Vad händer om mitt träd faller över grannens hus, eller bil?

Vi har en skogstomt med träd som växer ända ut mot tomtgränsen. De senaste åren har det styckats av tomter och byggts en del nya hus alldeles i närheten. Vi har då tagit bort några träd som kändes lite för stora och nära de nya husen, men det står några kvar i närheten.

Vad skulle då hända om något av de kvarvarande träden blåste omkull i en storm så att grannens hus eller bil blev skadad? Är det då vi som blir skyldiga att betala eftersom trädet växte på vår tomt? Är det vår hem/villaförsäkring som belastas, eller är det grannens?

Man kanske går på om vi har varit vårdslösa eller inte? Ett av träden lutar kanske lite åt grannens håll. Är det vårdslöst att inte ta bort det? Är det kanske vårdslöst att ta bort en del träd men inte alla? De få som är kvar blir ju mer utsatta för vind.

Att vi och våra träd var här långt innan grannens hus spelar väl ingen roll antar jag?

• Gilla
Buildgates och 2 till
  • Laddar…
L lubbe75 skrev:
Vad händer om mitt träd faller över grannens hus, eller bil?

Vi har en skogstomt med träd som växer ända ut mot tomtgränsen. De senaste åren har det styckats av tomter och byggts en del nya hus alldeles i närheten. Vi har då tagit bort några träd som kändes lite för stora och nära de nya husen, men det står några kvar i närheten.

Vad skulle då hända om något av de kvarvarande träden blåste omkull i en storm så att grannens hus eller bil blev skadad? Är det då vi som blir skyldiga att betala eftersom trädet växte på vår tomt? Är det vår hem/villaförsäkring som belastas, eller är det grannens?

Man kanske går på om vi har varit vårdslösa eller inte? Ett av träden lutar kanske lite åt grannens håll. Är det vårdslöst att inte ta bort det? Är det kanske vårdslöst att ta bort en del träd men inte alla? De få som är kvar blir ju mer utsatta för vind.

Att vi och våra träd var här långt innan grannens hus spelar väl ingen roll antar jag?
Det här har vi gått igenom i detalj i flera trådar, det finns en alldeles nyligen, minns inte vad den heter, men sök på forum

• Gilla
zwennebanan och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Har för mig att om de har tex röta i stammen och faller på grund av det, är det ert fel, men om träden var friska så är det inte ett fel.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Maalox
Såvitt jag förstått det (vill minnas att det har diskuterats tidigare på forumet) så är det grannens hemförsäkring som skall ta det, under förutsättning att trädet som faller bedöms som friskt eller att det i övrigt inte gick att förutspå

• Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
Knepigt. Man vet ju inte om det finns röta i stammen för än man har sågat ner det.

Tack för tips om andra trådar. Jag sökte, men ska söka på rätt sätt den här gången,

• Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
A
L lubbe75 skrev:
Knepigt. Man vet ju inte om det finns röta i stammen för än man har sågat ner det.

Tack för tips om andra trådar. Jag sökte, men ska söka på rätt sätt den här gången,
Man borrar.
granar brukar se ut som om de sjunkit ihop vid roten.. när de innehåller mycket röta.
ett annat sätt är att dunka på stammen för att höra om det är ihåligt vilket det bli av röta..

Kan nog även säga så här.. jag tror knappast att man blir antagen för vållande för att inte ha koll på hur man kan knepen för att hitta röta..

• Gilla
Millman
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Man borrar.
granar brukar se ut som om de sjunkit ihop vid roten.. när de innehåller mycket röta.
ett annat sätt är att dunka på stammen för att höra om det är ihåligt vilket det bli av röta..
Jag tror inte att det finns några krav på att man ska gå runt och kontrollera alla sina träd efter röta. Skadeståndsskyldig blir man nog bara om det går att visa att man visste innan att trädet var dåligt.

• Gilla
Jonas1130 och 3 till
  • Laddar…
A
S Strontus skrev:
Jag tror inte att det finns några krav på att man ska gå runt och kontrollera alla sina träd efter röta. Skadeståndsskyldig blir man nog bara om det går att visa att man visste innan att trädet var dåligt.
Den aspekten skrev jag inget om förens jag ändrade mitt inlägg.
Jag tar ingen ställning till detta alls utan hur man kan göra för att söka upp om det finns röta utan att fälla, för det var väl TS fråga?

Men jag kan inte tänka mig att någon blir vållande om en rutten stam blåser av.. hur fan ska en nybliven fastighetsägare veta detta...
känns inte riktigt rätt isåfall..

L lubbe75 skrev:

Denna är det. Läs och återkom om funderingarna kvarstår.:)

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-gaeller-traed-som-vaexer-kring-tomtgraenser.430603/

Kortast möjliga sammanfattning:
Om det går att bevisa att du agerat vårdslöst får du ta smällen (beroende på försäkringsbolag, antagligen genom din försäkring). I annat fall grannen.

• Gilla
Henriksberg1903 och 3 till
  • Laddar…
C
L lubbe75 skrev:
Precis, gången blir ju i praktiken att grannen (eller grannens försäkringsbolag) får kräva dig på skadestånd och då är det upp till grannen att driva saken och bevisa att du varit vårdslös. Så frågan är i grund och botten var gränsen går för vårdslöshet, och den går enligt min mening ganska högt upp.

Till saken hör att det inte behöver vara något fel på trädet för att det skall falla i en kraftig storm.

• Gilla
lubbe75 och 1 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag inte vilja ha några stora träd hos mig som kan riskera att falla över grannens hus en stormig natt. Bryr mig inte så mycket om försäkringar utan tänker kanske mer på att grannen med familj kan skadas av trädet. Fast dagens hus kanske är byggda så att det scenariot är ovanligt.

• Gilla
Lakritsianen och 4 till
  • Laddar…
C
B Blåsalvia skrev:
Personligen skulle jag inte vilja ha några stora träd hos mig som kan riskera att falla över grannens hus en stormig natt.
Nä, det vore ju tråkigt. Samtidigt får man ju fundera på hur lämpligt det är att placera huset nära tomtgräns när tomten ligger i skogen, och vem i sådant fall skall bära risken. Det är ju rätt mycket begärt att grannen skall ta hänsyn till placeringen av ditt nybygge.

• Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, det vore ju tråkigt. Samtidigt får man ju fundera på hur lämpligt det är att placera huset nära tomtgräns när tomten ligger i skogen, och vem i sådant fall skall bära risken. Det är ju rätt mycket begärt att grannen skall ta hänsyn till placeringen av ditt nybygge.
Det har du helt rätt i man får tänka lite själv också när man bygger :)

• Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
Det skadade huset får kontakta ditt försäkringsbolag och ta hjälp där.
Är trädägaren supersnäll kanske den hjälper till att betala för självrisk, dock på helt frivillig basis.

TRJBerg
L lubbe75 skrev:

Det är bara det man känner till eller "bort känna till" som man blir ansvarig för. (Det gäller då just träd.)

• Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.