Hej!

Finns här någon som har testat denna maskin?
Meec Vedklyv - 3000 SEK / Jula
Kraftig vedklyv med 7 tons klyvkraft.
Motoreffekt: 2,3 kW.
Anslutning: 230 Volt.
Max klyvdiameter: 300 mm.
Max klyvlängd: 520 mm.

Funderar även på att införskaffa
Motorsåg - Partner P4200
samt en
Sågbock med hållare för kedjesåg. Tillverkad i kraftig fyrkantsrör och pulverlackerad plåt. Montera din kedjesåg i den medföljande hållaren och du får en praktisk vedkap. Enkel att ställa upp och fälla ihop för förvaring.

Med dessa maskiner borde man väl kunna fixa 25kbm ved med överkomligt snabbt?

Tror jag säkert att du kan fixa. Jag tror inte det är någon störrre skillnad på småklyvarna som säljs av Jula, Clas Ohlson m fl. Har du grov och vresig ved skulle jag välja att köpa en riktig vedklyv (typ Faxe Ne-Ma eller liknande). Fast de kostar en bra slant till och kräver trefas.

Är tveksam inför kvalitén på Partner-sågen. Min granne hade en Partner och stod plötsligt med endast handtaget i näven och med sågen hoppandes runt fötterna. Jag skulle hellre lägga till lite pengar och köpa en Huskvarna, Stihl eller Jonsered. Man kan också köpa begagnade renoverade kvalitetssågar på vissa fackhandlare/serviceställen.

En riktig vedkap är också bra mycket trevligare att jobba med än motorsåg.

Allt hänger på om du ska fortsätta vedhanteringen flera år. I så fall lönar det sig att köpa lite mer rejäla grejor. Själv har jag Ne-Ma klyv/kap samt en pålitlig Huskvarna-såg. Gör åt drygt 20 kbm 35 cm-ved/säsong.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.