2 721 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Vedpanna med elpatron
Hej,
Ev. kommer jag att ha underhållsvärme på i fritidshuset under vintern genom att utnyttja den elpatron som finns på vedpannan. Det är vattenburen värme i huset. Vet ni om jag kan tömma allt tappvatten så att rören i källaren (som är ouppvärmd) inte fryser sönder och ändå ha igång elpatronen? Jag har hört att man måste ha vattnet på eftersom expensionskärlet måste kunna få påfyllnad av vatten. Vet ni om det stämmer?
Om jag kallställer huset - tror ni att pannan tar skada av det (t.ex. rostar sönder)? Den står i källaren som är ouppvärmd. Jag kommer i så fall givetvis att tappa ur vattnet ur pannan.
Ev. kommer jag att ha underhållsvärme på i fritidshuset under vintern genom att utnyttja den elpatron som finns på vedpannan. Det är vattenburen värme i huset. Vet ni om jag kan tömma allt tappvatten så att rören i källaren (som är ouppvärmd) inte fryser sönder och ändå ha igång elpatronen? Jag har hört att man måste ha vattnet på eftersom expensionskärlet måste kunna få påfyllnad av vatten. Vet ni om det stämmer?
Om jag kallställer huset - tror ni att pannan tar skada av det (t.ex. rostar sönder)? Den står i källaren som är ouppvärmd. Jag kommer i så fall givetvis att tappa ur vattnet ur pannan.
Expansionskärlet behöver ingen påfyllnad av vattnet i vanliga fall. I sämsta fall fyller du på vattnet med några års mellanrum, oftast längre.
Dessutom så sker det ju inte av sig självt, du måste ju själv vara i huset och vrida på kranen när ska fylla på systemet.
Så du behöver inte ha vattnet kvar på grund av den anledningen.
Men det blir väl svårt att tömma allt tappvatten så att det inte finns kvar lite vatten här och där i rörböjar och liknande. Då kan det ju frysa i alla fall.
När du menar att källaren är ouppvärmd menar du att det inte finns några element där eller att du helt enkelt kommer att stänga av värmen?
Om det inte finns några vattenburna element i källaren kan du ju sätta ut några elradiatorer på strategiska ställen(om du har vägarna förbi hälsingland kan du få några av mig) så att inte vattnet fryser. Alternativt plocka av lite av isoleringen på pannan så att den får värma källaren.
För jag tror att det enklaste är att hålla en grundvärme i hela huset.
Att inte värma huset alls är såklart billigast men också krångligast att få till och mest riskfyllt för huset.
Dessutom så sker det ju inte av sig självt, du måste ju själv vara i huset och vrida på kranen när ska fylla på systemet.
Så du behöver inte ha vattnet kvar på grund av den anledningen.
Men det blir väl svårt att tömma allt tappvatten så att det inte finns kvar lite vatten här och där i rörböjar och liknande. Då kan det ju frysa i alla fall.
När du menar att källaren är ouppvärmd menar du att det inte finns några element där eller att du helt enkelt kommer att stänga av värmen?
Om det inte finns några vattenburna element i källaren kan du ju sätta ut några elradiatorer på strategiska ställen(om du har vägarna förbi hälsingland kan du få några av mig) så att inte vattnet fryser. Alternativt plocka av lite av isoleringen på pannan så att den får värma källaren.
För jag tror att det enklaste är att hålla en grundvärme i hela huset.
Att inte värma huset alls är såklart billigast men också krångligast att få till och mest riskfyllt för huset.
OK, jag hade fått uppfattningen att expansionskärlet automatiskt såg till att "fylla på sig själv" och att man därför hade kranen "öppen".
Källaren i huset saknar helt element. Tror ni att det räcker att fästa en värmekabel (frostvakt) av den typ Clas Ohlsson säljer runt vattenledningsröret i källaren och runt den kommunala vattenmätaren, som även den sitter i kllaren?? Den föregående innahavaren av huset har berättat att han fått rådet att ha värmen på så att huset håller ungefär 15 grader på vintern just med hänsyn till att vattenledningsröen går i den ouppvärmda källaren. Jag tycker att det låter lite häftigt att hålla en så hög värme i huset bara för att skydda de ledningar som finns i källaren. En värmekabel (frostvakt) borde vara väsentligt billgare. Då kan det kanske räcka med 8-10 grader i huset?
Källaren i huset saknar helt element. Tror ni att det räcker att fästa en värmekabel (frostvakt) av den typ Clas Ohlsson säljer runt vattenledningsröret i källaren och runt den kommunala vattenmätaren, som även den sitter i kllaren?? Den föregående innahavaren av huset har berättat att han fått rådet att ha värmen på så att huset håller ungefär 15 grader på vintern just med hänsyn till att vattenledningsröen går i den ouppvärmda källaren. Jag tycker att det låter lite häftigt att hålla en så hög värme i huset bara för att skydda de ledningar som finns i källaren. En värmekabel (frostvakt) borde vara väsentligt billgare. Då kan det kanske räcka med 8-10 grader i huset?
Funkar ofta bra att tom gå ned mot +5 inne... men då skall förstås cirkpumpen gå, och man får komplettera med termostatstyrd elvärme, gärna "byggfläktar" som sätter rotation på luften för att undvika "cold-spots" i typ pannrum och källare med vattenrör....Det är bättre än en elkabel...
Och stäng av huvudkranen ( Vattenpumpen med egen brunn ) på kallvattnet !!! Om det blir en frysskada vill man inte att det börjar spruta när man inte är hemma....(TAppa gärna ur vad som går genom att öppna VV & KV i källaren samt släpp in luft genon att göra detsamma i ett tappställe högt i huset)
Skall ngt tappas på vatten är det varm- och kallvattenledningarna, de är gjorda för att tåla syrehaltigt vatten. Värmesystemets vatten skall man aldrig tappa ur i normalfallet...
Brasklapp:
HAr du öppet exp-kärl på vinden finns det en viss risk att det eller ledningarna dit fryser om det är för kallt inne...
Och stäng av huvudkranen ( Vattenpumpen med egen brunn ) på kallvattnet !!! Om det blir en frysskada vill man inte att det börjar spruta när man inte är hemma....(TAppa gärna ur vad som går genom att öppna VV & KV i källaren samt släpp in luft genon att göra detsamma i ett tappställe högt i huset)
Skall ngt tappas på vatten är det varm- och kallvattenledningarna, de är gjorda för att tåla syrehaltigt vatten. Värmesystemets vatten skall man aldrig tappa ur i normalfallet...
Brasklapp:
HAr du öppet exp-kärl på vinden finns det en viss risk att det eller ledningarna dit fryser om det är för kallt inne...
Redigerat:
Tack snälla ni som svaret för värdefulla upplysningar till mig som är nybliven husägare! Expansionskärlet finns i källaren och sitter i närheten av pannan. Får jag ställa ett par dumma frågor till, så att jag verkligen fattar detta. Går det lika bra att använda ett elelement i källaren som en byggfläkt? Och varför är termostatstyrd elvärme bättre än en värmekabel? Jag trodde att värmekabeln var bättre för att den kan läggas direkt utanpå röret och det trodde jag som var effektivt (och sedan tilltalade det min plånbok eftersom det borde vara billigare än att värma upp de delar av källaren där vattenrören är dragna). Och slutligen - bara för att kolla att jag fattat rätt - går det att stänga av huvudkranen trots att elementen är på? Ingen fara med det?
1)
En byggfläkt har fördelen att den sopar runt luften så att temperaturen utjämnas bättre. Med byggfläkt avses då även de fläktar man då och då kan köpa på Jula för 200:-... De är billigare än radiatorer....och kan ställas ned på 250W (tror jag..)
2) Som ovan. Värmesystemet skall normalt inte ha någon som helst anslutning till tappvattnet, det används bara när man (sällan) behöver fylla på vatten i systemet.Så ja det går bra att stänga av vattnet...
En byggfläkt har fördelen att den sopar runt luften så att temperaturen utjämnas bättre. Med byggfläkt avses då även de fläktar man då och då kan köpa på Jula för 200:-... De är billigare än radiatorer....och kan ställas ned på 250W (tror jag..)
2) Som ovan. Värmesystemet skall normalt inte ha någon som helst anslutning till tappvattnet, det används bara när man (sällan) behöver fylla på vatten i systemet.Så ja det går bra att stänga av vattnet...
Jag fortsätter att plåga er med dumma frågor! Men jag lovar - jag lär mig så snart kommer mina förvirrade frågor att ligga på en högre nivå än de gör just nu
Varför skall man öppna alla kranar (se Alfredos svar)?
PTS skrev: "TAppa gärna ur vad som går genom att öppna VV & KV i källaren samt släpp in luft genon att göra detsamma i ett tappställe högt i huset." Det var ett bra tips. d^_^b I vart fall kallvattenledningen i mitt hus är av äldre datum, kanske rent av sedan huset byggdes 1935. Tål även gamla ledningar syrehaltigt vatten?
Bör jag även (för att hindra frysning när jag använder elpatronen) tappa ur vattnet ur varmvattenberedaren som (på den vedpanna med elpatron som jag har) är placerad inne i pannan, dvs. försöka suga ut vattnet eller rostar pannan då? En varmvattenberedare borde väl tåla att nytt syrerikt vatten kommer in i den utan att rosta, eller? Pannan står i den ouppvärmda källaren och risken för att vattnet fryser är väl mindre ju mindre vatten som finns i beredaren?
Om varmvattenberedaren inte skall tömmas får jag ställa in en frostvakt/byggfläkt i pannrummet för att undvika att vattnet i pannan fryser. Måste jag då tänka på att fylla på vatten i varmvattenberedaren efter en tid - vattnet dunstar väl med tiden; kan varmvattenberedaren då "gå torre" och skadas?
Varför skall man öppna alla kranar (se Alfredos svar)?
PTS skrev: "TAppa gärna ur vad som går genom att öppna VV & KV i källaren samt släpp in luft genon att göra detsamma i ett tappställe högt i huset." Det var ett bra tips. d^_^b I vart fall kallvattenledningen i mitt hus är av äldre datum, kanske rent av sedan huset byggdes 1935. Tål även gamla ledningar syrehaltigt vatten?
Bör jag även (för att hindra frysning när jag använder elpatronen) tappa ur vattnet ur varmvattenberedaren som (på den vedpanna med elpatron som jag har) är placerad inne i pannan, dvs. försöka suga ut vattnet eller rostar pannan då? En varmvattenberedare borde väl tåla att nytt syrerikt vatten kommer in i den utan att rosta, eller? Pannan står i den ouppvärmda källaren och risken för att vattnet fryser är väl mindre ju mindre vatten som finns i beredaren?
Om varmvattenberedaren inte skall tömmas får jag ställa in en frostvakt/byggfläkt i pannrummet för att undvika att vattnet i pannan fryser. Måste jag då tänka på att fylla på vatten i varmvattenberedaren efter en tid - vattnet dunstar väl med tiden; kan varmvattenberedaren då "gå torre" och skadas?
Om inte för annat så för att (försöka) tömma själva kranen. Sen tror jag att det är bra med så många ställen som möjligt där luften kan komma in för att tömma systemet så väl som möjligt. Ingen direkt vetenskap bakom, men jag brukar göra så när jag kallställer inför vintern och hittills har det funkat.donsuw skrev:
Ja annars hade du väl haft problem vid "normal drift" då de hela tiden får nytt syrehaltigt vatten. Förutsätter här att du pratar om gamla ledningar för tappvatten och inte ledningar för uppvärmning.donsuw skrev:
Visst, jag tänkte på tappvatten och som du skriver borde man ju då ha problem vid "normal drift". Jag tänkte inte så långt. Samma sak bör väl gälla varmvattenberedaren i pannan. Även den får ju fortlöpande påfyllnad av nytt syrerikt vatten vid normal drift.