Har tänkt bygga in en vednisch när jag bygger en innervägg. Tänkte först ha måtten 60x60 men börjar fundera på om det blir lite stort? Med dom måtten går det in 0,8 m3 ved. Vad tror ni? Tänkta att kaklas inv då det är kaklat runt kaminen. Matt antrasitgrått kakel 30x60 sitter runt kaminen nu.
Jag tycker det beror lite på dels hur lång ved du eldar med i kaminen, om det går in 40cm ved i kaminen kanske det räcker med ett djup på 40-45cm,och lite på hur mycket du eldar åt gången.
Desutom hur "snygg" ved du har, vi har en nisch bredvid vedspisen i köket och jag tycker det kan se lite stökigt ut om man proppar den full med div krokiga grenar och ojämt klyvna vedklabbar som är lite mörka efter att ha legat för länge. Det blir det ganska skräpigt runt omkring också.
Men fint kluvna björkklabbar i lagom storlek pryder ju sin plats, det har gått så långt att jag har några som jag inte vill elda upp utan dom ligger mest för syns skull.
Desutom hur "snygg" ved du har, vi har en nisch bredvid vedspisen i köket och jag tycker det kan se lite stökigt ut om man proppar den full med div krokiga grenar och ojämt klyvna vedklabbar som är lite mörka efter att ha legat för länge. Det blir det ganska skräpigt runt omkring också.
Men fint kluvna björkklabbar i lagom storlek pryder ju sin plats, det har gått så långt att jag har några som jag inte vill elda upp utan dom ligger mest för syns skull.
Vi eldar för uppvärmningen och jag skulle aldrig komma på idén att förvara veden på det sättet, vilket otroligt slöseri med tid att stapla upp det igen :eek: Fast vi kanske förbrukar mer än de som eldar för mysighetsfaktorn också...
Nej, en vedkorg stående bredvid vedspisen får nog bli min lösning även i fortsättningen...
Väldigt snyggt, det håller jag med om - tycker det ser jättebra ut på bilderna också kacke!
Nej, en vedkorg stående bredvid vedspisen får nog bli min lösning även i fortsättningen...
Väldigt snyggt, det håller jag med om - tycker det ser jättebra ut på bilderna också kacke!
Tack!
Vi eldar självklart för uppvärmning. Känns smidigt att fylla på under helgen. Va kan det ta? En halvtimme?
Sen gör man som man vill, kan ju lättvindigt att ta med en korg in när man kommer från jobbet också men jag tycker det ät gött att ha det nära. Veden torkar upp och är inte så rå.
/Kacke
Vi eldar självklart för uppvärmning. Känns smidigt att fylla på under helgen. Va kan det ta? En halvtimme?
Sen gör man som man vill, kan ju lättvindigt att ta med en korg in när man kommer från jobbet också men jag tycker det ät gött att ha det nära. Veden torkar upp och är inte så rå.
/Kacke
Redigerat:
[QUOTE
Planerar för ett liknande projekt men vill då ha hyllor så att inte den fuktiga veden man just tagit in hamnar överst i högen, dvs minst 2 fack som man kan alternera[/QUOTE]
Tror inte det är helt ok att fästa vad som helst i murstocken. Att tänka på om du vill ha hyllor.
/Kacke
Planerar för ett liknande projekt men vill då ha hyllor så att inte den fuktiga veden man just tagit in hamnar överst i högen, dvs minst 2 fack som man kan alternera[/QUOTE]
Tror inte det är helt ok att fästa vad som helst i murstocken. Att tänka på om du vill ha hyllor.
/Kacke
Redigerat:
Medlem
· Linköping
· 48 inlägg
Har använt en liknande nisch under vintern och det är hur trevligt som helst att slippa hämta ved varje dag. Hämtar 6-8 kassar från vedboden nån gång varje helg, tar max en halvtimme.
Min nisch är inte riktigt så snygg, en tillfällig lösning som jag hoppas göra iordning i sommar när man inte behöver använda den
Min nisch är inte riktigt så snygg, en tillfällig lösning som jag hoppas göra iordning i sommar när man inte behöver använda den
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Medlem
· Linköping
· 48 inlägg
Hoppsan, hade helt glömt bort det här. Hoppas att det inte gör något att det kommer bild något år efter det är färdigt.kacke_ skrev:
Idag är pappkartongen bytt till en trälåda med tändmaterial. När utrymmet är fyllt till runt 1,7-1,8 högt så räcker veden 2-3 veckor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite mer bilder från uppbyggnaden finns här