Hej.

Ska börja renovera delar av källaren och tog in några företag på offertförfrågan.
Alla företag som var hos mig sa att de kommer bila bort golvet (ca 300 mm som ska bilas bort) för att dra nya rör/avlopp till tvättrummet och badrummet samt värmeslinga och för att inte bli lågt i taket då det kommer komma undertak.

Av nyfikenhet tog jag kontakt med en konstruktör som fick ta det av alla bygghandlingar och då fick jag tvär nej till att bila bort då förstörs plattan och konstruktionen och huset kan sätta sig sa han.
Så nu är jag förvirrad och vet ej vem jag ska lyssna/lita på.
Kan det vara så att alla företag som jag tog in, vet ej vad de sysslar med eller är det konstruktören?

Ni med erfarenhet, vad säger ni ?
Bifogar 2 st bilder på plattan och den röd markerat som är tänkt att bila bort.

Tack på förhand. Teknisk ritning av en betongplatta med måttangivelser och markerat område för bortbilning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av källarplan med områden markerade i rött där plattan är tänkt att bilas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste ni ha golvvärme ? Beskriv mer vad som ska göras.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Lyssna på konstruktören. En villa har inte en 200mm tjock platta med dubbla lager armering för skojs skull.

Om du läser lite källarrenoveringstrådar här på byggahus så kommer du se att det ofta handlar om äldre hus med en helt annan typ av grundläggning. I äldre hus gjöt man först sulor, alltså en 0,5-1m bred betongram på vilka källarväggarna murades upp. Sedan fyllde man igen upp till 5-10cm från den färdiga golvytan med vad skräp man hade till hands och gjöt en tunn, oarmerad kaka uppe på som källargolv.

I ett sådant hus har golvet ingen eller liten bärande funktion och man bilar ofta bort golvet för att lägga ner rör och isolera vid renovering. Men ditt hus är byggt på ett helt annat vis.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Lyssna på konstruktören. En villa har inte en 200mm tjock platta med dubbla lager armering för skojs skull.

Om du läser lite källarrenoveringstrådar här på byggahus så kommer du se att det ofta handlar om äldre hus med en helt annan typ av grundläggning. I äldre hus gjöt man först sulor, alltså en 0,5-1m bred betongram på vilka källarväggarna murades upp. Sedan fyllde man igen upp till 5-10cm från den färdiga golvytan med vad skräp man hade till hands och gjöt en tunn, oarmerad kaka uppe på som källargolv.

I ett sådant hus har golvet ingen eller liten bärande funktion och man bilar ofta bort golvet för att lägga ner rör och isolera vid renovering. Men ditt hus är byggt på ett helt annat vis.
Tack för snabb svar. Ja huset är är från mitten av 50 talet. enligt ritningar är den bygg enligt grundläggningsprincipen men enligt konstruktören behöver detta ej stämma.. dock funderar jag på om jag ska bila bort ca 150x150mm för att se hur det ligger till egentligen.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste ni ha golvvärme ? Beskriv mer vad som ska göras.
Bef. pannrum byggs om till tvättstuga
bef. tvättrum byggs om till badrum
bef. matrum byggas om till bastu. där väggen som är mellan rivs bort.

Takhöjd i rummen ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Takhöjd i rummen ?
2100

Kör radiatorer istället och el-golvvärme där det är nödvändigt. Om grunden är väldränerad är det inget fuktproblem om plattan är oisolerad.

• Gilla
Al Yasso
  • Laddar…
...men borde det inte gå att göra om detta men med isolering istället för singel och sedan återställa betongplattan men med golvvärmerör i?

Man ska nog vara lite försiktig med hur man gör, men omöjligt borde det inte vara?

Ska man ändå göra en så stor renovering skulle iallafall inte jag vilja göra avkall på golvvärmen, det är verkligen guld värt i en källare.

• Gilla
Al Yasso
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...men borde det inte gå att göra om detta men med isolering istället för singel och sedan återställa betongplattan men med golvvärmerör i?

Man ska nog vara lite försiktig med hur man gör, men omöjligt borde det inte vara?

Ska man ändå göra en så stor renovering skulle iallafall inte jag vilja göra avkall på golvvärmen, det är verkligen guld värt i en källare.
Det är det jag tänker på också nu när jag ändå kör på hela så kan jag lika gärna göra ett bra jobb som håller ett bra tag framöver. O finns ingen skönare än att gå in i ett badrum där golvet är varmt och skönt

...men @PNO har helt rätt ovan - de vanliga källarprojekten som det finns många beskrivna här på forumet har helt andra grundförutsättningar. Det måste man ta hänsyn till.

• Gilla
Al Yasso
  • Laddar…
Nu har jag gjort ett håll i plattan och det är bara betong ingen armering eller isolering.
Tyvärr har konstruktören som skulle komma blivit sjuk. =/ frågan är om jag bara bilar bort allt men utan att komma nära väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.