Jag skulle vilja ha tips på hur man kan göra denna vedklyv som jag bygger så snabb som möjligt men fortfarande med en bra tryckkraft. Skulle vilja ha minst 8 ton. Skulle vilja ha en klyvtid på ca 3sek.

Med pumpen jag har nu så får jag:

155bar vilket ger 7.9ton i kraft.
Pumpen jag har får ett flöde på 23l/min vid ca 1425rpm.
Med denna pump så kommer det med 155bar upp i en effekt på ca 5.5kw
Vid ett flöde på 23l/min så blir det en klyvtid på 6.85 sekunder. Vilket jag tycker är för långtid.

Kan han använda sig av en regenerativ ventil? Vet inte hur man ska räkna för att få tiderna. Kan någon hjälpa mig med det?



Eller ska man köpa en större pump?



Vad händer om man köper en pump som nedan:



https://ojanpera.se/sortiment/hydra...4scVoG027EDvGSFXEeEOfe-Bifi8BKnRoCHH0QAvD_BwE



Den blir ju mycket snabbare. Ca 4.19 i klyvtid vilken ändå kan vara helt okej. Men med den pumpen så kommer motorn att behöva leverera 8.37kw. Vid 155bar kommer det att funka eller kommer motorskyddet att lösa hela tiden? Eller vågar man sätta en större hydraulpump?


Så här ser delarna ut som jag har:
Hydraulcylinder 80x50x500
Max arbetstryck. 210bar
https://ojanpera.se/sortiment/hydra...-6431vdma/80-mm/hydraulisk-cylinder-8050x500/

Elmotor: 5.5kw 1425rpm

Hydraulpump: noname (2ABPG14L08Z03) frågade olika leverantörer och de kom fram till att det är 14cm3/r

Ventilpaket: galtech 025020103001000
https://www.flowfitonline.com/produ...tions-spring-return-hydraulic-monoblock-valve


Hydraulpump 2 för att höja och sänka extra kniven: Spelar inger roll just nu.
 
  • Blått, industriellt maskineri på hjul i ett rörigt förrådsutrymme med hyllor och diverse verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå, industriell maskin med hjul, reglage, kablar i ett verkstadsutrymme med olika redskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En elmotor som är på 4 kW är lagom för en pump på 23 minut/liter. Nu har du en motor på 5,5 kW, 37,5% mer effekt, den skulle då vara lämplig för en hydraulpump på noga räknat 31,62 minut/liter, eller 32-33minut/liter. Matematiken du efterfrågar besitter jag ej, så jag kan inte räkna ut tryckkraften.
Ju större hydraulpump ju snabbare rörelse på hydraulcylindern, men lägre tryckkraft.
Kan en gasackumulator vara det du efterfrågar för att få tillräckligt flöde om effekten på elmotorn är begränsad till 5,5 kW?

Hört ryktas att du ställt frågan även på facebook, har du fått något bra svar där? Maskinisten.se sitter på en hel del kunskap om maskiner och hydraulik.
 
L L A Axelsson skrev:
En elmotor som är på 4 kW är lagom för en pump på 23 minut/liter. Nu har du en motor på 5,5 kW, 37,5% mer effekt, den skulle då vara lämplig för en hydraulpump på noga räknat 31,62 minut/liter, eller 32-33minut/liter. Matematiken du efterfrågar besitter jag ej, så jag kan inte räkna ut tryckkraften.
Ju större hydraulpump ju snabbare rörelse på hydraulcylindern, men lägre tryckkraft.
Kan en gasackumulator vara det du efterfrågar för att få tillräckligt flöde om effekten på elmotorn är begränsad till 5,5 kW?

Hört ryktas att du ställt frågan även på facebook, har du fått något bra svar där? Maskinisten.se sitter på en hel del kunskap om maskiner och hydraulik.
Facebook gav inget alls typ:). Har frågat på maskinisten.se också. Lutar att jag går upp till en större hydraulpump.

Förstår inte hur faxe kan få deras 500 klyv så snabb. 3kw motor med 1400 och en pump på 11cm3/sek.
 
Är den snabb även när den klyver? Tänker att de kanske använder en regenerativ ventil som styr oljan från minussidan till plussidan på cylindern när motståndet är lågt.

Tillägg: Om vedklyven är snabb ökar risken för klämskador. Är den tvåhandsmanövrerad så föreligger ingen sån risk.
 
Redigerat:
L L A Axelsson skrev:
Är den snabb även när den klyver? Tänker att de kanske använder en regenerativ ventil som styr oljan från minussidan till plussidan på cylindern när motståndet är lågt.

Tillägg: Om vedklyven är snabb ökar risken för klämskador. Är den tvåhandsmanövrerad så föreligger ingen sån risk.
den klyven klyver 500mm på 4sek. Det är en fart som jag tycker är helt okej. Vet inte om det sitter en regenerativ ventil på dessa men tror inte de.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Har en sambo som klyver år mig med en större Faxe. Funkat fint i 20 år.
Jag kan göra annat under tiden.

- Var med och byggde en riktigt stadig sak för 40 år sedan.
Själva balken var en timmerbalk till lastbil. Minns jag rätt var kolven ett stödben och klyvegget var påsvetsat på en av timmerstakarna.
Hade även ett klyvegg som klöv kubbarna i fyra delar

Drevs från början med en Volvo baklastare utrustad med en större oljepump. Drygt 20 st 30 - 40 cm björkkubbar i minuten när vi testade kapaciteten.

Testade med en sån grov kubbe med kanske halva grovleken lagd på tvären. Den nöps av direkt.
Minns att det spröt sav överallt.
 
Redigerat:
Utan att räkna lär ju halva tiden vara = dubbla oljemängden och kräver säkert uppemot tre gånger effekten……..

Byta pump och motor till större?
 
Dubbla oljemängden vid samma tryck.
 
Kompis som jobbar med hydraulik byggde om en vedklyv med kraftigare grejer de hade på firman, det sa bara tjoff tjoff oavsett vad man la i den.
Men det gick bara att klyva några klabbar, sen kokade oljan, så han fick bygga ut den med oljekylare och fläkt.
Vad har hade för prylar vet jag tyvärr inte.
 
Vad har du för huvudsäkringar?
 
F fribygg skrev:
Vad har du för huvudsäkringar?
20a
 
8 88Danne skrev:
20a
Dimensionera inte motorn större än så
 
Varför ska allt gå så J-A snabbt med allting, det är resultatet som räknas, vad händer om det kommer upp en riktig vresig knubbe. den kan sprätta iväg ganska bra med fart. Lugnt och stilla/säkert ska det vara med att klyva ved.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Skall ordna bild tills imorgonkväll på en snabb klyv, tar klabbar upp till 38 cm i diameter. På full slaglängd går den på cirka 2 sek, 4 kW elmotor. Går fortare i retur.
För grövre klabbar har jag också en lösning.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Laddar upp bilder på två annorlunda vedklyvar som utlovat. Den röda klyven är alltså en stående klyv som klyver veden som hålls horisontellt, den styrs av en fotpedal, går i retur med hjälp av en fjäder. Slaglängden ställs in med en kedja från noll till 38 cm. Kan även hållas still med fotpedalen. på bilden är hela korvstången ute, klyvkilen skymtar under tryckplattan, när elmotorn går så går kolvstången in så långt som kedjan bestämmer utifrån hur grov veden är.

Den omålade klyven är för grova klabbar som är för tunga för att lyftas, de allra grövsta klabbarna använder jag spett för att få i läge, den bygger 106 mm i höjd från marknivå, klarar 50 cm lång ved och drivs via snabbkopplingar från den röda klyven. Eftersom den klyver i marknivå så är det inte bekvämt att klyva färdigt med den utan man skivar upp de grova klabbarna och lagt i en trave eller flera, så klyvs det färdigt med den röda.

Den röda plåten är en Hardox 400, t=10, fasad lika mycket på båda sidor på undersidan. De två axlarna är av rostfritt material. Cromad axel är ett allternativ men risk för rost om cromet nöts bort. Glidlagren är av oljebrons. På bild är som syns kolvstången helt ute. Röd vedklyv står i garage med betonggolv, oslipade träväggar och diverse objekt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött däckbyteverktyg i en oorganiserad garageverkstad med verktyg och kablar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsgarage med röd vedklipp, brädor, verktyg och skuggor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och utrustning i en rörig garageverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.