Såg lite tecken på detta förra veckan, inatt har det blivit bökat ännu mer. Jag har en tomt på 1800m2, de har varit inom samma 5m2 varje gång. Vem gör dessa skador? De är ungefär 20 cm djupa.
Finns mkt vildsvin här men då hade jag inte klarat mig så här pass bra om jag ser till hur det brukar se ut, grävling?
Hur kommer jag undan denna typ av "attacker"?:D

sV1h8AE.jpg

l0ViqxE.jpg

Sork

Så ser det ut efter vildsvin

2012-09-09_13.51.02_vildsvin.jpg

Mjo, vildsvin vet jag hur det ser ut efter att grannen fick sin nyetablerade gräsmatta justerad :(

Men sork alltså, hur fredar man sig från sorkar? Accepterar läget? Funkar det med ngn form utav "musskrämmare" riktad mot gräsmattan?

peternicklas
Finns en elektronisk sorkskrämma att köpa.

peternicklas skrev:
Finns en elektronisk sorkskrämma att köpa.
Hej, jag har satt ett par av dessa skrämmor på långtidstest
717025.jpg
http://www.jula.se/skadedjursskramma-717025

Har en rätt stor tomt, men klipper gräsmatta bara på en liten del (1000-2000 m2).
Och där ser det för dj-t ut efter mullvadarnas härjningar.
Så nu står ett par så'na här "skrämmor" och piper/brummar 5 sek var 20 sek.
Får se om det hjälper.

Jag kanske kan återkomma med rapport lite senare.
Än har i alla fall m-vadarna hållit sig lugna.

Exempel på mullvadens "härjningar":
P1020137 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Suhagg skrev:
Sork
Hej. Hur pass säker är du på ditt svar. Menar inte att ifrågasätta din kunskap utan bara mer om du vet säkert eller kastar ut en gissning?

Jag har själv råkat ut för mycket snarlika "märken" några år i rad. Gräver inte sorken mer underjordiska tunnlar? Som jag kan tyda TS:s bilder, och baserat på "mina hål" så är det alltså bara småmärken, kanske 5-10cm djupa. Jag trodde också mer på vildsvinen, fast de kanske är betydligt vildare ser det ut som på din exempelbild..

peternicklas
Vi har kaniner eller harar som gör sådana gropar, såg det i morse.

Igelkott kanske?

Jag har igelkott i ett litet stenröse, men har inte märkt att de gräver.
Kryper in under gammalt hö och gräs bara.

Tror mera på hararna.

KnockOnWood skrev:
Hej, jag har satt ett par av dessa skrämmor på långtidstest
[bild]
[länk]

Har en rätt stor tomt, men klipper gräsmatta bara på en liten del (1000-2000 m2).
Och där ser det för dj-t ut efter mullvadarnas härjningar.
Så nu står ett par så'na här "skrämmor" och piper/brummar 5 sek var 20 sek.
Får se om det hjälper.

Jag kanske kan återkomma med rapport lite senare.
Än har i alla fall m-vadarna hållit sig lugna.

Exempel på mullvadens "härjningar":
[bild]
Har prövat den modellen....hjälpte inte ett smack. Sorkfällor är nog det enda som hjälper, men kräver lite passning. Jag blev av med mina mha grannen. Han såg dem gräva, för att sedan smyga fram och klappa till med tofflan! Lyckades med detta två gånger dessutom och har sen dess inga jordhögar i trädgården.

pinnladan skrev:
Hej. Hur pass säker är du på ditt svar. Menar inte att ifrågasätta din kunskap utan bara mer om du vet säkert eller kastar ut en gissning?

Jag har själv råkat ut för mycket snarlika "märken" några år i rad. Gräver inte sorken mer underjordiska tunnlar? Som jag kan tyda TS:s bilder, och baserat på "mina hål" så är det alltså bara småmärken, kanske 5-10cm djupa. Jag trodde också mer på vildsvinen, fast de kanske är betydligt vildare ser det ut som på din exempelbild..
Det är ingen som vet eftersom du inte sett djuret ifråga min har sett liknande hål och då har det varit sork. Kan säkert vara något annat också så klart.

När det är nygrävt kika efter spår av tassar. Du kanske kan spåra djuret den vägen.
Ut med en fälla som fångar djuret ifråga levande.

Det är grävling eller ett vildsvin på snabb genomresa. Troligtvis grävling som gräver efter mask.

Ok, det verkar som att jag måste rigga en kamera:) Hare finns det gott om här, Vildsvin likaså, Säkerligen grävling också:D

Tips på billiga kameror mottages:)

De hål som du visar på bilden kommer vanligtvis från sork, de gräver ofta lite djupare men har det varit snö på gräsmattan gräver de inte lika djupt och blir som på bilden. Sork skapar avlånga jordhögar och mullvaden runda och vanligtvis större än sorken. Jag har båda "odjuren" i min gräsmatta och katterna lyckas fånga någon emellanåt. Har testat vibrerande sork- och mullvads- skrämmor men har inte lyckats få bort dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.