Hej!
Ungefär som rubriken säger, räcker 13A säkring för en vedklyv på 3,5kW, det är enfas 230V?
Allt kablage är dimensionerat för 13A.

S silad skrev:
Hej!
Ungefär som rubriken säger, räcker 13A säkring för en vedklyv på 3,5kW, det är enfas 230V?
Allt kablage är dimensionerat för 13A.
13 A och en fas ger ungefär 3 kW så det blir lite knepigt för du har även lite startströmmar att lägga till dina 3,5 kW.

• Gilla
silad
  • Laddar…
13x230 blir ju 2990 :thinking:

• Wow
silad
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
OK det är så man räknar, men det skall ju ändå inte vara farligt att prova då kablaget är OK enligt elektrikern.
Om det inte går så får jag be elgubben att öka till 16A 16x230 är ju 3680, hoppas i.s.f. att det ligger 2,5mm² ledningar...

Tack för snabba svar.

Köp en yxa istället ;)

• Wow
silad
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Köp en yxa istället ;)
Har provat det men då löste säkringarna i mitt ryggslut ut... ;) och det gick inte att sätta i starkare...:(

• Gilla
  • Haha
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
Chansen att du har 2,5mm2 är tveklöst mycket liten.

E elmont skrev:
Chansen att du har 2,5mm2 är tveklöst mycket liten.
Nä för då hade det väl suttit 16A från början...

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E elmont skrev:
13 A och en fas ger ungefär 3 kW så det blir lite knepigt för du har även lite startströmmar att lägga till dina 3,5 kW.
G GVR4 skrev:
Men jag funderar på om en vedklyv på 3,5kW verkligen använder så mycket energi till de lättare jobben och att det bara är när den får kämpa på gränsen till vad den orkar, isåfall kommer det inte att lösa ut ofta då den är överstark för de flesta kubbarna.

Ja det är bara att prova om du redan skaffat vedklyven, annars finns det ju en mängd elhydraliska som klarar sig på 10 A

Har pratat med elkillen nu och han kommer hem och installerar en egen 16A säkring med kablage bara till klyven så det blir rätt gjort.
Tack för allt engagemang.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.