13 145 läst · 49 svar
13k läst
49 svar
Vedpanna & acktank - effektivt eldande, hur?
Sida 1 av 4
Jag har grunnat och letat i forumet... Ni vedpanne-gurus tycker kanske frågan är fånig, men ändå:
Vilken är den bästa metoden när man eldar? Ska man släppa ner acktankarna till kanske 50 grader i toppen innan man eldar på igen? Jag menar, skulle det vara bättre utnyttjande att aldrig släppa ner tanktoppen under t ex 60 grader innan man laddar igen?
Hur gör ni? Självklart accepterar jag om ni tycker frågan är korkad
Jag har Effecta 35kW och totalt 3250 i tankvolym till 200+ kvm i ett plan via kulvert.
Vilken är den bästa metoden när man eldar? Ska man släppa ner acktankarna till kanske 50 grader i toppen innan man eldar på igen? Jag menar, skulle det vara bättre utnyttjande att aldrig släppa ner tanktoppen under t ex 60 grader innan man laddar igen?
Hur gör ni? Självklart accepterar jag om ni tycker frågan är korkad
Jag har Effecta 35kW och totalt 3250 i tankvolym till 200+ kvm i ett plan via kulvert.
Jag gjorde så förra året, i år tvärtom. Låter tankarna komma ner till ca 40 grader (gv)i topp sedan ladda fullt, jag tror att man sparar mycket ved på detta. Eldar nu ca 2 ggr i veckan.
Att elda sällan, och göra det rejält när man väl gör det där det bästa. Vid varje eldning blir det ju en stunds eldande i uppstarten innan pannan ger något till tanken. Kan få ner antalet eldningar så bli det ju färre uppstarter som inget ger, alltså måste man spara ved på att släppa ner tankarna i temp.
Min teori (helt ogrundad, bara motiverad med att det "känns rätt") är att släppa ner acktanken så långt som möjligt utan att det ska bli för kallt när man vill duscha eller liknande och sedan ladda tanken fullt. Detta borde enligt min teori leda till att man får bästa effekt av eldningen, bättre med färre "större" eldningar än flera små, pannans effektivitet är ju bäst när den är i full fart än när den är under uppstart så färre uppstarter borde betyda ökad effektivitet totalt sett.
Ska bli intressant att se om det är fler som tänker på samma sätt som mig eller om jag har tänkt helt fel.
Ska bli intressant att se om det är fler som tänker på samma sätt som mig eller om jag har tänkt helt fel.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Det är väl hela vitsen med acktankar.Taken skrev:
Grejen är väl att när returen är ganska hög i mitt fall (ca 25 grader) då kan man köra ett varv till med fullt öppen shunt men det är klart att det blir svalare inne. Har inte testat fullt ut men är lite sugen, och se hur kall returen blir andra varvet.
Man vill ha så få eldningstillfällen och uppstartsförluster som möjligt, därav är det ju klokt att vänta så länge man kan med eldningen om man tycker veden är lite för dyr..
Enklast är väl att elda när tid finnes och inte hänga upp sig på tider hit å temperaturer dit, då blir man bara gråhårig..
Enklast är väl att elda när tid finnes och inte hänga upp sig på tider hit å temperaturer dit, då blir man bara gråhårig..
Smart tänkd^_^b tror att jag tidigare har eldat på tok för mycket.ichgary skrev:
Håller med, elda när du hinner, eller elda när det behövs = kallt i huset.ichgary skrev:
Har för mig att jag sett om en tjomme som kör efter principen att han eldar när han hinner, han hade en extrem acktank, kommer inte ihåg med 20 - 50 kubik, och en skapligt stor panna.
Funkar det så är man ju aldrig tvingad att elda, utan kan göra det när man hinner...
Det är nog den här dåren du tänker på! Han måste ju Sveriges största tankförluster iaf! Kan inte fatta hur karln tänker som inte skaffar sig en flispanna istället när han har en årsförbrukning på 100 kubik ved.
Jag tänker så härkaka84 skrev:
Om du har 2000L vatten som är 90 grader i en tank som är 2000L eller 20 000L gör inte så stor skillnad i tankförluster.
Efter som arean på 2000L vatten är det samma.
Motbivisa mig gärna :blushing:
Jag eldar så sällan jag kan.Har en elberedare i serie efter tankens slingor som fixar varmvattnet om tanken blir för kall.
25-30 grader brukar jag släppa tanken till.Fast man eldar ju när man har tid. Tänk om man hade haft en tank på 20 kubik.
Vilken lycka
Redigerat:
Du kan säkert har rätt, men jag tänker att en tank på 20 kubik har en mycket större mantelarea än en tank på 2 kubik. Ytan i toppen på tanken blir ju mycket större också, den hänger ju mest på tankens diameter och inte på volymen den innehåller. Nu har ju gubben 50 kubik tank, vilket gör att mantelarean växer ytterligare. Dessutom står tanken ute, så den värme som läcker ut har han garanterat ingen nytta av, tillskilnad mot en tank som står inne, där man iaf kan fånga upp lite av spillvärmen.Andreas_Hansson skrev:
Skulle jag ha behov av ett så stort värmesystem skulle jag nog fundera på en flispanna i stället, med en mer blygsam tank istället. Då hade jag inte behövt fudera på att elda över huvudtaget, utan bara aska ur innan man åker hemmfrån om man ska vara borta länge.
Redigerat:
Ja att den står ute är ju ingen höjdare. Men mantel arean måste väl bli samma om man laddar tankarna med 2000L vatten.
Det gäller att man har bra siktning bara
Det gäller att man har bra siktning bara
Ojdå, jag inser att jag glömde klistra in länken, när jag postade mitt första inlägg i tråden... Skickar med den här istället: http://www.baxi.se/visa_kunder_detalj.asp?id=51
Två kubik varmt vatten i den tanken kommer ju bara ligga som ett tunt skikt längst upp, och jag inbillar mig att det därmed kommer kallna av ganska fort.
Två kubik varmt vatten i den tanken kommer ju bara ligga som ett tunt skikt längst upp, och jag inbillar mig att det därmed kommer kallna av ganska fort.
Ja så tänkte jag oxå men är det verkligen så Varför skulle en tank som varit på 2100L kallnat saktare?kaka84 skrev:
Intressant ämne det här.
Jag har mailat Bengt- Erik Löfgren på ÄFAB han har koll på sånt här