Hej!

Jag har haft ljudproblem i min lägenhet under en lång period nu. Det verkar som att jag hör all liv som pågår över mig framförallt men även från sidorna (antar det då jag även hör saker när grannarna inte är hemma)

Största problemet har nog varit stegljuden, dunsar från ovan och dunkande från dammsugning, städning etc.

Eftersom det även är jobbigt för grannarna ovan att känna dig begränsade har föreningen nu sagt att de ska hitta en lösning på det.

Det vi behöver är att någon först o främst undersöker lägenheten. Då det verkar som att min lägenhet är rätt ensam med problemet. Vi misstänker byggfel/ bristande isolering. (Ganska nytt bygge)

Därefter önskar vi åtgärdsförslag på problemet.

Min tanke är att det lär lösas med att ljudisolera golvet hos grannarna med något bättre material under parketten. (prefab betong mellanbjälklag)

Men då andra typer av ljud också överförts enkelt, som ljud från klädgalger, samtal och hostningar (märkligt nog), så vill vi undersöka problemet lite djupare. Så att de inte isolerar hela golvet ovan och jag fortfarande har problem med ljudet.

Så till min fråga,
Vem anlitar vi? Jag har sökt runt och det verkar som att golvisoleringen kommer för att isolera golv, akustiker kommer för mätningar och konstruktörer verkar inte ha samma akustik kompetens.

Vi vill boka in någon typ av inspektion på golv, tak, tätningar etc och som har någorlunda bra akustik kompetens. Därefter ta in offerter för åtgärdsförslagen.

Tacksam för all hjälp och rådgivning. Även tips och annan bra info från er som har bra koll på detta. Då tar jag gärna med mig det inför inspektion så att man inte missar att undersöka något som kan vara boven!

Mvh
 
K
Det finns en avdelning på konsultföretaget Afry som heter Efterklang som jobbar med att besiktiga, utreda och projektera precis det du har problem med.

Det låter som att det inte är en hyreslägenhet? Så då är det nog inom föreningen man får lösa det. Och om det är tillräckligt nytt att det går som ett byggfel.
 
K knightjocke skrev:
Det finns en avdelning på konsultföretaget Afry som heter Efterklang som jobbar med att besiktiga, utreda och projektera precis det du har problem med.

Det låter som att det inte är en hyreslägenhet? Så då är det nog inom föreningen man får lösa det. Och om det är tillräckligt nytt att det går som ett byggfel.
Hej! Tack för svar! Tror du att de tar på sig ett uppdrag som bara gäller en lägenhet eller håller de sig till större projekt bara?

Nej precis det är en bostadsrätt och vi har fortfarande 5 års besiktningen kvar. Därför vore det också bra att hinna kolla på det inför besiktningen. Lätt att lyfta upp som en punkt då, annars tror jag att de bara undersöker ytligt
 
Det jag vet att jag själv gjort och även andra som bott i brf:er som stört sig på oljud är att isolera inne hos sig.

Dvs, om det som stör dig är ett ljud från grannen via en vägg, då får du bygga en innervägg som du isolerar med en luftficka mellan din nya vägg och den gamla. Samma sak med taket, i min tidigare lägenhet så störde jag mig på oljud från grannen ovanför i sovrummet så jag satte in ett innertak, isolerade det och försökte undvika en stum koppling mot tidigare tak för att minska vibrationer som kan fortplantas.

Men hur länge har du bott där? Lägenhetshus är ju relativt ofta lyhörda och jag själv blev förvånad över hur mycket jag vande mig vid ljud som tidigare störde mig. När jag besökte andra under tiden jag störde mig på lyhördheten där jag själv bodde så hörde jag i princip alltid störiga ljud hos andra med, skillnaden var bara att de vant sig vid dom.

Att det ska göras åtgärder inne hos grannen är nog inte prio 1 här, jag tror lösningen du får ställa in dig på som det mest troliga är att det blir i din lägenhet, på din bekostnad tyvärr.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Det jag vet att jag själv gjort och även andra som bott i brf:er som stört sig på oljud är att isolera inne hos sig.

Dvs, om det som stör dig är ett ljud från grannen via en vägg, då får du bygga en innervägg som du isolerar med en luftficka mellan din nya vägg och den gamla. Samma sak med taket, i min tidigare lägenhet så störde jag mig på oljud från grannen ovanför i sovrummet så jag satte in ett innertak, isolerade det och försökte undvika en stum koppling mot tidigare tak för att minska vibrationer som kan fortplantas.

Men hur länge har du bott där? Lägenhetshus är ju relativt ofta lyhörda och jag själv blev förvånad över hur mycket jag vande mig vid ljud som tidigare störde mig. När jag besökte andra under tiden jag störde mig på lyhördheten där jag själv bodde så hörde jag i princip alltid störiga ljud hos andra med, skillnaden var bara att de vant sig vid dom.

Att det ska göras åtgärder inne hos grannen är nog inte prio 1 här, jag tror lösningen du får ställa in dig på som det mest troliga är att det blir i din lägenhet, på din bekostnad tyvärr.
Hej tack för svar!

Anledningen att vi även öppnar möjligheten till att isolera hos grannarna är för att även de är trötta på problemet. Inte på grund av att jag klagar, det är ju redan konstaterat att jag hör allt. Mer för att de upplever att de begränsar sättet de rör sig på i lägenheten.
Eftersom vi fokuserade mycket på stegljuden som uppstår så sökte vi oss fram till att isolera golvet lär bli mest effektivt, samt billigast.

Styrelsen har redan gått med på att ordna problemet, tack och lov! Med anledning att alla var hemma hos mig och vi gjorde ett hemma test där vi lät grannarna röra sig runt. De bekräftade snabbt att de inte alls låter likt hos dem.

Jag har bott i lägenheten lite över 1 år, jag lyckas tyvärr inte vänja mig. Tror också det beror på att alla andra lägenheterna är så väl isolerade att de inte tar hänsyn till trivsel reglerna. De förstår inte riktigt hur det kan låta för andra för att de själva inte hör något. Så det dunsar rejält även på natten.

Att orda ett tak blir rätt svårt. Jag kollade den möjligheten. De ville sänka taket med 15-20 cm. Det var inte möjligt i min lägenhet då jag själv har en tak höjd på 2.45 och fönstren börjar kanske 15 cm från taket….
 
Okej, men det är ju bra att alla verkar vara hyfsat överens om problembilden då. Det vanliga är ju snarare tvärtom och då är enda sättet att komma vidare att göra saker hos sig själv.

Jag tror jag själv sänkte taket med kanske 8 cm, det är ju inte så att man vill ta mer än nödvändigt. För det kan ju vara så att det behövs flera åtgärder inte bara en för att gå i mål med detta.
 
Nytt bygge så runt Rw52 är väl rimligt

Tabell med lägsta ljudnivåskillnad och högsta stegljudsnivå för olika typer av bostadsutrymmen, med värden mellan 44 och 62 dB beroende på utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man måste undersöka var ljudet kommer ifrån. Jag har tyvärr ingen mätutrustning själv. Ni bör innan mätning testa och lyssna lite så går mätning bättre.

Var kommer ljudet ifrån?

Verifiera att det bara är din lägenhet
Varifrån kommer de störande ljuden, endast lägenheten ovanför eller är det från flera håll, vilka?
Hur ser det ut i din lägenhet, tomt med massa eko?
Betongstomme?


Det går att isolera stegljud i lägenheten ovanför, då får man lägga in en stegljudsskiva/markisolering, inte sån tunn 3mm plast bara. ca 25-50mm mineralull är det, sen lägger man ett nytt innergolv ovanpå. Golvspån eller gjuta. Så det kommer bygga ca 50mm.

Luftburet kan vara så att det kommer ljud från ventilationen om det slarvats med installation och en ljuddämpare är bortglömd.

En annan grej som kan hjälpa är att fylla innertaket med absorbenter. Det kommer fortfarande in ljud men rummet blir såpas avdämpat att eko försvinner snabbt och du kommer inte störas lika mycket av ljudet.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nytt bygge så runt Rw52 är väl rimligt

[bild]

Man måste undersöka var ljudet kommer ifrån. Jag har tyvärr ingen mätutrustning själv. Ni bör innan mätning testa och lyssna lite så går mätning bättre.

Var kommer ljudet ifrån?

Verifiera att det bara är din lägenhet
Varifrån kommer de störande ljuden, endast lägenheten ovanför eller är det från flera håll, vilka?
Hur ser det ut i din lägenhet, tomt med massa eko?
Betongstomme?


Det går att isolera stegljud i lägenheten ovanför, då får man lägga in en stegljudsskiva/markisolering, inte sån tunn 3mm plast bara. ca 25-50mm mineralull är det, sen lägger man ett nytt innergolv ovanpå. Golvspån eller gjuta. Så det kommer bygga ca 50mm.

Luftburet kan vara så att det kommer ljud från ventilationen om det slarvats med installation och en ljuddämpare är bortglömd.

En annan grej som kan hjälpa är att fylla innertaket med absorbenter. Det kommer fortfarande in ljud men rummet blir såpas avdämpat att eko försvinner snabbt och du kommer inte störas lika mycket av ljudet.
Hej!

Vi gjorde en mätning men det var inte helt genomtänkt då de undersökte stegljuden. Vi fick sen till oss att det kan lika gärna vara luftburna ljudet som också tar sig förbi. Även om det låter som steg :/

Huset är i betong. Som jag har förstått lyfter man upp golvet då och byter ut mattan till något tjockare som har högre dämpning. Jag tror att mattorna de har använt nu är ca 3mm och någon golvläggare sa att de kan byta ut det till något med 5-10mm
Vet inte hur bra effekt det ger men de påstår att de kan sänka 3-6 dB

Bra input om absorbenter!
Jag hade tänkt att köpa in lite enklare lösningar.
Akustik paneler och olika former av absorbenter (nu tak som ditt förslag). Även tyngre gardiner.
däremot får jag höra att det hjälper med ljudnivån som studsar runt hemma och inte ljud som kommer in från andra lägenheter.
Men det låter ju logiskt att de borde kännas bättre om efterklang förbättras även om ljudet kommer från andra håll?
 
K
S S.rosendal skrev:
Hej! Tack för svar! Tror du att de tar på sig ett uppdrag som bara gäller en lägenhet eller håller de sig till större projekt bara?

Nej precis det är en bostadsrätt och vi har fortfarande 5 års besiktningen kvar. Därför vore det också bra att hinna kolla på det inför besiktningen. Lätt att lyfta upp som en punkt då, annars tror jag att de bara undersöker ytligt
De gör sådana utredningar som du behöver. Eftersom det är så nytt så ska det byggas enligt vissa ljudkrav. Så det borde finnas bygghandlingar som visar hur golv, väggar osv ska byggas för att klara kraven. Och sedan när bygget är klart ska man dit och mäta för att se till att de uppsatta kraven klaras. Så ett protokoll borde finnas.

När man utför mätningen så mäter man inte i alla lägenheter. Det blir för dyrt, så man väljer slumpmässigt ut någon av varje typ. Så om det bara är er(a) lägenheter så kan det ju byggts fel i just bara era. Då är det viktigt att ni får ner det på protokoll från ett riktigt företag innan. Så det blir det nog enklare än att dra det i efterhand.

Det är olika krav i olika rum, sovrum har högst till exempel. Därför krävs mer isolering om arkitekten väljer att placera badrum vägg i vägg med sovrum. Ligger det vid en större väg/järnväg kanske sovrummet placeras mot innergården och köket ut mot vägen för att det ska vara lättare att klara kraven.
 
S S.rosendal skrev:
Hej!

Vi gjorde en mätning men det var inte helt genomtänkt då de undersökte stegljuden. Vi fick sen till oss att det kan lika gärna vara luftburna ljudet som också tar sig förbi. Även om det låter som steg :/

Huset är i betong. Som jag har förstått lyfter man upp golvet då och byter ut mattan till något tjockare som har högre dämpning. Jag tror att mattorna de har använt nu är ca 3mm och någon golvläggare sa att de kan byta ut det till något med 5-10mm
Vet inte hur bra effekt det ger men de påstår att de kan sänka 3-6 dB

Bra input om absorbenter!
Jag hade tänkt att köpa in lite enklare lösningar.
Akustik paneler och olika former av absorbenter (nu tak som ditt förslag). Även tyngre gardiner.
däremot får jag höra att det hjälper med ljudnivån som studsar runt hemma och inte ljud som kommer in från andra lägenheter.
Men det låter ju logiskt att de borde kännas bättre om efterklang förbättras även om ljudet kommer från andra håll?
Det finns tunna mattor som ger ca 20dB mot stegljud.
Skippa gardinerna och satsa på stora mattor istället. Även vägg går ju.

Man kan enkelt bygga egna absorbenter med stenull, en träram och klä den med tyg. Hänga upp som tavlor eller hänga i krokar i taket.
 
Det måste ju vara ett byggfel i just din lägenhet. Förstår inte varför ni börjar fundera på egna åtgärder i ett hus som är under garanti. Om ni inte gjort en garantianmälan så gör det. Det lär ju ha funnits en akustiker med i projekteringen av huset som har kunskap om hur det skulle ha byggts. Föreningen borde ju också sitta på bygghandlingarna med både konstruktionsritningar och akustik pm.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
De gör sådana utredningar som du behöver. Eftersom det är så nytt så ska det byggas enligt vissa ljudkrav. Så det borde finnas bygghandlingar som visar hur golv, väggar osv ska byggas för att klara kraven. Och sedan när bygget är klart ska man dit och mäta för att se till att de uppsatta kraven klaras. Så ett protokoll borde finnas.

När man utför mätningen så mäter man inte i alla lägenheter. Det blir för dyrt, så man väljer slumpmässigt ut någon av varje typ. Så om det bara är er(a) lägenheter så kan det ju byggts fel i just bara era. Då är det viktigt att ni får ner det på protokoll från ett riktigt företag innan. Så det blir det nog enklare än att dra det i efterhand.

Det är olika krav i olika rum, sovrum har högst till exempel. Därför krävs mer isolering om arkitekten väljer att placera badrum vägg i vägg med sovrum. Ligger det vid en större väg/järnväg kanske sovrummet placeras mot innergården och köket ut mot vägen för att det ska vara lättare att klara kraven.
Vi utförde en mätning, men det var bara en stegljudsmätning. Den klarade sig. Däremot var det skillnad på resultatet med nästan 4dB jämfört med stickprovskontroller som gjordes när bygget stod klart. Vi gjorde tyvärr inte en kontroll på det luftburna ljudet. Han hade heller med sig någon apparat för efterklang ljudet. Han slog bara med armen mot väggen och sa att det räcker.

Jag kom i kontakt med personen som gjorde mätningarna den tiden och han ska att det var synd att vi inte mätte de luftburna ljudet. Han tyckte att resultatet som vi fått inte riktigt synkar med hur jag upplever ljudet i lägenheten och misstänkte det kan vara luftburet ljud alt. Stomljud.
Han höll med om att resultatet från mätning egentligen inte automatiskt betyder att det låter ”OK” i lägenheten utan är bara en siffra man förhåller sig till. Det kan fortfarande vara ett byggfel någonstans.

Men detta gjorde att vi inte hade något bra att komma med till byggföretaget, för de kommer hänvisa till BBR krav. Därav tog föreningen på sig att lösa problemet. Helst så billigt som möjligt. Då de bekräftade att de låter illa av stegljuden hos mig jämfört med deras bostäder.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns tunna mattor som ger ca 20dB mot stegljud.
Skippa gardinerna och satsa på stora mattor istället. Även vägg går ju.

Man kan enkelt bygga egna absorbenter med stenull, en träram och klä den med tyg. Hänga upp som tavlor eller hänga i krokar i taket.
Hej, menar du en vanlig matta? Eller menar du mattan man sätter under golvet? ☺️
 
W witten skrev:
Det måste ju vara ett byggfel i just din lägenhet. Förstår inte varför ni börjar fundera på egna åtgärder i ett hus som är under garanti. Om ni inte gjort en garantianmälan så gör det. Det lär ju ha funnits en akustiker med i projekteringen av huset som har kunskap om hur det skulle ha byggts. Föreningen borde ju också sitta på bygghandlingarna med både konstruktionsritningar och akustik pm.
Jag tror att det är därför vi önskar en inspektion först för att se om vi kan upptäcka ett tydligt fel.
Vår förvaltare hade tagit upp frågan med byggföretaget och de hade sagt att de kan utföra en mätning men om den blir godkänd så betalar vi.
Då bokade styrelsen upp en egen mätning för att de inte litar på företaget. Det har varit en hel hög med byggfel som de argumenterat emot.
Det har känts ganska lönlöst att kämpa mot dem så de tog slutsatsen att om en golv omläggning i lägenheten ovan kan åtgärda problemet så kommer de undan billigare, då de borde ligga på 35-40 tusen. (Vi testade ta in offerter för se över kostanden)
 
Det finns speciella ljudkonsulter som enbart arbetar med detta. Vart bor du?
Sedan ska du kolla på genomföringar som går genom väggar och bjälklag som kan vara dåligt tätade. Själva betongen dämpar i dom flesta fall tillräckligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.