11 628 läst · 11 svar
12k läst
11 svar
Vedkap 240v snurrar åt fel håll
Köpte en vedkap på auktion. När jag nu drog igång den snurrade den åt fel håll. Finns det någon ställare för vilket håll den ska snurra åt på en 240v? Modell Ferax BSV 400 där 400 står för klingans diameter.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
En bild på motorns märkplåt kan skingra mystiken.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Är du säker på att ditt uttag går åt rätt håll? Felet kan lika gärna ligga där. Det bästa är ju att korrigera felet där det finns. Om du har provat andra trefasmotorer i detta uttag som går åt rätt håll, då är det din vedkap som är felaktigt kopplad. Öppna stickproppen och skifta plats på två fasledare, spelar ingen roll vilka. Det brukar vara behövligt att göra om hela anslutningen och kanske byta stickproppen på en gammal maskin. Var ytterst noga med att koppla om faser, nolla och skyddsjord på rätt plint bara.
Fast nu verkar det ju vara en 1-fas vedkap. Om den är har en 3-fasmotor kan man göra om den till 1-fas och då kan man få den att snurra fel håll. Man kan koppla om kondingen så det blir rätt men minns inte hur jag gjorde.
Det räcker med den bilden, som du skriver är det då enfasmotor och med möjlighet att koppla om i anslutningslådan för att skifta riktning. Frågan är bara om det verkligen är fel håll nu men jag antar att du är säker på det?
Ta en bild där du öppnat locket på motorn så kan man förklara vad du isf kan ändra på för att byta riktning.
Ta en bild där du öppnat locket på motorn så kan man förklara vad du isf kan ändra på för att byta riktning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Om det nu verkligen är en enfasmotor så kan den inte snurra åt fel utan att någon medvetet kopplat om den för att snurra baklänges. Varför skulle någon vilja göra så? Kondensatorn har visserligen storleken för att vara en start/driftkondensator, och den kan vara trasig som kanske gör att motorn går åt fel håll.
En enfas vedkap kan du inte kapa mer än pinnar med så jag hoppas du fick den billigt.
En enfas vedkap kan du inte kapa mer än pinnar med så jag hoppas du fick den billigt.
Här är nog manualen till kapen, https://fs.online.tools.se/Data/V15/tekniskinfo_pdf/se/151510104_FVS400_100423.pdf
Om den går åt fel håll så måste någon ha flyttat kondensatorns ena anslutning från "fasen" till "nollan".
Bilder på intaget/nollspänningsutlösaren och på kopplingslådan på själva motorn tack.
Om den går åt fel håll så måste någon ha flyttat kondensatorns ena anslutning från "fasen" till "nollan".
Bilder på intaget/nollspänningsutlösaren och på kopplingslådan på själva motorn tack.