418 läst · 8 svar
418 läst
8 svar
Vem betalar banken ut till när bolånen löses?
Ifall man är två som äger ett hus och två som står på lånen och sedan säljer huset och lånen löses, till vems konto betalar då banken ut överskottet efter att lånen är lösta?
Jag har konto i samma bank som vi har tagit lånen och det är också på mig som lånet dras på varje månad. Kommer banken betala ut överskottet till mitt konto och som jag sedan får betala ut till min sambo?
Jag har konto i samma bank som vi har tagit lånen och det är också på mig som lånet dras på varje månad. Kommer banken betala ut överskottet till mitt konto och som jag sedan får betala ut till min sambo?
Beror ju på hur lånet är upplagt.
Jag och min fru har gemensamt lån men pengarna dras bara från mitt. Om jag skulle behöva mer så förs det över till mitt konto men är fortfarande gemensamt.
Ni får ju gissningsvis in pengarna från försäljningen på ett konto som man sedan för över till lånekontot. Pengarna som blir över får ni reda ut själva. Har aldrig vart med om att det är två konto nr man skall fylla i på ett säljkontrakt.
Jag och min fru har gemensamt lån men pengarna dras bara från mitt. Om jag skulle behöva mer så förs det över till mitt konto men är fortfarande gemensamt.
Ni får ju gissningsvis in pengarna från försäljningen på ett konto som man sedan för över till lånekontot. Pengarna som blir över får ni reda ut själva. Har aldrig vart med om att det är två konto nr man skall fylla i på ett säljkontrakt.
Det konto som står i avtalet mellan köpare och säljare.A Advert skrev:Ifall man är två som äger ett hus och två som står på lånen och sedan säljer huset och lånen löses, till vems konto betalar då banken ut överskottet efter att lånen är lösta?
Grävde lite bland mina gamla likvidavräkningar. I flertalet fall finns det inga kontonummer inskrivna. Ett ett fall när jag och min fru sålde en lägenhet så fins det ett gemensamt konto inskrivet, som vi båda förfogar över. Sen fick vi göra upp själva. Dock är det tydligt att dokumentmallen medger en lista med kontonummer och summor.
När vi sålde en ärvd industrifastighet med nio privatpersoner som ägare så innehåller likvidavräkningen en tabell med nio kontonummer och summor som ska betalas ut.
Så det handlar väl helt enkelt om säljarnas önskan. Att summan skulle betalas ut till en av säljarna i ett fall där man t.ex. inte litar på varandra skulle vara helt orimligt.
När vi sålde en ärvd industrifastighet med nio privatpersoner som ägare så innehåller likvidavräkningen en tabell med nio kontonummer och summor som ska betalas ut.
Så det handlar väl helt enkelt om säljarnas önskan. Att summan skulle betalas ut till en av säljarna i ett fall där man t.ex. inte litar på varandra skulle vara helt orimligt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 943 inlägg
Sist jag var inblandad i en fastighetsförsäljning och vi var två ägare, frågade banktjänstepersonen hos vår bank (vi hade samma) helt enkelt vilka konton vi ville ha pengarna på, efter lånet var löst. Köparen eller köpekontraktet var inte inblandade överhuvudtaget. Däremot fick vi en avräkning av banken sedan.
Jonatan79 skrev:
S Staffan-N skrev:Grävde lite bland mina gamla likvidavräkningar. I flertalet fall finns det inga kontonummer inskrivna. Ett ett fall när jag och min fru sålde en lägenhet så fins det ett gemensamt konto inskrivet, som vi båda förfogar över. Sen fick vi göra upp själva. Dock är det tydligt att dokumentmallen medger en lista med kontonummer och summor.
SågspånPappspikEternit skrev:Sist jag var inblandad i en fastighetsförsäljning och vi var två ägare, frågade banktjänstepersonen hos vår bank (vi hade samma) helt enkelt vilka konton vi ville ha pengarna på, efter lånet var löst. Köparen eller köpekontraktet var inte inblandade överhuvudtaget. Däremot fick vi en avräkning av banken sedan.
Ok så mäklaren kan inte styra och ställa kring det?
Liknande trådar
-
Vem betalar vattenmätarbrunn för sent påkommet beslut om vattenmätare ?
Juridik -
Bankens ovilja att betala ut pengar vid arvsskifte
Juridik -
Inget bolån-Banken tar ut en avgift för att föra över pengar på överlåtelsedagen
Köpa & Sälja hus -
2-åriga bolån hos Handelsbanken får avslutas i förtid utan kostnad
Artikelkommentarer -
Räknar banken privat uthyrning som en inkomst?
Köpa & Sälja hus