Vems är felet?

Känner inte till viket tillverkaren är på skåpet och har alltså inte den installationsboken.

Det som hänt är att Fibermontör monterat mediaomvandlaren på ett anvisat ställe i mediaskåpet. Oturligt nog har det visat sig i efterhand att han råkat borrat inkommande ström.
Detta är ett nybygge så det var inte ström vid installations tillfället. ström sattes på ett par månader efter och då var det något jord fel. som man kom fram till berodde på skruven som skadat kabeln.

Visst fibermontören är den som har skadat kabeln med kanske eventuellt för långa skruvar. Men den montörerna har väl antagligen inte lov att öppna och kolla bakom plåten ( osäker på reglerna?)

Spontant kan jag väl känna att elektrikern som gjort något alvarligt fel här som inte installerat sin kabel med ett avstånd
( kanske står i någon anvisning?) Eller helt enkelt han har dragit sin kabel på ett ställe där den alls inte skall finnas.

Vad tänker ni?
 
  • Föremål med etikett monterat på perforerad metallpanel, kablar anslutna, industriellt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart kabel med skada och trådar exponerade, mot bakgrund av andra kablar och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en nätverksenhet med lysande indikatorlampor mot en metallvägg med hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild: sko, snörhål, sömmar, blå detalj, oklart perspektiv, selektiv fokus, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget bråka om, bara göra så det blir rätt igen med inkommande och framför allt tala om för IT-montörens företag vad som hänt och dom får betala åtgärd. Det är sånt som händer och kallas olyckliga omständigheter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget bråka om, bara göra så det blir rätt igen med inkommande och framför allt tala om för IT-montörens företag vad som hänt och dom får betala åtgärd. Det är sånt som händer och kallas olyckliga omständigheter.
Det är faktiskt det som har hänt! Dock så jobbar jag på IT företaget.
Inte så att jag bryr mig om vem som betalar egentligen.

Mest bekymrad över hur det kunde hända. Nu blev det ju aldrig någon olycka här ute men i värsta tänkbara scenario kunde ju faktiskt en kollega till mig skadat sig allvarligt om det var ström på kabeln när vi monterade denna boksen. Dom har som sagt inte lov att arbeta bakom plåten och det kan ju vara svårt se vad som finns bakom. Jag trodde elektrikern monterade ingenting här bakom med iaf 5 cm marginal och ingen kabel i spänn
 
Finns inget i regelboken om avstånd bakom en central. Det är alltid den som är sist som ska ha koll på det. Sen om en kabel går bakom en mediacentral är helt sin ordning, då mediadelar alltid monteras på plattan, verkar att det var långa skruv i fickan som användes.
 
J jonaserik skrev:
Finns inget i regelboken om avstånd bakom en central. Det är alltid den som är sist som ska ha koll på det. Sen om en kabel går bakom en mediacentral är helt sin ordning, då mediadelar alltid monteras på plattan, verkar att det var långa skruv i fickan som användes.
Håller ju med om att skruvarna kanske var lite långa men tänker ändå även om de var 5mm kortare hade de kunnat skada kabeln om den ligger emot.

Det låter lite vilda västern att inte tillverkaren av skåpet skulle ha någon instruktion på hur kablarna skall placeras bakom plåten
 
Ja du vilda västern är det inte. Det som man då skulle tänka sig, är det skulle vara som i nya mätarskåp, där följer med glidfästen som sätts in i avlånga hål med mutter att fästa en mätare med. I övrigt inget som jag kan kommentera. Bara det med vem som ska stå för kalaset just nu i ditt fall.
 
J jonaserik skrev:
Ja du vilda västern är det inte. Det som man då skulle tänka sig, är det skulle vara som i nya mätarskåp, där följer med glidfästen som sätts in i avlånga hål med mutter att fästa en mätare med. I övrigt inget som jag kan kommentera. Bara det med vem som ska stå för kalaset just nu i ditt faldu verk
J jonaserik skrev:
Ja du vilda västern är det inte. Det som man då skulle tänka sig, är det skulle vara som i nya mätarskåp, där följer med glidfästen som sätts in i avlånga hål med mutter att fästa en mätare med. I övrigt inget som jag kan kommentera. Bara det med vem som ska stå för kalaset just nu i ditt fall.
Ja säger inte emot dig du verkar kunnig. Men skulle du kunna länka någon sådan här sentral där man kan läsa på sig om installationanvisnignen? Jag hade svårt hitta någon likande på google.

Kan vara kul läsa den se vad dom skriver vad för skruv som skall användas och vilket avstånd kablar skall hållas på.


Föreställer mig att om inte tillverkaren har specad upp detta så är det ju ändå dom som har gjort fel i grund och botten
 
Om det är meningen att man ska skruva upp grejer där så ska det givetvis inte ligga en kabel precis bakom plåten. Då har någon gjort fel.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är meningen att man ska skruva upp grejer där så ska det givetvis inte ligga en kabel precis bakom plåten. Då har någon gjort fel.
Du kan inte räkna med att ha en skruv som 30 mm lång i en plåtburk och det behövs bara en som är 10 mm. Så det med att det ligger en kabel bakom är inte fel på något sätt.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är meningen att man ska skruva upp grejer där så ska det givetvis inte ligga en kabel precis bakom plåten. Då har någon gjort fel.
Håller med. Jag kommer ofta sist till en central och ska montera switchar och router. Ofta behövs det då demonteras eluttag och dylikt om jag ska kunna kontrollera bakom.
Får jag det med noll elbehörighet?
 
useless useless skrev:
Om det är meningen att man ska skruva upp grejer där så ska det givetvis inte ligga en kabel precis bakom plåten. Då har någon gjort fel.
Ja det är meningen. Plåten är till för installera fiberuttag. Mediaomvandlare och ibland routher. Det är en del av ett tekniskt skåp som är för lågspänning. Fiber/alarm och nätverkskabel
 
  • Gilla
Fredrik.aa
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kan inte räkna med att ha en skruv som 30 mm lång i en plåtburk och det behövs bara en som är 10 mm. Så det med att det ligger en kabel bakom är inte fel på något sätt.
Jag skulle tro att skruven som är använd är mellan 10 och 12 mm. Cat6 kabeln vi ser på bilden är 6mm
 
R
B Bonafluff skrev:
Vems är felet?

Känner inte till viket tillverkaren är på skåpet och har alltså inte den installationsboken.

Det som hänt är att Fibermontör monterat mediaomvandlaren på ett anvisat ställe i mediaskåpet. Oturligt nog har det visat sig i efterhand att han råkat borrat inkommande ström.
Detta är ett nybygge så det var inte ström vid installations tillfället. ström sattes på ett par månader efter och då var det något jord fel. som man kom fram till berodde på skruven som skadat kabeln.

Visst fibermontören är den som har skadat kabeln med kanske eventuellt för långa skruvar. Men den montörerna har väl antagligen inte lov att öppna och kolla bakom plåten ( osäker på reglerna?)

Spontant kan jag väl känna att elektrikern som gjort något alvarligt fel här som inte installerat sin kabel med ett avstånd
( kanske står i någon anvisning?) Eller helt enkelt han har dragit sin kabel på ett ställe där den alls inte skall finnas.

Vad tänker ni?
Men varför har man inkommande strömkabel i ett media skåp?
Sitter elcentralen ovanför mediaskåpet så bör man väl se till att kabeln inte ligger bakom den perforerade plåten som ska vara den man skruvar upp saker i…

Som jag ser det så bör det vara elektrikern som är ansvarande för detta…
 
J jonaserik skrev:
Du kan inte räkna med att ha en skruv som 30 mm lång i en plåtburk och det behövs bara en som är 10 mm. Så det med att det ligger en kabel bakom är inte fel på något sätt.
Mediaskåpen brukar ha en tät baksida en bit bakom den perforerade plåten. Utrymmet där emellan är inte till för att dra starkströmskablar i.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vad säger egentligen reglerna här ang eltrådarna som går där bakom? (inte kabeln) Normalt ska det ju vara dubbel isolation dvs tråd + rör här kommer de ju ur flexslangen och går vidare fritt precis bakom en plåt som nog får anses vara rätt kass isolering.
 
  • Gilla
klosp11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.