Hej!

Det står ett träd i tomtgräns som vi på sikt vill ta ner. Vi funderar på om det går att säga något om vem trädet tillhör?

Tänker man sig tvärsnittet vid marken så står trädet 50/50 på vår och grannens mark. Däremot lutar trädet ganska kraftigt del så det mesta av stammen (kanske 90%) är inne på vår tomt, spelar det nån roll i sammanhanget 🙂?

Ps
Självklart kommer vi komma överens med grannen innan sågen kommer i närheten av trädet.

Lagboken har inte svar på denna fråga som du säkert också gissar. Det gäller att ha vettiga grannar och vara vettig själv helt enkelt :=)

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Kom ni överens med grannen spelar det ju ingen roll vems det är.
De är ju först om ni inte överens som det blir viktigt.
Gällande kostnaden så ser jag hellre inte att de spelar roll du vill ha ned det och då ombesörjer du oavsett vilken tomt det står på.

En granne på landet kom förbi när jag stod vid bilen och frågade ifall jag inte tänkte ta ned mitt kråkbärs träd eftersom det satt fåglar i det som bajsade på han bil. Sa att jag inte hade några planer på det och han gick sur därifrån. Bryr mig inte om det trädet men kommer inte heller lägga en helg på att ta ned det, hade han frågat ifall han fick ta ned det hade jag sagt varsågod.

• Gilla
och en till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Kom ni överens med grannen spelar det ju ingen roll vems det är.
De är ju först om ni inte överens som det blir viktigt.
Gällande kostnaden så ser jag hellre inte att de spelar roll du vill ha ned det och då ombesörjer du oavsett vilken tomt det står på.

En granne på landet kom förbi när jag stod vid bilen och frågade ifall jag inte tänkte ta ned mitt kråkbärs träd eftersom det satt fåglar i det som bajsade på han bil. Sa att jag inte hade några planer på det och han gick sur därifrån. Bryr mig inte om det trädet men kommer inte heller lägga en helg på att ta ned det, hade han frågat ifall han fick ta ned det hade jag sagt varsågod.
jag hade sålt det till henne

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lagboken har inte svar på denna fråga som du säkert också gissar. Det gäller att ha vettiga grannar och vara vettig själv helt enkelt :=)
Jo det var väl det jag hade på känn och lite googlingar indikerade 🙂

Tänkte ändå att det var intressant att ställa frågan här.

Vi kommer på sikt vilja ställa ett staket där för att förhindra/fördröja att barnen rymmer. Men kommer vi mot förmodan inte överens om att ta ner så kan vi sätta staketet en bit in. Inte hela världen.

Även om trädet står helt på grannens tomt har du rätt att ta ner de delar som tränger in över tomtgräns. I ditt fall då nästan 90%. Dock måste grannen beredas möjlighet att själv först beskära den delen. Men som sagt, försök koma överens om att det är bäst för er båda om det tas ner. Kanske grannen också går och bekymrar sig över det där trädet.

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Även om trädet står helt på grannens tomt har du rätt att ta ner de delar som tränger in över tomtgräns. I ditt fall då nästan 90%. Dock måste grannen beredas möjlighet att själv först beskära den delen. Men som sagt, försök koma överens om att det är bäst för er båda om det tas ner. Kanske grannen också går och bekymrar sig över det där trädet.
Jag är tveksam till om man kan applicera den lagen i detta fall.
Det är väl snarare om trädet står på grannens tomt och jag stör mig på grenar.

Skulle jag kapa den delen som är på vår tomt så skulle det endast finnas kvar en märkligt utformad stubbe. Det finns inte en chans att trädet skulle överleva det.

Men i övrigt håller jag med om att vi ska komma överens!

Samtidigt har ju grannen inte rätt att låta sitt träd sträcka ut hela sin ovanmarksdel över din tomt så jag tror den faktiskt är applicerbar.

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Samtidigt har ju grannen inte rätt att låta sitt träd sträcka ut hela sin ovanmarksdel över din tomt så jag tror den faktiskt är applicerbar.
Trädet är inte grannens utan gemensamt, står i gränsen enligt ts.

BengtH BengtH skrev:
Trädet är inte grannens utan gemensamt, står i gränsen enligt ts.
Nu var det här inlägget ett svar på kommentaren på mitt förra där jag rent hypotetiskt diskuterade att man kan ta bort rätt mkt ÄVEN om det skulle ha stått helt på grannens tomt.

kisumisu
K Klass0n skrev:
Hej!

Det står ett träd i tomtgräns som vi på sikt vill ta ner. Vi funderar på om det går att säga något om vem trädet tillhör?

Tänker man sig tvärsnittet vid marken så står trädet 50/50 på vår och grannens mark. Däremot lutar trädet ganska kraftigt del så det mesta av stammen (kanske 90%) är inne på vår tomt, spelar det nån roll i sammanhanget 🙂?

Ps
Självklart kommer vi komma överens med grannen innan sågen kommer i närheten av trädet.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är knepigt med bla träd.

Förstår inte heller varför man inte gör om lagar som är från 1800 talet.

Ännu mindre förstår jag varför vissa måste plantera växtlighet mm precis på gränsen?!

Själv betalade jag hela kostnaden för att bli av med grannens träd 2st. Träd som ingen vågade ta ner eller hade lust bry sig om.

En annan grannhus fick nya ägare och då frågade nya ägaren mig om att "får vi ta ner"....var en trädkramare som bodde där förut och som blev sur på mig när jag fällde två träd från kommunens mark.

Skönt slippa eländet. Nu med ca 20 träd mindre:
Sattelit tv fungerar klanderfritt, man får sol äntligen på tomten och som ännu en bonus slipper alla jävla löv på hösten :)

Redigerat:
U
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Du får dock inte göra det på ett sätt som riskerar att döda växten.

U Utsliten och utdömd skrev:
Du får dock inte göra det på ett sätt som riskerar att döda växten.
Jag ser väldigt gärna en källa till detta.

kisumisu kisumisu skrev:
Det är knepigt med bla träd.

Förstår inte heller varför man inte gör om lagar som är från 1800 talet.

Ännu mindre förstår jag varför vissa måste plantera växtlighet mm precis på gränsen?!

Själv betalade jag hela kostnaden för att bli av med grannens träd 2st. Träd som ingen vågade ta ner eller hade lust bry sig om.

En annan grannhus fick nya ägare och då frågade nya ägaren mig om att "får vi ta ner"....var en trädkramare som bodde där förut och som blev sur på mig när jag fällde två träd från kommunens mark.

Skönt slippa eländet. Nu med ca 20 träd mindre:
Sattelit tv fungerar klanderfritt, man får sol äntligen på tomten och som ännu en bonus slipper alla jävla löv på hösten :)
I detta specifika fall har nog trädet ifråga stått sen innan nuvarande tomter styckades nån gång på 80 talet.

Så inte direkt nån att skylla på 🙂

U
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser väldigt gärna en källa till detta.
Lagen säger endast rot och gren. Med andra ord har man ingen laglig rätt att röra stammen, även om den växer in på egna tomten. Med att växten dör är mer underförstått i att skadan är betydande.

”Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”

https://lagen.nu/1970:994#K18

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.