Naturligtvis är den som satte i skruven helt oskyldig, och det måste vara dennes arbetsledning som begått det stora misstaget med att ej ta reda på vilka förutsättningar som rådde. Borrar jag hål i en vägg och råkar skada en vattenledning så är det naturligtvis rörmockarens fel som satte röret just där jag skulle borra.
Det är tur att det alltid är någon annans fel när det skiter sig
 
  • Haha
  • Gilla
Dublin och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Naturligtvis är den som satte i skruven helt oskyldig, och det måste vara dennes arbetsledning som begått det stora misstaget med att ej ta reda på vilka förutsättningar som rådde. Borrar jag hål i en vägg och råkar skada en vattenledning så är det naturligtvis rörmockarens fel som satte röret just där jag skulle borra.
Det är tur att det alltid är någon annans fel när det skiter sig
Är väl lite skillnad när det är nyinstallation eller? Och man faktiskt monterar sin utrustning exakt där det är tänkt. Men ja det hade varit bättre om det använts skruvar som var kanske 5mm kortare


Hade du borrar sönder rörmokarens rör och han eller inte snickaren följt anvisningarna är det ju inte ditt fel så länge du använt rätt skruv. I en våtrumvägg ska man ju kunna skruva upp sitt nästan överallt så länge man använder rätt skruv för skruva i ny våtrum vägg
 
B Bonafluff skrev:
Är väl lite skillnad när det är nyinstallation eller? Och man faktiskt monterar sin utrustning exakt där det är tänkt. Men ja det hade varit bättre om det använts skruvar som var kanske 5mm kortare


Hade du borrar sönder rörmokarens rör och han eller inte snickaren följt anvisningarna är det ju inte ditt fel så länge du använt rätt skruv. I en våtrumvägg ska man ju kunna skruva upp sitt nästan överallt så länge man använder rätt skruv för skruva i ny våtrum vägg
Tror du verkligen att hantverkarna har exakta instruktioner om vart dom ska sätta sina skruvar och dra sina ledningar???
Det är upp till varje individ att ta ansvar för det man utför, borrar jag i en ledning är det mitt ansvar och ingen annans. Är jag i närheten av en central/mediaskåp mm ligger ett än större ansvar på mig då jag måste förstå att risken där är större.
Om det handlar om nyproduktion eller en renovering spelar ingen roll. Samt en gyllne regel som hantverkare oftast ha är att man inte använder längre skruvar än nödvändigt.
Ps
Är man osäker ska man fråga tex elektrikern vart ledningarna ligger, för dom kan ju ligga vart som helst i en vägg, det vet väl alla på ett bygge??
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tror du verkligen att hantverkarna har exakta instruktioner om vart dom ska sätta sina skruvar och dra sina ledningar???
Det är upp till varje individ att ta ansvar för det man utför, borrar jag i en ledning är det mitt ansvar och ingen annans. Är jag i närheten av en central/mediaskåp mm ligger ett än större ansvar på mig då jag måste förstå att risken där är större.
Om det handlar om nyproduktion eller en renovering spelar ingen roll. Samt en gyllne regel som hantverkare oftast ha är att man inte använder längre skruvar än nödvändigt.
Ps
Är man osäker ska man fråga tex elektrikern vart ledningarna ligger, för dom kan ju ligga vart som helst i en vägg, det vet väl alla på ett bygge??
Inuti ett tekniskt skåp skulle jag säga att tillverkaren har alltid satt upp en spec hur det skall göras för att vara godkänts.

Du pratar generellt
 
Inte behövs det nått godkännande/instruktion i ett mediaskåp? Man bestyckar ju skåpet med det man själv vill ha och som man själv önskar. Och ska man sätta skruv i bakplåten kan man ju använda plåtskruv utan spets, vilket väl är det vanliga när fästplåten har förborrade hål. Men OAVSETT så ligger det på utföraren att ha koll på det denne sysslar med. Är det hål i botten på lådan kan man ju tex.enkelt kika genom hålen innan man sätter dit en skruv.
Man kan INTE skylla sina egna tillkortakommanden på andra.
 
  • Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Ja det är meningen. Plåten är till för installera fiberuttag. Mediaomvandlare och ibland routher. Det är en del av ett tekniskt skåp som är för lågspänning. Fiber/alarm och nätverkskabel
Men är det säkert meningen att skruva? Kan fästas på andra sätt i den där. Min har jag satt med sån där tejp med kardborreband så man kan lossa den. Funkar perfekt.
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
A
Håller med elmont i stort här. Man kan inte bara borra och skruva var som helst utan att göra en viss riskbedömning och helst undersökning av läget.

Men i just detta fallet kan jag ha förståelse för att detta hände. Man förväntar sig nog inte att det ska ligga starkström direkt bakom plåten man ska montera grejer på och på bilderna ser man inte det utan att demontera den perforerade plåten.

Kanske tillverkaren har tänkt att grejerna ska monteras utan skruv med annan lösning?

Visst fibermontören är den som har skadat kabeln med kanske eventuellt för långa skruvar. Men den montörerna har väl antagligen inte lov att öppna och kolla bakom plåten ( osäker på reglerna?)
Bra fråga. Är osäker själv.
Hoppas någon här kan svara på detta.
Bo brukar ha koll på detta om inte annat.

Det känns ju inte bra om man ska behöva arbeta nära grundisolerade trådar. Handbok 446 säger i alla fall att beröringsskydd eller liknande bör monteras vid arbete nära spänning.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men är det säkert meningen att skruva? Kan fästas på andra sätt i den där. Min har jag satt med sån där tejp med kardborreband så man kan lossa den. Funkar perfekt.
Vi monterar också fiberuttaget. Cat6 uttag och dragavlastar fibern/cat6. De skulle bli problem om vi monterar allt detta mer kardborreband.

Montören som gjorde denna installationen gör fem såna här installationer om dagen och detta var första gången det hände oss. Skåpen brukar dock se lite annorlunda ut mot detta och de flesta har ingenting bakom gallret
 
Tycker det är ganska tydligt att det är montören som slarvat och använt onödigt långa och dessutom självborrande skruvar.

Typiskt sådant som man oftast bara kan säga är fult och fel men inte har någon större konsekvens på något, hade i detta fall en allvarlig konsekvens.

Vad som är rätt framgår som nämnt sannolikt i en manual till kapslingen.

Oavsett är det slarv från den som drog i skruvarna.
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Montören som gjorde denna installationen gör fem såna här installationer om dagen och detta var första gången det hände oss. Skåpen brukar dock se lite annorlunda ut mot detta och de flesta har ingenting bakom gallret
Med självborrande 25mm långa skruv?
För att det är enkelt och passar nästan överallt.
Utan att ha tillgång till manual gällande montering i centralen?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Vi monterar också fiberuttaget. Cat6 uttag och dragavlastar fibern/cat6. De skulle bli problem om vi monterar allt detta mer kardborreband.

Montören som gjorde denna installationen gör fem såna här installationer om dagen och detta var första gången det hände oss. Skåpen brukar dock se lite annorlunda ut mot detta och de flesta har ingenting bakom gallret
Du blandar olika saker nu. Vad var det som skruvades fast och gjorde att kabeln gick sönder?
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Med självborrande 25mm långa skruv?
För att det är enkelt och passar nästan överallt.
Utan att ha tillgång till manual gällande montering i centralen?
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du blandar olika saker nu. Vad var det som skruvades fast och gjorde att kabeln gick sönder?
Vi har har skruvat upp allt i mediaskåpet. Fiberuttag och cat6 uttag + media omvandlare. Media omvandlare är den svarta bilden och de är skruvarna ifrån den som som har skadat kabeln. Osäker på längden som har använts
 
B Bonafluff skrev:
Vi har har skruvat upp allt i mediaskåpet. Fiberuttag och cat6 uttag + media omvandlare. Media omvandlare är den svarta bilden och de är skruvarna ifrån den som som har skadat kabeln. Osäker på längden som har använts
Förstår inte riktigt vart du vill komma?

Ni har skruvat upp allt i mediaskåpet men har gjort det på "känn" utan tillgång till manualen?

Jag kan såklart inte veta att manualen löser varken montagesätt eller ansvarsfrågan, men jag finner det lite oansvarigt att inte ens ha tillgång till manualen innan ni börjar montera upp prylar.

Och första instinkten när det går fel är att ifrågasätta elektrikerns installation, trots att ni inte vet att ni gjort rätt, bara "som vanligt"?
 
B Bonafluff skrev:
Vi har har skruvat upp allt i mediaskåpet. Fiberuttag och cat6 uttag + media omvandlare. Media omvandlare är den svarta bilden och de är skruvarna ifrån den som som har skadat kabeln. Osäker på längden som har använts
Ok för det var ju det mitt inlägg handlade om. Det är den jag använt kardborrebandtejp till. Jag vet inte varför du börjar prata om cat6. Det är inte det som är problemet i så fall.

Jag hade inte använt kardborrebandtejp till en patchpanel, det blir för ostadigt. Men det är perfekt till små lådor som inte väger nått och som man inte ska dra i för mycket. Och som man kan vilja plocka ned.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Inuti ett tekniskt skåp skulle jag säga att tillverkaren har alltid satt upp en spec hur det skall göras för att vara godkänts.

Du pratar generellt
Men.... Du hade ju inte ens kollat upp vilka specifikationerna var innan du skruvade? Alltså jag fattar att det kan finnas ett visst avstånd eller anvisade ställen att skruva där det inte får finnas kabel men du kollade ju inte det heller, eller har jag missförstått? Rätta mig i så fall, jag är inte på topp idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.