Kan man ha det? För att slippa byta. Hittat en, icke svensk, panna från Rumänien. Thermostahl.
Hittade några andra östeuropeiska tillverkare med som jag tyvärr inte hittar igen såklart.
Priserna är ju betydligt lägre än svenskt plus att man slipper köpa genom en installatör.
Har en kamin från Frankrike i huset som är helt gjutjärn. Men gjutjärnspanna finns nog inte längre med EU krav.
(Google är helt värdelös att söka med nuförtiden. Bara reklam och sponsrade länkar.)
Hittade några andra östeuropeiska tillverkare med som jag tyvärr inte hittar igen såklart.
Priserna är ju betydligt lägre än svenskt plus att man slipper köpa genom en installatör.
Har en kamin från Frankrike i huset som är helt gjutjärn. Men gjutjärnspanna finns nog inte längre med EU krav.
(Google är helt värdelös att söka med nuförtiden. Bara reklam och sponsrade länkar.)
Tyvärr så är det svårt att att få till godkända utsläpp utan keramik. Den del av eldstaden där förbränning sker måste isoleras från pannans kylande vatten för att komma upp i tillräcklig temperatur som är omkring 1000 grader eller kanske strax under.
Ett alternativ till att köpa färdiga bitar keramik är att gjuta själv.
En metod torde väl vara att se om tillverkaren kan bistå med de prestandadeklarationer ”man” ska ha vid pann -/kaminbyte i Sverige numer?
Jag orkar inte söka själv, men det bör vara möjligt att kunna hitta vad som efterfrågas för att sedan efterlysa informationen vid eventuell offertförfrågan innan beställning.
Alternativt kontrollera vad sotningsavdelningen / miljökontoret i din kommun efterlyser för underlag.
Saxat från Boverkets hemsida:
För fastbränslepannor och rumsvärmare/kaminer börjar ekodesignkrav på rökgasutsläpp och verkningsgrad att gälla 1 januari 2020 respektive 2022 enligt ekodesignförordningarna (EU) 2015/1189 och (EU) 2015/1185. Nya fastbränslepannor och rumsvärmare som inte uppfyller ekodesignkraven får alltså efter dessa datum inte längre säljas inom EU.
Sedan den 26 september 2015 gäller ekodesignkrav på verkningsgrad för oljepannor enligt ekodesignförordningen (EU) 813/2013. Från och med 26 september 2018 gäller ekodesignkrav avseende utsläpp av kväveoxider från oljepannor.
Energimyndigheten är tillsynsmyndighet för ekodesigndirektivet och det är dit man ska vända sig om man har frågor kring reglerna. På Energimyndighetens webbplats, se under Relaterad information, kan du läsa mer om ekodesignkraven för:
Jag orkar inte söka själv, men det bör vara möjligt att kunna hitta vad som efterfrågas för att sedan efterlysa informationen vid eventuell offertförfrågan innan beställning.
Alternativt kontrollera vad sotningsavdelningen / miljökontoret i din kommun efterlyser för underlag.
Saxat från Boverkets hemsida:
Ekodesignkrav för fastbränsleutrustning och oljepannor
EU:s ekodesignreglering innebär att produkter som inte uppfyller vissa minimikrav avseende energi -eller resurseffektivitet inte får säljas eller tas i bruk inom EU. Ekodesignkraven regleras i EU-förordningar för olika produktgrupper.För fastbränslepannor och rumsvärmare/kaminer börjar ekodesignkrav på rökgasutsläpp och verkningsgrad att gälla 1 januari 2020 respektive 2022 enligt ekodesignförordningarna (EU) 2015/1189 och (EU) 2015/1185. Nya fastbränslepannor och rumsvärmare som inte uppfyller ekodesignkraven får alltså efter dessa datum inte längre säljas inom EU.
Sedan den 26 september 2015 gäller ekodesignkrav på verkningsgrad för oljepannor enligt ekodesignförordningen (EU) 813/2013. Från och med 26 september 2018 gäller ekodesignkrav avseende utsläpp av kväveoxider från oljepannor.
Energimyndigheten är tillsynsmyndighet för ekodesigndirektivet och det är dit man ska vända sig om man har frågor kring reglerna. På Energimyndighetens webbplats, se under Relaterad information, kan du läsa mer om ekodesignkraven för:
- fastbränslepannor,
- rumsvärmare och
- gas-, olje- och elpannor.
Jag bor ju på landet. Och skiter fullständigt i eu reglerna. Jag vill bara ha en panna till bra pris som håller. Verkningsgraden är lite sämre enligt specen. Bara 83% Men verkar vara utan fläkt. Med fläkt med avgassensor hävdar dom i broschyren högre verkningsgrad men det är lite flummigt. Ska åka ner och prata med återförsäljaren vid tillfälle.
https://thermostahl.ro/en/products/ecowood-plus-solid-fuel-boiler-with-electronic-control/
https://thermostahl.ro/en/products/ecowood-plus-solid-fuel-boiler-with-electronic-control/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder