Claes Sörmland
kmartinb kmartinb skrev:
Vi har ett liknande bekymmer fast omvänt kan man säga. Vi har ett träd där stammen till 9/10 allra minst står på min tomt och några få cm på grannens tomt eller på tomtgräns. Vi vill fälla men grannen säger nej. Antar att det bara är att finna sig i detta då jag antar att dessa 2-5 cm det handlar om gör att grannen får rätten att säga nej…
Enklast är att acceptera nej. Näst enklast är att sätta socialt tryck mot grannen så att svaret blir ett annat. Det minst enkla och som lätt skapar en grannfejd är att fundera på om det finns en olägenhet som trädets grenar och rötter orsakar. Finns verkligen en olägenhet får du som fastighetsägare efter att ha kommunicerat med grannen ta bort dessa grenar och rötter på din fastighet till den grad att det allvarligt skadar trädet. Ganska snart efter detta blir frågan vem som ska betala fällningen av det fula och döende trädet, d v s det liknar situationen i tråden. Men detta tredje alternativ är ju inte att rekommendera på det mellanmänskliga planet.
 
Redigerat:
harry73
Du kan också säga; Sluta tramsa,
Nu tar jag bort mitt träd som planterades på min fastighet
 
  • Gilla
Carlidus
  • Laddar…
Helt jävla otroligt!!! nästan 400 inlägg om en jävla rot!!??? är ni politiker? så mkt sagt men ändå inte.....:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Prein
  • Laddar…
S steelcenter skrev:
Helt jävla otroligt!!! nästan 400 inlägg om en jävla rot!!??? är ni politiker? så mkt sagt men ändå inte.....:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Träd är viktiga saker, nästan som en kompis fast ändå inte..
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
kmartinb kmartinb skrev:
Vi har ett liknande bekymmer fast omvänt kan man säga. Vi har ett träd där stammen till 9/10 allra minst står på min tomt och några få cm på grannens tomt eller på tomtgräns. Vi vill fälla men grannen säger nej. Antar att det bara är att finna sig i detta då jag antar att dessa 2-5 cm det handlar om gör att grannen får rätten att säga nej…
Om lawlines tolkning av jordabalken stämmer så är ägare av trädet. Kontakta dom om du vill bli av med det ;)


https://lawline.se/answers/till-vem-tillhor-trad-pa-tomtgransen
 
T
H Harald Blåtumme skrev:
Det där var ett riktigt löjligt tramsinlägg.

Finns inga möjligheter att du som förälder kan tycka det är ok att dina ungar terroriserar grannskapet dygnets alla vakna timmar med konstanta gallskrik, bara för att du inte orkar ha dom inne.

Ha koll på era ungar för fan... hur svårt är det.
71tQ0M7OnZL.jpg
 
T
H Harald Blåtumme skrev:
En märklig sak i Sverige är att man får smälla upp en pool precis utmed tomtgränsen, helt utan någon som helst bygglov etc. Detta bäddar för en mängd problem bla som ses i denna tråd.
Förutom en avsågad rot som man som granne inte kan ta ansvar för då man kanske vill nyttja sin sida så ser jag inte problemen tyvärr.

Jag skulle lika väl kunnat ställa en studsmatta mot grannen som skulle ge samma "oljud" eller ska det också förbjudas?

Men här kommer ett tips om du vill slippa detta problem .
https://www.rikshem.se/bo-hos-oss/olika-typer-av-boenden/55plus-och-70plus/
 
A Agnetha Marie skrev:
Stammen står på vår sida.
Frågan är då vad vi kan göra?

Ni kan säga nej till avverkning, såvida ni inte vill såga ner trädet. Trädet är Ert och grannen kan inte tvinga er att ta ner det.
 
G Goggles skrev:
Varför ställer du denna fråga i detta forum? Du har ingen aning om de svarandes kompetens. Det blir fullt av (kill-)gissningar. Vänd dig till en advokat hemmavid i stället, så kan han berätta vad som gäller!
Lycka till!
Vilka frågor tycker du passar i ett forum som detta?
Där fackmannaexpertis inte finns att anlita?
 
S steelcenter skrev:
Helt jävla otroligt!!! nästan 400 inlägg om en jävla rot!!??? är ni politiker? så mkt sagt men ändå inte.....:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Ja, jösses. Tyvärr har det för oss som bara är "läsare" blivit mer av detta på senare år, vet ej varför.
Det finns kanske tio inlägg som ger faktisk, praktisk input till TS i denna tråd, resten är ovidkommande tjat, luftning av personliga motsättningar, klipp o klistra lagtexter av varierande relevans m.m. liknande.
Jäkligt tråkigt att posta en sånt här inlägg som mitt första, men bägaren rann väl över eftersom jag under många år haft så mycket klokhet och praktiska råd att hämta här.
Har en stor tomt med kanske hundra träd, björk, gran, tall, asp. så lite erfarenhet av vad rötter kan göra. En av mina gamla björkar har flyttat min bastu tio centimeter. Efter att ha kapat flera rötter på den av helt andra skäl så ser den ut att må prima. I vilket fall som helst var nog det bästa rådet att låta en arborist titta på det hela och bedöma hur det kommer att gå med trädet - det är väl liksom hela grejen egentligen? Snacka med grannen och göra det tillsammans kanske? Han vill väl inte ha en stor gren i huvudet när han ligger o plaskar i poolen + att ni får en gemensam positiv upplevelse, lär er nåt, och sen kanske du är välkommen att nyttja poolen också :D
 
J Janne Nilsson skrev:
Vilka frågor tycker du passar i ett forum som detta?
Där fackmannaexpertis inte finns att anlita?
Maskintok är mångårit proffs på trädfällning och andra tjänster runt detta.

själv har jag ca 10 år som huggare och fällare..
 
Danfro Danfro skrev:
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
[länk]

Observera singular. Om man bygger en pool vid ett stort träd bör man anta att det finns ett stort rotsystem som kan komma att påverka markarbete. Att avlägsna en eller ett färre antal rötter som inte har en påverkan på trädet är alltså ok. Om trädet har påverkats av ovarsamhet har grannen gjort fel. Om trädet dör kan grannen få betala skadestånd som motsvarar möjligheten att plantera ett motsvarande träd, vilket är dyrt.
Nejd et kommer ahn sannolikt inte behöva. HAn ahr oavsett rätt att få rötetrna avlägsnade. Hans brott är tt han inte underrättat grannen så attde nna gör jobbet. något skydd för trädet finns inte i detta avseende. Handlar bara om utförande och metod. Om grannen gräver en poolgrop och behöver ha rötter kapade rakt av där, så är det exakt där eller ännu närmare tomtgränsen som grannen hade haft att välja på. Vilket sannolikt skulle skada mer.

Enda skälet till att ett skadestånd skulle uppstå, som jags er det är om Grannen kapar dom på ett direkt oaktsamt sätt. Exempelvis sliter av dom med grävmaskin etc, så de skadas onormalt mycket. Som nämnts ovan så kan det möjligen bli någon form av straffrättslig påföljd för den felaktiga ordningen/underlåtelsen att bereda granne rätt att utföra kapningen. Men då det saknas uppsåt, så är det inte troligt att åtal skulle väckas på detta illdåd..
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enklast är att acceptera nej. Näst enklast är att sätta socialt tryck mot grannen så att svaret blir ett annat. Det minst enkla och som lätt skapar en grannfejd är att fundera på om det finns en olägenhet som trädets grenar och rötter orsakar. Finns verkligen en olägenhet får du som fastighetsägare efter att ha kommunicerat med grannen ta bort dessa grenar och rötter på din fastighet till den grad att det allvarligt skadar trädet. Ganska snart efter detta blir frågan vem som ska betala fällningen av det fula och döende trädet, d v s det liknar situationen i tråden. Men detta tredje alternativ är ju inte att rekommendera på det mellanmänskliga planet.
Undrar om man får borra i sin egen del o tömma i RoundUp:rofl:
 
Maskintok skrev:
Jag ser det mer..
Ska du behöva leva med hög inträngande ljudnivå... Då kunde grannen ha levt med rötterna också...
Suck!
Efter läst flertalet inlägg, ser jag att jag är ytterligt tacksam att vi inte är grannar.
 
P
Man får bygga pool nära tomtgräns...

Man får ha träd nära tomtgräns men grannen får kapa rötter och grenar som tränger in och är ivägen särskillt efter att trädägaren fått chans att göra det själv...

Man bör nog ha sina träd så långt in på sin tomt att grenar och rötter håller sig på sin sida gränsen.

Det finns få som lyckats få skadestånd för träd som dött efter kapningar av rötter vid tomtgräns även om du inte får skada eller med flit döda trädet så är det ofta svårt att få nån fällande dom då grannen har stor rättighet att ta bort dessa rötter /grenar som inkräktar och i det här fallet är ivägen vid poolbygget.

Skulle man väl lyckas åtala grannen för att den skadat trädet och lyckas vinna så är det troligt lite vedvärde som blir skadeståndet då trädet är dumt placerat för nära tomtgräns.

Man har som trädägare vid tomtgräns inte nån rättighet att rötter och grenar ska lämnas orörda för att vara säker på att trädet inte skadas som vissa trädkramare här är inne på.. håll era träd så långt inne på eran egen tomt så dom inte stör grannar med inträngande rötter och grenar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.