju inte speciellt stort och plåten är för att skruva upp denna utrustningen.
 
Varför kunde han inte flytta kabeln några cm själv om den var i vägen???
 
A
Bonafluff gör rätt i att ifrågasätta att vara och gräva bland grundisolerade starkströmsledningar.

Den som är elsäkerhetsledare för arbetsplatsen ansvarar för att det är säkert för alla att arbeta i anläggningen. Om dessa ledningar är spänningssatta ska de göras spänningslösa eller beröringskydd monteras. Det är inte svårare än så. Annars ska ingen vara där bakom och greja.

Om anläggningen är överlämnad till kund är det troligen anläggningsinnehavaren som ansvarar för att det är säkert att arbeta där.

Som jag förstår det gjordes detta när anläggningen var spänningslös men man måste ändå vara säker på det. Det är därför det finns rutiner för sådant.
 
E elmont skrev:
Varför kunde han inte flytta kabeln några cm själv om den var i vägen???
För att montören hade ju inte lossat denna plåten och tittat efter vad som fanns bakom. Hade han vetat om eller tänkt på göra detta så hade han ju naturligtvis inte skruvat en självborrande skruv där. Han vill ju såklart inte skada sig själv, andra eller kosta företaget pengar.


Hjälper ju inte vara skadeglad och säga självklara saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.