Har en vedpanna o tankar som funkar bra som system. Problemet är att jag inte får upp tankarna mer än i max 80 grader innan expansionskärlet säger stopp och riskerar tömma vatten. Skulle vilja kunna få upp tankarna till 85-90, så vad gör jag? Sänka trycket i systemet vid eldningsstart? Större expansionskärl? Kärlet är 200 liter till ackumulatortankar på 1500 liter så det borde inte vara något problem. Vad göra?

Det betyder ju att du har för mycket vatten i systemet, töm ut lite.

H huggan skrev:
Det betyder ju att du har för mycket vatten i systemet, töm ut lite.
Expansionskärlets "röda" markering börjar vid 1,5 och har också löst ut vatten när det passerats. Jag har hört att systemet vid ganska svalt tillstånd ska ha ett tryck på 1. Redan nu är systemet under 1 vid låg temperatur, men du menar att det inte är konstigt att sänka det ytterligare, och att detta bör göra att vattentankarna kan eldas upp i högre temperatur?

A AxelAxel skrev:
Expansionskärlets "röda" markering börjar vid 1,5 och har också löst ut vatten när det passerats. Jag har hört att systemet vid ganska svalt tillstånd ska ha ett tryck på 1. Redan nu är systemet under 1 vid låg temperatur, men du menar att det inte är konstigt att sänka det ytterligare, och att detta bör göra att vattentankarna kan eldas upp i högre temperatur?
Sänk till 0,5-0,6 bar så fungerar det bättre för dig, 1 är för mycket om du inte har ett riktigt stort system.

jallejar jallejar skrev:
Sänk till 0,5-0,6 bar så fungerar det bättre för dig, 1 är för mycket om du inte har ett riktigt stort system.
Låter rimligt. Testar det.

Bra att kolla expansionskärlets tryck innan med. Inte bra om kärlets tryck är högre än systemtryck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.