Claes Sörmland
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Är rötterna på hans tomt gör han väl hur han vill!
Vad är det för lag Du åberopar.?
Ja, du har rätt gällande rötterna, det är det som står i jordabalken 3:2 som är så svårt att förstå för vissa skribenter. Till detta så ska du informera grannen om du genomför en åtgärd där rötterna kapas så att det riskerar att skada trädet. Det kan du göra t ex genom att göra det tydligt att du ska schakta för en pool på din fastighet i närheten av trädet.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad baserar du detta på?
Större rötter kan skada trädet. Mindre kan trädet klara sig utan eller skapa nya.
 
  • Älska
1
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Ljunie skrev:
Bara rötter mindre än en diameter på 10 cm.
Du har som fastighetsägare enligt jordabalken rätt att kapa även inträngande rötter som är 10 cm eller större om de vållar olägenhet för dig. Meddela grannen först så följer du lagens intention.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
B
Maskintok skrev:
Finns inget kunskapskrav.. tyvärr.. Vilket jag hade önskat..

Detta om skogsskiften kom in när någon jämförde tomt med skog..
Och att JB även gäller där då det är fastighet..
Men det är skillnad i hur man bedömer hänsyn och hänsyn.. jag hävdar fortfarande att JB 3:2 specifikt handlar om tomter och tomtgräns... Inte åkermark eller skogsmark..
Där är detta en icke fråga... Och läser man den uppgraderade versionen av JB så finns inte ordet åkermark i 3:2...skogsmark nämns inte heller i den från 1970...
Att en lag inte nämner skogsmark och åkermark ska inte tolkas som att lagen inte är tillämplig på skogsmark och åkermark.

Man måste läsa vad som står i lagen.

Det som står "mellan raderna" får prövas via rättsfall.

Jb 3:2 använder det vidare begreppet fastighet, vilket inte exkluderar skogsfastigheter.

Skärmbild av en lagtext som behandlar fastighetsägares rättigheter när rot eller gren tränger in på deras mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför ställer du denna fråga i detta forum? Du har ingen aning om de svarandes kompetens. Det blir fullt av (kill-)gissningar. Vänd dig till en advokat hemmavid i stället, så kan han berätta vad som gäller!
Lycka till!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vem äger trädet? På fastigheten där trädet står.

Får man kapa grenar / rötter på sin tomt? Ja

Får man kapa grenar / rötter på på sin tomt så trädet dör? Nej

Vad gör man då? Om du tycker grenarna / rötterna är en olägenhet för dig så ber du ägaren dvs. grannen ta bort dom.

Är det en olägenhet att jag inte kan gräva en pool på min tomt x meter från tomtgränsen? Bra fråga beror säkert på avstånd till trädet, vilken typ av träd samt var i Sverige du bor.

Jag hade nog låtit grannen ta ner trädet inkl. bortforsling av ris och fräsa ner stubben på hans bekostnad om han inte är en riktig idiot förstås ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Greger_08 skrev:
Vem äger trädet? På fastigheten där trädet står.
Korrekt.

G Greger_08 skrev:
Får man kapa grenar / rötter på sin tomt? Ja
Korrekt.

G Greger_08 skrev:
Får man kapa grenar / rötter på på sin tomt så trädet dör? Nej
Här gick läsningen av lagtext och proposition fel. Du får kapa grenar och rötter på din tomt som senare ger konsekvensen att trädet dör om dessa orsakar olägenhet för dig.

G Greger_08 skrev:
Vad gör man då? Om du tycker grenarna / rötterna är en olägenhet för dig så ber du ägaren dvs. grannen ta bort dom.
Korrekt att det ska göras innan du kapar och riskerar att skada grannens träd. Men grannen ska alltså bara beredas möjlighet att själv utföra åtgärden, d v s att ta bort grenar eller rötter från trädet men kan i övrigt inte stoppa åtgärden på något sätt.

G Greger_08 skrev:
Är det en olägenhet att jag inte kan gräva en pool på min tomt x meter från tomtgränsen? Bra fråga beror säkert på avstånd till trädet, vilken typ av träd samt var i Sverige du bor.
Det bedömer först och främst fastighetsägaren som har rådighet över sin tomt.

G Greger_08 skrev:
Jag hade nog låtit grannen ta ner trädet inkl. bortforsling av ris och fräsa ner stubben på hans bekostnad om han inte är en riktig idiot förstås ;)
En bra överenskommelse att sluta med grannen tycker jag också.
 
  • Gilla
mojjen och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En märklig sak i Sverige är att man får smälla upp en pool precis utmed tomtgränsen, helt utan någon som helst bygglov etc. Detta bäddar för en mängd problem bla som ses i denna tråd.
Sverige är ett märkligt land som tillåter träd vid tomtgräns, vars rötter kan ställa till det för poolbygge.
 
Maskintok skrev:
Ja och som vi haft i flertalet diskussioner tidigare så skall grannen ta i beaktning att om dennes handling skadar trädet så är det inte okej.
Jag tolkar det mest som att ägaren ska ha en möjlighet att ta bort trädet själv på ett sådant sätt att det vid ”avlägsnandet” inte tex faller och hör skada på egendom!?
 
Claes Sörmland
Carlidus Carlidus skrev:
Jag tolkar det mest som att ägaren ska ha en möjlighet att ta bort trädet själv på ett sådant sätt att det vid ”avlägsnandet” inte tex faller och hör skada på egendom!?
Anledningen att trädets ägare grannen ska ges möjlighet att ta bort rötterna eller grenarna själv är för att ministern när lagen skrevs 1970 tyckte att det främjade god grannsämja. Så regeln finns av rent sociala skäl, säkert helt riktigt så insåg ministern att folk blir mer upprörda om någon kapar grenar och rötter av deras växtlighet så att den skadas om det sker i lönndom eller oannonserat än om man får veta om det innan det händer i förväg.

Läs propositionen i inlägg #364 så får du ministerns egna ord.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Anledningen att trädets ägare grannen ska ges möjlighet att ta bort rötterna eller grenarna själv är för att ministern när lagen skrevs 1970 tyckte att det främjade god grannsämja. Så regeln finns av rent sociala skäl, säkert helt riktigt så insåg ministern att folk blir mer upprörda om någon kapar grenar och rötter av deras växtlighet så att den skadas om det sker i lönndom eller oannonserat än om man får veta om det innan det händer i förväg.

Läs propositionen i inlägg #364 så får du ministerns egna ord.
Det verkar som att poolen är väldigt nära tomtgränsen. Kolla länken Behöver jag bygglov för att bygga en pool och en altan och när behöver grannen godkänna? (familjensjurist.se)
 
harry73
T thwall skrev:
Det verkar som att poolen är väldigt nära tomtgränsen. Kolla länken Behöver jag bygglov för att bygga en pool och en altan och när behöver grannen godkänna? (familjensjurist.se)
Ledsen att säga det, men den juridikstudent hade fel. (Nedgrävd) Pool och (marknära)altan behöver varken bygglov eller är en bygglovsbefriad byggnad som kräver grannens godkännande för placering nära fastighetsgräns.
De har samma status som gräsmatta eller stensättning och får placeras var man vill.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
L Ljunie skrev:
Bara rötter mindre än en diameter på 10 cm.
Det min vän är stora rötter
 
hur man än vänder sig så har man röven bak
 
Vi har ett liknande bekymmer fast omvänt kan man säga. Vi har ett träd där stammen till 9/10 allra minst står på min tomt och några få cm på grannens tomt eller på tomtgräns. Vi vill fälla men grannen säger nej. Antar att det bara är att finna sig i detta då jag antar att dessa 2-5 cm det handlar om gör att grannen får rätten att säga nej…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.