2 042 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Vem klipper häcken vid tomtgränsen?
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Vi har en ligusterhäck vid tomtgränsen. Jag klipper min sida och så långt jag når upptill två gånger om året. Grannen klipper... ibland, lite grann. Grannen på andra sidan klipper sin sida av häcken och ibland min sida också, fast i våras var de i sin stuga så då tog jag även hans sida.
Det funkar alltså mer än bra på ena sidan av tomten och mindre bra på andra sidan.
Hur har ni arrangerat det där med häckklippning mellan grannar?
Det funkar alltså mer än bra på ena sidan av tomten och mindre bra på andra sidan.
Hur har ni arrangerat det där med häckklippning mellan grannar?
Tydlig kommunikation, helst i förväg. Jag har en häck som står precis innanför tomtgränsen och alltså växer ut lite på grannens sida. Jag klättrar över staketet 1–2 gånger per år, helst när de är borta så jag inte ska råka se några fruar och döttrar i morgonrockar eller något. Grannen är med på arrangemanget. En annan häck växer så långt in på min sida att jag klipper båda.
Flyttar grannen mot den "delade" häcken får jag komma överens med de nya och vill de inte att jag ska gå in på deras tomt är det helt okej. Då får de sköta den sidan och den ser ju inte jag, så det är skit samma
Flyttar grannen mot den "delade" häcken får jag komma överens med de nya och vill de inte att jag ska gå in på deras tomt är det helt okej. Då får de sköta den sidan och den ser ju inte jag, så det är skit samma
Jag har iof ingen granntomt intill, men kompisen och hans grannar brukar ordna en dag eller två om året när dom hjälps åt att sköta häckar/staket och annat som ska fixas på deras tomter.
Sen brukar dom ha lite grillfest när det är klart.
Sen brukar dom ha lite grillfest när det är klart.
Liknande trådar
-
Droppar från skarv vindskiveplåt, VIDEO
Tak & Vind -
Trädäck ojämn mark vid häcken
Bygglov -
Vad gäller för maxhöjd på häckar vid korsning, om jag flyttar in häcken några meter?
Häckar, Buskar & Träd -
Altan på betongplattor - men hur bygger jag upp till rätt nivå vid häcken?
Altan & Uteplats -
när/hur klipper jag pilhäcken?
Häckar, Buskar & Träd