På vår tomt finns tre stolpskor som blev kvar från ett svartbyggt garage som den förra ägaren hade och rev inför försäljningen. Dessa är litet läskiga när man har småbarn springandes, så jag tänkte helt enkelt bygga en vedbod där.
I och med att resten av byggytan är stenlagd går det inte att få till några fler plintar. Det jag tänkte är att jag gör en ram 6x2 meter av 195x45 som utgör basen för vedboden. Därefter sätter jag fast reglar i stolpskorna och fixerar ramen i dessa med hjälp av vagnbult eller fransk träskruv. Ramen kommer i övrigt att vila på betongplattor för att få det i lod, stenläggningen är litet vågig.
Vad tror ni, ger det något att hålla på att fixera ramen mot stolpskorna eller ska jag bara bygga in dom?
I och med att resten av byggytan är stenlagd går det inte att få till några fler plintar. Det jag tänkte är att jag gör en ram 6x2 meter av 195x45 som utgör basen för vedboden. Därefter sätter jag fast reglar i stolpskorna och fixerar ramen i dessa med hjälp av vagnbult eller fransk träskruv. Ramen kommer i övrigt att vila på betongplattor för att få det i lod, stenläggningen är litet vågig.
Vad tror ni, ger det något att hålla på att fixera ramen mot stolpskorna eller ska jag bara bygga in dom?
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Visst kan du göra så, men det blir ju lite märkligt att inte ha likadan "grundläggning". Jag hade nog antingen kapat av stolpskorna eller tagit upp plattor/stenar och borrat för för plintar.
Produkter som diskuteras i tråden