Hej,
Jag och min sambo har problem med en bit tomt som inte längre tillhör huset vi köpt. Det har varit många turer och en lång historia, men försöker sammanställa och hoppas någon kan hjälpa oss vidare.

Vid visning och i objektbeskrivning har fastigheten innehållit en tomt om 8305kvm som inkluderar en bit mark som innehar äganderätt till en å samt mer mark. Köpekontraktet undertecknades den 7/7-2020. Efter det uppdagas av en händelse (av oss) vid ett besök hos kommunen att förrättningskartan över tomten helt avviker från den registerkarta vi fått ta del av. Arealen uppgår vid samtliga kartor ändock till 8305kvm. Vidare undersökning inleds då samtliga kartor härstammar från lantmäteriet. Den 10/8-2020 får vi beskedet och dokument gällande vår fastighet som fastställer att vi inte äger den del av marken som innefattar ån. Säljaren har då han övertog fastigheten beställt ett flygfoto över tomtgränsen som han erhöll 1975. Flygfotot fastställt till 1954. Enligt lantmäteriets arkivavdelning fanns inte denna fastighet förrän avstyckning från stamfastigheten gjordes 1962. Vi vill ha den delen av mark som innefattar ån som vi förväntas få vid köpet från början. Vi har kommit överens med ägaren för denna mark att få köpa den, men vill inte bekosta den samt förrättningskostnaden själva.

Våra frågor är:
Kan vi kräva kompensation för denna mark och isf av vem; säljare/mäklare?
Har vi uppfyllt vår undersökningsplikt då vi anser att en förrättningskarta inte är något en lekman ”normalt” kan ha kännedom om? Och ska säljaren förväntas känna till att en förrättningskarta existerar, eller har han också handlat i god tro?
Vad är mäklarens ansvar i detta, då han förväntas känna till att en registerkarta ej är juridisk riktig utan att det är just förrättningskartan som gäller?

En reklamation lämnades vid tillträdet till säljaren.

Hoppas ni förstår vårt problem och kan hjälpa oss vidare.

Registerkartan går inte att lita på.

Ja, ni borde ha tittat på tomtkartan/förrättningskartan.

Mäklaren skall känna till detta.

Nej, ni kommer inte undan en förrättning (om den går igenom...)

Kan ni få ersättning från säljaren? Kanske, beroende på vad säljaren lovat.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Och är det strandskydd vid å kanske ni inte heller kan föra över den marken till er fastighet (utan att veta alls hur det ser ut eller hänger ihop).

Tack för era synpunkter.
Ska man alltså som köpare inte kunna lita på att säljare och mäklare förmedlat rätt karta? Ska em lekman känna till att det finns något som heter förrättningskarta ens?
Strandskydd finns inte, det har vi fått bekräftat av kommunen iaf.
Säljaren har inte gått med på våra krav. Frågan är hur man går vidare rättsligt? Vi vill försäkra oss om att vi gjort vår del.
Tack!

B Bohpett skrev:
Tack för era synpunkter.
Ska man alltså som köpare inte kunna lita på att säljare och mäklare förmedlat rätt karta? Ska em lekman känna till att det finns något som heter förrättningskarta ens?
Strandskydd finns inte, det har vi fått bekräftat av kommunen iaf.
Säljaren har inte gått med på våra krav. Frågan är hur man går vidare rättsligt? Vi vill försäkra oss om att vi gjort vår del.
Tack!
Nej, man kan inte lita på att det som mäklare och säljare säger stämmer utan man måste kontrollera, om man inte får en specifik utfästelse. Som köpare får man nog antas vara mer påläst då man ska köpa en fastighet man inget vet om, än en säljare som har bott där hela livet och kanske till och med ärvt fastigheten och inte har en aning om fastighetsköp. Mäklaren lär kunna det och därför står det ofta i det finstilta att boytor, tomtkartor osv osv inte kan antas stämma till 100% utan ofta är säljarens utsago (och därmed förhoppningsvis bästa gissning).

Dessutom är detta något som är väldigt enkelt att kontrollera och om man som köpare inte har kunskap att fullfölja sin undersökningsplikt får man betala någon som gör det åt en.

Det är väl inte ovanligt dessutom att den tomt både säljare och grannar tror ingår inte gör det. Väldigt ofta har gränser magiskt flyttats, gärna in på allmänningar eller mot baksidan på grannens tomt. Det är alltså en av väldigt få punkter man bör kolla när det gäller köp av en fastighet, var går egentligen gränsen, finns servitut, vad säger detaljplanen? Alla väldigt enkla saker att kontrollera.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Jag förstår att gränsen kan skilja något och det kände vi till, men att det skulle skilja ca 800m2 samt äganderätt till ån, är väl inte rimligt, tänker jag...? Men så kanske det är

Det finns flera olika sorters kartor. När och hur fick ni en karta över tomten? I prospektet brukar det vara registerkartan, eftersom den ger bäst överblick.

KOllade runt ltei, och en nyavstyciogn som säljs ser kartan ut såhär, så det är ju bra.

skarmklipp-1-331.jpg

Tack för svar.
Ja, det har vi förstått och fått förklarat för oss. Både lantmäteriets registerkarta och den mäklare och säljare förmedlare innehöll denna extra bit mark och ån. Förrättningskartan vi erhöll från kommunen avvek dock från dessa. Lantmäteriet tar inget ansvar i frågan heller.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
B Bohpett skrev:
Både lantmäteriets registerkarta och den mäklare och säljare förmedlare innehöll denna extra bit mark och ån
Alla online-kartor med fastighetsgräsner (hitta, eniro, etc) bygger på Lantmäteriets registerkarta som inte är avsedd att visa exakt gränser, utan det ungefärliga läget.

Tack. Kartorna har vi koll på och förstår att de kan avvika får gränserna, men jag trodde inte att det skulle kunna avvika såhär mycket. Det är en helt annan tomt än vad som förmedlades ju. Det är det vi tkr är konstigt och undrar hur vi kan gå vidare från detta. Tack för engagerat svar.

Om tomten avviker kraftigt från det utlovade, så skall det kunna gå att få lite ersättning. Frågan är då om det är kraftigt, vad säljaren/mäklaren faktiskt har utlovat och om det är värt pengarna även om du skulle få rätt.

Eftersom tomtstorleken är densamma, så är det lite motlut för dig.

• Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
Ta hjälp av villaägarnas jurist om ni är medlemmar där, eller kanske lawline på nätet.

• Gilla
Bohpett
  • Laddar…
Detta är anledningen till att jag gick runt och letade gränspinnar när jag var på visningar (och identifierade dessa när jag köpte mitt nuvarande hus)

Om marken eller delar är viktig för köpet skall man säkerställa med en giltig tomtkarta/utsättning. Alt skriftlig utfästelse "å-jäveln ingår i köpet"

Det skulle vara kul att se prospekt och kartor jämfört med vad det var som ingick.

• Gilla
Bohpett
  • Laddar…
Jag har lärt mig att det inte går att lita på varken säljare eller mäklare. En fastighet vi tittade på så stod halva carporten och hela vedboden på grannes tomt fast både säljare och mäklare hävdade att den inte gjorde det. Det var en tomt som gränsade till en skog som säljaren inte ägde. Jag vet inte allt dumt mäklare har hävt ur sig som inte stämmer så jag litar inte ett dugg på att dom har rätt info.

• Gilla
Bohpett
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.