Hej!
Jag vill aldrig göra som alla andra. Fråga mig inte varför. Därför tänkte jag kolla min idé här på forumet. Ska bygga en brandsäker vägg för mitt bastuaggregat.

Bastun kommer vara fristående (friggebod)

min idé är att sätta tegel i innerhörnet från golv till tak som jag försöker illustrera med ritningarna. Jag tror det blir snyggt. Bakom den har jag hittat en lösning där man använder nån form av stenskiva (cembrit multiforce) på cembrit.se

min tanke är alltså för detta hörn, inifrån och ut:

tegel
12 mm Cembrit multiforce
45mm plåtregel inkl stenullsisolering.
12 mm Cembrit multiforce.
Liggande spikregel ( ev i plåt?)
Stående lock panel

Kaminen ska stå på en betongplatta ca 1x1 meter och ett eventuellt lager med stenplattor i nån form.

övriga väggar tänker jag nog övergå till träreglar för att kunna spika fast panelen enkelt.

Planen är ett träbjälklag, spånskiva och flyta för att sedan lägga klinker eller likande.

Nån som har nån synpunkt!?




Illustration av brandsäker väggkonstruktion för bastuaggregat med angivna material och mått för isolering och avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritade skisser av planlösning och väggsektion för en bastu med tegelvägg och bastuaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av hörnlayout för bastu med tegelvägg, stenplatta och sittplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Låter stabilt! Om du ska låta sotare besiktiga så kan du stämma av med honom oxå.
 
  • Gilla
jokko84
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter stabilt! Om du ska låta sotare besiktiga så kan du stämma av med honom oxå.

Ja jag tänkte först kolla lite på forumet och kanske revidera min idé! sen ringa sotaren och kolla med dem. Kommunen måste ju godkänna allt ihop sen också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.