MultiMan
B Bonafluff skrev:
Vi monterar också fiberuttaget. Cat6 uttag och dragavlastar fibern/cat6. De skulle bli problem om vi monterar allt detta mer kardborreband.

Montören som gjorde denna installationen gör fem såna här installationer om dagen och detta var första gången det hände oss. Skåpen brukar dock se lite annorlunda ut mot detta och de flesta har ingenting bakom gallret
Då får ni hoppas att montören inte lämnat ett antal tidsinställda bomber bakom sig med delvis skadade kablar som nöter igenom mot självborrande skruvar efter ett år eller två.

Det låter som att saker går på rutin utan ordentlig kontroll innan.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Då får ni hoppas att montören inte lämnat ett antal tidsinställda bomber bakom sig med delvis skadade kablar som nöter igenom mot självborrande skruvar efter ett år eller två.

Det låter som att saker går på rutin utan ordentlig kontroll innan
MultiMan MultiMan skrev:
Då får ni hoppas att montören inte lämnat ett antal tidsinställda bomber bakom sig med delvis skadade kablar som nöter igenom mot självborrande skruvar efter ett år eller två.

Det låter som att saker går på rutin utan ordentlig kontroll innan.
Jag jobbar bara på firman och vill inte det ska kunna hända igen.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men.... Du hade ju inte ens kollat upp vilka specifikationerna var innan du skruvade? Alltså jag fattar att det kan finnas ett visst avstånd eller anvisade ställen att skruva där det inte får finnas kabel men du kollade ju inte det heller, eller har jag missförstått? Rätta mig i så fall, jag är inte på topp idag.
Nej jag har inte skruvat upp något. Men en montör hos våran firma hade gjort detta arbetet.
Tycker det är tråkigt det som har hänt. Då faktiskt någon kollega till mig kunde ha skadat sig allvarligt om de varit ström på kabeln.

Jag själv jobbar med grävning av fiber och har aldrig skruvat upp något i ett elskåp
 
E elmont skrev:
Skaffa rätt sorts skruv av den här typen, finns i olika grovlekar och längder.
[länk]
Tack! Uppskattas
 
Nissens
B Bonafluff skrev:
Det är faktiskt det som har hänt! Dock så jobbar jag på IT företaget.
Inte så att jag bryr mig om vem som betalar egentligen.

Mest bekymrad över hur det kunde hända. Nu blev det ju aldrig någon olycka här ute men i värsta tänkbara scenario kunde ju faktiskt en kollega till mig skadat sig allvarligt om det var ström på kabeln när vi monterade denna boksen. Dom har som sagt inte lov att arbeta bakom plåten och det kan ju vara svårt se vad som finns bakom. Jag trodde elektrikern monterade ingenting här bakom med iaf 5 cm marginal och ingen kabel i spänn
Varför använder ni så långa skruv? Verkar minst sagt onödigt att riskera olyckor pga det.
 
Nissens
E elmont skrev:
Skaffa rätt sorts skruv av den här typen, finns i olika grovlekar och längder.
[länk]
Kanske bättre att använda skruv som borrar hålet själv? Förborrar man med borrmaskin kan man ju råka borra i kablar bakom ändå…
 
P
elmonts länk visar väl sådana skruvar som är lämpliga att använda i trådens fall?
Hålen finns ju redan.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
P
Jag tycker båda sidor har gjort fel.
Installatören av fibern borde ha klart bättre konsekvenstänk och kontrollera var det monteras.
Sen elektrikern har dragit en matarkabel fel för vad säger att det är bara yrkesverksamma som kommer montera i mediaskåpet den dagen amatören har flyttat in? Sånt borde en yrkesman tänka på.
Så resultatet är att man inte kan lita på hantverkare/yrkesmän.
Tack för ni visar det än en gång m
 
P PappasHammare skrev:
Jag tycker båda sidor har gjort fel.
Installatören av fibern borde ha klart bättre konsekvenstänk och kontrollera var det monteras.
Sen elektrikern har dragit en matarkabel fel för vad säger att det är bara yrkesverksamma som kommer montera i mediaskåpet den dagen amatören har flyttat in? Sånt borde en yrkesman tänka på.
Så resultatet är att man inte kan lita på hantverkare/yrkesmän.
Tack för ni visar det än en gång m
Det är omöjligt att göra det idiotsäkert så att "amatörer" alltid skulle landa på fötterna, det finns tyvärr allt för många variabler.
 
P
Jo, så är det förvisso, men det går att förhindra sånt som är uppenbart att någon kommer att klanta till.
Samt att man kan alltid själv försöka undvika klantigheter.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
E elmont skrev:
Det är omöjligt att göra det idiotsäkert så att "amatörer" alltid skulle landa på fötterna, det finns tyvärr allt för många variabler.
Man behöver inte göra allt idiotsäkert men att dra tex. Inkommande strömkabel genom ett media skåp skulle jag kalla idiotiskt har sett mycket men detta tar någ höjden…
Har själv bra erfarenheter av elektriker dom brukar tänka till o vara kloka med dragningar och sina monteringar…
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
elmonts länk visar väl sådana skruvar som är lämpliga att använda i trådens fall?
Hålen finns ju redan.
Väldigt sällan hålbilden passar tyvärr
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

Här är de instruktioner jag hittat på en Schneider Resi9-central, vilket detta ser ut att vara.
Dock är den kombinerad med en för de vanliga elcentralerna.
Och vad jag kan se är instruktionerna väldigt knapphänta gällande kabeldragning och montage i mediacentralen.
Tror inte det är denna modellen. Skall få reda mer i nästa vecka.

Det ser ut som att modellen som sitter på bilderna hänger lågspänning plåten på något gångjärn till höger så att man kan öppna den dörren och se vad som finns bakom. Men krävs väl någon form av elbehörighet för få öppna den.


Modellen du visar har mer en fast plåt för detta
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Tror inte det är denna modellen. Skall få reda mer i nästa vecka.

Det ser ut som att modellen som sitter på bilderna hänger lågspänning plåten på något gångjärn till höger så att man kan öppna den dörren och se vad som finns bakom. Men krävs väl någon form av elbehörighet för få öppna den.


Modellen du visar har mer en fast plåt för detta
Nej det har du ju helt rätt i, vet varför jag fick för mig att din bild hade fyrkantiga hål så som Schneiders, ser ju nu att de är runda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.