571 läst · 8 svar
571 läst
8 svar
Vem ansvarar för att trappan inte fungerar?
Håll i hatten, vi bygger ut vårt hus och i ett sista steget har en ny trappa satts in där man slår huvudet i snedtaket när man går upp. Detta innebär att vi behöver få till en ny trappa och dessutom flytta den för att kunna gå upp på övervåningen. Vem bär ansvaret?
Detta har hänt:
1. En Arkitekt har tagit fram A-ritning
2. En konstruktör har tagit fram K-ritning
3. En entreprenör ansvarar för bygget och i sin tur även för trappfirman som mätt, producerat och installerat trappan
Trappfirman har varit på plats och mätt samt kontrollerat att trappan ska kunna installeras men korrekt frihöjd. Dem har alltså mätt helt fel och installerat en trappa som inte är godkänd.
Detta orsakar förseningar i bygget där vite kan bli aktuellt men entreprenören menar att det från början är arkitektens fel att handlingarna inte stämmer.
Arkitekten i sin tur skyller på konstruktören och konstruktören skyller på arkitekten. Samtliga handlingar har även skickats till kommunen som har beviljat bygglov.
Flera experter har alltså sett och bekräftat handlingarna, ändå blev det fel.
men vem/vilka bär ansvaret och har vi rätt till förseningsvite?
All erfarenhet och input är varmt välkommen
Detta har hänt:
1. En Arkitekt har tagit fram A-ritning
2. En konstruktör har tagit fram K-ritning
3. En entreprenör ansvarar för bygget och i sin tur även för trappfirman som mätt, producerat och installerat trappan
Trappfirman har varit på plats och mätt samt kontrollerat att trappan ska kunna installeras men korrekt frihöjd. Dem har alltså mätt helt fel och installerat en trappa som inte är godkänd.
Detta orsakar förseningar i bygget där vite kan bli aktuellt men entreprenören menar att det från början är arkitektens fel att handlingarna inte stämmer.
Arkitekten i sin tur skyller på konstruktören och konstruktören skyller på arkitekten. Samtliga handlingar har även skickats till kommunen som har beviljat bygglov.
Flera experter har alltså sett och bekräftat handlingarna, ändå blev det fel.
men vem/vilka bär ansvaret och har vi rätt till förseningsvite?
All erfarenhet och input är varmt välkommen
Moderator
· Stockholm
· 52 983 inlägg
Här finns väl flera tänkbara felkällor. Hur ser dre ut på arkitektritningen? Stämmer det med slutliga utförandet?
Jag tycker väl också att trappfirman borde ha reagerat när de mätte inför tillverkningen av trappan. Men frågan är om de har ett ansvar mer än för själva trappan.
Vitet gissar jag är gentemot entreprenören, och det borde väl kunna vara aktuellt om detta på något sätt beror på att det inte byggts i enlighet med arkitektritningen. Men jag tvivlar på att entreprenören har ett ansvar att kontrollera arkitektens arbete. En annan femma att entreprenören säkert kan påpeka arkitektmissar som upptäcks i tid. Men knappast vara ansvarig att granska A ritningen.
Jag tycker väl också att trappfirman borde ha reagerat när de mätte inför tillverkningen av trappan. Men frågan är om de har ett ansvar mer än för själva trappan.
Vitet gissar jag är gentemot entreprenören, och det borde väl kunna vara aktuellt om detta på något sätt beror på att det inte byggts i enlighet med arkitektritningen. Men jag tvivlar på att entreprenören har ett ansvar att kontrollera arkitektens arbete. En annan femma att entreprenören säkert kan påpeka arkitektmissar som upptäcks i tid. Men knappast vara ansvarig att granska A ritningen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 779 inlägg
Trapptillverkaren borde ha varnat för att det inte skulle funka med givna mått på trapphålet. Oskickligt av dem. Som 2 meter lång vet jag hur det är att gå (nedför) en trappa som är felmåttad på nämnda sätt. Det är inte helt ovanligt att det blir så här i villor kan jag meddela.
OT, men vi har t.o.m. ett varuhus i trakterna där varje person längre än 195 slog huvudet i rulltrappans överhäng och därmed drar larmet att någon har fastnat. Kaos följde och några fick t.o.m en faktura på utryckningen. Nu åtgärdat. 😲
OT, men vi har t.o.m. ett varuhus i trakterna där varje person längre än 195 slog huvudet i rulltrappans överhäng och därmed drar larmet att någon har fastnat. Kaos följde och några fick t.o.m en faktura på utryckningen. Nu åtgärdat. 😲
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 779 inlägg
Liknande trådar
-
Reparation i badrum - vem ansvarar för avstängning av vatten i BRF?
Vatten & Avlopp -
Vem ansvarar för dagvatten från flera fastigheter?
Juridik -
Vem ansvarar för stopp i brunnen och stammen mellan våningarna för lägenhet (bostadsrättsförening)
Bostadsrätt -
Är det försäkringsbolaget som ansvarar för att lokalisera var vattenskadan kommer ifrån??
Försäkringar -
Våtrums vägg, vem ansvarar för tätt runt rör?
Badrum