1 584 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
vedpanna ack-tankar: för låg temp i tank innan expansonskärl löser ut
Har en vedpanna o tankar som funkar bra som system. Problemet är att jag inte får upp tankarna mer än i max 80 grader innan expansionskärlet säger stopp och riskerar tömma vatten. Skulle vilja kunna få upp tankarna till 85-90, så vad gör jag? Sänka trycket i systemet vid eldningsstart? Större expansionskärl? Kärlet är 200 liter till ackumulatortankar på 1500 liter så det borde inte vara något problem. Vad göra?
Expansionskärlets "röda" markering börjar vid 1,5 och har också löst ut vatten när det passerats. Jag har hört att systemet vid ganska svalt tillstånd ska ha ett tryck på 1. Redan nu är systemet under 1 vid låg temperatur, men du menar att det inte är konstigt att sänka det ytterligare, och att detta bör göra att vattentankarna kan eldas upp i högre temperatur?H huggan skrev:
Sänk till 0,5-0,6 bar så fungerar det bättre för dig, 1 är för mycket om du inte har ett riktigt stort system.A AxelAxel skrev:Expansionskärlets "röda" markering börjar vid 1,5 och har också löst ut vatten när det passerats. Jag har hört att systemet vid ganska svalt tillstånd ska ha ett tryck på 1. Redan nu är systemet under 1 vid låg temperatur, men du menar att det inte är konstigt att sänka det ytterligare, och att detta bör göra att vattentankarna kan eldas upp i högre temperatur?
Bra att kolla expansionskärlets tryck innan med. Inte bra om kärlets tryck är högre än systemtryck.
Liknande trådar
-
Förstå system med VP, Ackumulatortank, Vedpanna, Solfångare
Värmepumpar -
Finns det intresse för en begagnad vedpanna med 2 ackumulatortank på (750 liter)?
Värme allmänt -
Hej! Jag varmavatten med vedpanna men det finns automatic temperature för att flytta värmvatten till andra tankar o det fungerade inte?
Värme allmänt -
Vedpanna blir för varm och stänger ner
Ved, Pellets, Flis -
Vilken dimension på kulvert för vedpanna?
Värme allmänt