Spisen har fått en översyn - nya brännjärn, ny lera mm. Nu återstår bara lilla projektet att mecka in den på plats igen men vi vill ha placering, utseende och funktion som de ursprungligen var. För att göra mer plats har man någon gång flyttat spisen några decimeter till höger, troligen också flyttat ut den en liten bit. Efter att ha knackat bort putsen syns tydligt gränsen mellan de nya och de gamla tegelstenarna (bild 1). Det ser ut som om det har varit ett vedfack under spisen:

DSC_1339.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även från sidan (bild 2) syns tydligt gränsen mellan nya och gamla stenar - tripp, trapp, trull-murat:

DSC_1340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är hur man skall göra på högersidan (ytterhörnet) för att det skall se bra ut. Bara palla under spisen med en rad stenar? Och hur gör man övergången till tripp, trapp, trull-stenarna? Hur kan det ha sett ut från början helt enkelt?

Redigerat:
Ibland är det lätt att övertolka. Du tror inte det är så enkelt att när man rev ner den gamla öppna härden för att mura in en spis så användes ett nyare tegel i samband med det?

Nej, ingen tvekan. De nya stenarna är murade med ett stenhårt cementbruk av modern typ. Huset är heller inte jättegammalt (från 1916). Då användes väl inte längre öppna härdar?

Man kanske bara har vridit spisen? Det hade man gjort i vårt hus.

Det är som sagt ingen tvekan om att man murat dit nya stenar. Detta i kombination med cementbruk gör att det är tydligt att man gjort en ändring.

Ja, det syns ju tydligt på bilden att man bytt stenar och bruk. Det hade man gjort även på vår spis i samband med att man vridit den.

Men vad är egentligen frågan? Ska ni inte putsa spisen igen när ni stoppat tillbaka spisen?

dengroth skrev:
... vi vill ha placering, utseende och funktion som de ursprungligen var.
Utifrån detta gissar jag att frågan är hur det ursprungliga utseende var.

Jo, absolut skall det putsas igen. Vi var tvungna att ta bort den gamla putsen då den var för dålig.

Känns svårt att sia hur det var. Ett alternativ kan ju vara att den gamla spisen ersatts med något modernare kring 40- 50-tal och att någon vid ett senare tillfälle satt i en mer "passande" spis igen.

strumpa skrev:
Känns svårt att sia hur det var. Ett alternativ kan ju vara att den gamla spisen ersatts med något modernare kring 40- 50-tal och att någon vid ett senare tillfälle satt i en mer "passande" spis igen.
Mycket möjligt. Kan också tänkas att det ursprungligen suttit en vattencistern till höger om spisen som man tagit bort och då flyttade och/eller bytte spisen. Dessa cisterner brukade ju sitta på eldsidan vilken jag tror brukade vara den som vetter in mot rummet. Alltså höger sida här. Så verkar det ha varit hos oss där någon tidigare ägare murade om och tog bort vattencisternen men i alla fall, tack och lov, behöll vedspisen.

Det där med vattencisternen är intressant. Mycket riktigt är spisen högereldad vilket stöder den teorin. Om man inte hade någon cistern, hade man då spissidan helt kal? På så sätt avgav den väl mest värme?

dengroth skrev:
Om man inte hade någon cistern, hade man då spissidan helt kal? På så sätt avgav den väl mest värme?
Är det inte ovanligt att en spis som är inmurad har någon kal sida? Kan inte komma ihåg att jag sett någon sån. Förutom kanske såna där jättespisar som fanns i typ "storkök" i herrgårdar kanske. De inmurade brukar väl vara just inmurade på båda sidor? Inbillar mig att det skulle se lite märkligt ut att ha den längst ut mot kanten och ha sidan bar. Kanske kan ge lite snabbare värme men du tappar ju murningens värmehållningskapacitet istället.

Brukar gå att få tag i vattencisterner på loppisar för en billig slant (om de och speciellt kranen är täta är dock en annan femma). Ger dessutom ett riktigt bra värmemagasin. Skulle nog vara mitt val om jag var i dina kläder. Har faktiskt själva funderat på att sätta tillbaka en vattencistern. Snyggt, håller ju värme och kan ju dessutom vara bra vid strömavbrott.

Ja, själv har jag ingen aning. Men spontant känns det ju lite naket att ha ena spissidan helt kal. Har inte sett någon spis med bar sida men har inte sett någon med cistern heller. Ju mer jag tänker på det desto mer intressant känns det dock! Hur bred är en cistern? Någon som har en bild på en vedspis med vattencistern?

De är ganska nätta i formatet. Kanske mellan 10 och 15 cm breda. Bildgooglar du vattencistern och vedspis lär du få lite träffar. Vår cistern är ju tyvärr borttagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.