Hej,

Bespara mig gärna kommentarer om att badrummet ser amatörmässigt gjort ut eller är dags att byta ut - jag vet!

För ett tag sedan bytte jag brunnslock i mitt badrum eftersom det förra hade lossat lite grann och kändes gammalt (se bild 1 & 2). Det hade lossat fogar och stod man på brunnslocket sjönk det även ned lite. Fick dock veta att man verkar ha lagg keramik ovanpå en gammal badrumsmatta (typ 90-tal) i efterhand. Naiv som jag var tänkte jag inte mer på det, utan blev rätt nöjd (se bild 3).

Har under ca 2 års tid hyrt ut min lägenhet till 2 olika hyresgäster där den ena flyttar ut snart. När jag var förbi för att kolla lägenheten tillsammans med hyresgästen här om dagen såg jag att nya brunnslocket hade lossat, eftersom fixen hade släppt och även de närliggande plattorna (se bild 4).

Kunde se att badrumsmattan hade tämjts ut mindre och även lossat ifrån grunden. Detta gjorde att mattan inte längre följde fallet längre, utan var mer spänd ”i luften” och att detta gjort att plattorna inte längre satt kvar. Detta tyckte jag skrek fuktskada så ringde mitt försäkringsbolag, vilka hävdar att dom inte kommer ta ett skit eftersom badrummet är gammalt och det är sånt som händer. Även föreningen säger att jag själv får ta detta eftersom någon har lagt keramik på en badrumsmatta och menar att i stadgarna står det att jag som innehavare av bostad är ansvarig för all skada som sker ovanför brunnen.

Finns det något här som säger att jag levt i god tro, och att jag nu, när jag upptäckt att mattan är lös, kan ha tagit in fukt? Kan jag få ut något på försäkringen i huvud taget?

Till råga på detta, råkade jag givetvis, när jag skulle testa att sätta tillbaka gamla brunnslocket göra en skada i mattan. Mattan hade helt enkelt gått ihop och öppningen ned i brunnen var mindre än från början vilket gjorde att mattan sprack när jag tryckte till (se bild 5).

Vad gör jag nu, har jag fuckat upp helt, eller har det varit på mig hela tiden? Kan jag hävda nånting till min fördel och hur tydligen ska jag vara med att sprickan kom till av ett klantigt snedsteg (eller hävda att det hänt av fukt)?

Mitt mål är att få till enklast möjliga lösning så att jag kan fortsätta hyra ut lägenheten och därefter sälja den om ett år.

Tusen tack!

• Badrumsgolv med ett vitt keramiskt brunnslock omgivet av kakelplattor, en del plattor med tydliga skador och lossad fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet golvbrunnshål med ett brunnslock hållet i handen och keramiska kakel runt, tecken på slitage och reparation.
    Skapa konto
  • En person byter brunnslock i ett kaklat badrum, verktyg och delar av brunnslocket synliga.
    Skapa konto
  • Närbild på ett brunnslock i badrum med synligt slitet kakel och lossande fogar runtomkring.
    Skapa konto
  • Gammalt badrumsgolv med skadade vita kakelplattor och löst brunnslock.
    Skapa konto
Rickard.
Det är ditt badrum så givetvis tar du skadan om din försäkring inte täcker skadan eller att FB väljer att betala en del trots att den inte gör det (inte helt ovanligt). Man får inte ett helt nytt badrum av någon annan den dagen det det behövs men har man lite tur kan man i bästa fall få betalt en liten del.

Enklast för dig är väl att leja bort hela badrummet på totalentreprenad till någon lokal firma med bra referenser och göra om badrummet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror inte att du förvärrat något genom att trycka sönder kanten. Problemet är att mattan lossnat från golvet och brunnen. Och det beror förmodligen på just ålder. Om försäkringsbolaget nekar ersättning för att det är gammalt är det nog svårt att hitta ett undantag. En lösning som försäkringsbolaget godtar lär inte vara mindre än en renovering av rummet. Det går ju att göra provisorier och sedan sälja lägenheten utan att renovera. Men det vore olyckligt om provisoriet inte håller och det blir en vattenskada i huset utanför din lägenhet under tiden du har det uthyrt.

Gör om gör rätt! Finns inga genvägar nu tyvärr. Risken är att det rinner vatten i sprickan och suga upp i betongen under och vidare till grannen tex…

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Düsseldorff
Men kom igen! Det är klart att det är ditt ansvar att fixa ett gammalt uttjänt badrum! Ringer du försäkringsbolaget när det är dags att byta soffa?

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 7 till
  • Laddar…
Lär ju bli svårt att få lägenheten uthyrd under tiden badrummet är icke fungerande och även under en renovering.

Förstår frustrationen men ta ett djupt andetag och försök se det som en möjlighet. Ta in offerter från några firmor (se till att få våtrumsintyg) och renovera med neutrala ytskikt så har du ett bra utgångsläge för kommande försäljning. Om du har bra kontakt med grannarna kan du fråga om det är fler som går i renoveringstankar så kanske ni tom kan få mängdrabatt.

B
Clias Clias skrev:
Hej,

Bespara mig gärna kommentarer om att badrummet ser amatörmässigt gjort ut eller är dags att byta ut - jag vet!

För ett tag sedan bytte jag brunnslock i mitt badrum eftersom det förra hade lossat lite grann och kändes gammalt (se bild 1 & 2). Det hade lossat fogar och stod man på brunnslocket sjönk det även ned lite. Fick dock veta att man verkar ha lagg keramik ovanpå en gammal badrumsmatta (typ 90-tal) i efterhand. Naiv som jag var tänkte jag inte mer på det, utan blev rätt nöjd (se bild 3).

Har under ca 2 års tid hyrt ut min lägenhet till 2 olika hyresgäster där den ena flyttar ut snart. När jag var förbi för att kolla lägenheten tillsammans med hyresgästen här om dagen såg jag att nya brunnslocket hade lossat, eftersom fixen hade släppt och även de närliggande plattorna (se bild 4).

Kunde se att badrumsmattan hade tämjts ut mindre och även lossat ifrån grunden. Detta gjorde att mattan inte längre följde fallet längre, utan var mer spänd ”i luften” och att detta gjort att plattorna inte längre satt kvar. Detta tyckte jag skrek fuktskada så ringde mitt försäkringsbolag, vilka hävdar att dom inte kommer ta ett skit eftersom badrummet är gammalt och det är sånt som händer. Även föreningen säger att jag själv får ta detta eftersom någon har lagt keramik på en badrumsmatta och menar att i stadgarna står det att jag som innehavare av bostad är ansvarig för all skada som sker ovanför brunnen.

Finns det något här som säger att jag levt i god tro, och att jag nu, när jag upptäckt att mattan är lös, kan ha tagit in fukt? Kan jag få ut något på försäkringen i huvud taget?

Till råga på detta, råkade jag givetvis, när jag skulle testa att sätta tillbaka gamla brunnslocket göra en skada i mattan. Mattan hade helt enkelt gått ihop och öppningen ned i brunnen var mindre än från början vilket gjorde att mattan sprack när jag tryckte till (se bild 5).

Vad gör jag nu, har jag fuckat upp helt, eller har det varit på mig hela tiden? Kan jag hävda nånting till min fördel och hur tydligen ska jag vara med att sprickan kom till av ett klantigt snedsteg (eller hävda att det hänt av fukt)?

Mitt mål är att få till enklast möjliga lösning så att jag kan fortsätta hyra ut lägenheten och därefter sälja den om ett år.

Tusen tack!
Saknas de inte en klämring

B
Charlieflower Charlieflower skrev:
Förstår frustrationen men ta ett djupt andetag och försök se det som en möjlighet. Ta in offerter från några firmor (se till att få våtrumsintyg) och renovera med neutrala ytskikt så har du ett bra utgångsläge för kommande försäljning. Om du har bra kontakt med grannarna kan du fråga om det är fler som går i renoveringstankar så kanske ni tom kan få mängdrabatt.
Clias Clias skrev:
Hej,

Tusen tack!
Mängdrabatt? Ja då lär ju badrummen se lika ut. Ha samma torktider, samma dragning, samma förberedelser mm

B Konsumenten84 skrev:
Mängdrabatt? Ja då lär ju badrummen se lika ut. Ha samma torktider, samma dragning, samma förberedelser mm
Mängdrabatt kanske var fel ord men om man kan erbjuda ett större jobb så har man enligt min erfarenhet ett bättre förhandlingsläge. (Så var det i min förening när vi renoverade badrummen.)

• Gilla
johel572
  • Laddar…
S
Jag fattar inte ens vad det är du försöker få fram? Vadå "god tro?" Mot vem? Vem är det du menar ska betala renovering av ditt asgamla badrum? :O

• Haha
TheGame
  • Laddar…
Jag förstår inte heller riktigt. Våtrummet är slut och avskrivet på grund av ålder. Det blir ingen mer ersättning bara för att man inte visste hur dåligt det var.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
Renovera, det betyder gör om allt. Det fins ingen snabbfix. Du får väl tillbaka det mesta när du säljer. Tänk på vad det kostar om du får en vattenskada hos grannen.

Ställer lika frågandes som ovan?
Du tar skadan, vem skulle annars? Det är dags att renovera badrummet helt och hållet :)

Quickfixen är det som nu gett upp.

Karlia
Eftersom försäkringsbolaget nu vet vilket dåligt skick ditt badrum är i, tänker jag också att det är bäst att kosta på renovering. Skulle det bli en vattenskada undrar jag vad du skulle få för ersättning när skicket är känt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.