På vår tomt finns tre stolpskor som blev kvar från ett svartbyggt garage som den förra ägaren hade och rev inför försäljningen. Dessa är litet läskiga när man har småbarn springandes, så jag tänkte helt enkelt bygga en vedbod där.

I och med att resten av byggytan är stenlagd går det inte att få till några fler plintar. Det jag tänkte är att jag gör en ram 6x2 meter av 195x45 som utgör basen för vedboden. Därefter sätter jag fast reglar i stolpskorna och fixerar ramen i dessa med hjälp av vagnbult eller fransk träskruv. Ramen kommer i övrigt att vila på betongplattor för att få det i lod, stenläggningen är litet vågig.

Vad tror ni, ger det något att hålla på att fixera ramen mot stolpskorna eller ska jag bara bygga in dom?

Hör ser ni stolpskorna image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst kan du göra så, men det blir ju lite märkligt att inte ha likadan "grundläggning". Jag hade nog antingen kapat av stolpskorna eller tagit upp plattor/stenar och borrat för för plintar.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Vadå "går inte att få till fler plintar"? Det är väl varken svårt eller jobbigt att lyfta på några marksten?

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Nu börjar vedboden ta form, det gick alldeles utmärkt att bara ha en plintrad! :)
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte du fast bottenramen i plintarna?
Är det inte risk för att det blir rätt så stora spänningar i konstruktionen när tjälen kommer om plintarna står på frostfritt och framkanten står på mark som rör sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.