Hej!
Köpte en liten Pikabod 9,4 frigga på impuls i helgen (70% rabatt på Bauhaus) och den ursprungliga tanken var att ha den på landet för förvaring av cyklar men sedan kom jag på idéen att varför inte göra en bastu i stället så vad tror ni om denna ide?
Planen är att ersätta dubbeldörrarna med ett stort fönster. Ny dörr på gavel som går in till ett litet omklädningsrum och innanför det bastu med två lavar längst långsida. Vedeldad kamin i hörnet innanför fönster.
Då den levereras med färdiga väggsektioner av panel med tunna reglar så behöver den isoleras så jag tänkte i grova drag:
- Vindpapp på insida
- Komplettera med grövre reglar
- Isolering stenull
- Ångspärr plast
- Typ ströläkt
- Pannel
Motsvarande i tak utan vindpapp.
Vad tror ni om lämpligt golv och idéen i stortt??
Köpte en liten Pikabod 9,4 frigga på impuls i helgen (70% rabatt på Bauhaus) och den ursprungliga tanken var att ha den på landet för förvaring av cyklar men sedan kom jag på idéen att varför inte göra en bastu i stället så vad tror ni om denna ide?
Planen är att ersätta dubbeldörrarna med ett stort fönster. Ny dörr på gavel som går in till ett litet omklädningsrum och innanför det bastu med två lavar längst långsida. Vedeldad kamin i hörnet innanför fönster.
Då den levereras med färdiga väggsektioner av panel med tunna reglar så behöver den isoleras så jag tänkte i grova drag:
- Vindpapp på insida
- Komplettera med grövre reglar
- Isolering stenull
- Ångspärr plast
- Typ ströläkt
- Pannel
Motsvarande i tak utan vindpapp.
Vad tror ni om lämpligt golv och idéen i stortt??
Med vedeldad kamin, så föreslår jag ett golv av t.ex. lärk och med sprinor mellan. Det ger frisk luft, gott om förbränningsluft och golvbrunn behövs inte då vatten rinner rakt ut.
Läs gärna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/ , så får du en del tips på hur olika folk har byggt.