755 läst ·
13 svar
755 läst
13 svar
Ved maskinen
Skall du få några vettiga siffror måste du nog mäta själv eller möjligen prata med någon som mätt när den kluvit ved i ungefär samma takt som du tänkt göra. Hur mycket den förbrukar på en timme beror till största delen på hur mycket ved du klyver den timmen.M Manzoor skrev:
Hej jag vet inte så mycket om el och maskiner. Det är så att vi har köpt en bunt lång ved och någon ska kapa och klyva. Han har en ved maskinen som behöver 380 uttagA Avemo skrev:
Det är lite otydligt vad frågan är. Jag tolkade frågan i första inlägget som att du undrade hur många kWh den skulle förbruka. Om det var frågan så kvarstår mitt svar.M Manzoor skrev:
Om frågan å andra sida är vilken matning du behöver till vedmaskinen så är det bara att fråga den som har maskinen om den behöver ett 16A eller 32A uttag. Om det inte är en väldigt stor maskin är det troligen ett 16A trefasuttag du behöver.
A Avemo skrev:Det är lite otydligt vad frågan är. Jag tolkade frågan i första inlägget som att du undrade hur många kWh den skulle förbruka. Om det var frågan så kvarstår mitt svar.
Om frågan å andra sida är vilken matning du behöver till vedmaskinen så är det bara att fråga den som har maskinen om den behöver ett 16A eller 32A uttag. Om det inte är en väldigt stor maskin är det troligen ett 16A trefasuttag du behöve
Jag tror, jag har fått fel information det kan va 32AA Avemo skrev:Det är lite otydligt vad frågan är. Jag tolkade frågan i första inlägget som att du undrade hur många kWh den skulle förbruka. Om det var frågan så kvarstår mitt svar.
Om frågan å andra sida är vilken matning du behöver till vedmaskinen så är det bara att fråga den som har maskinen om den behöver ett 16A eller 32A uttag. Om det inte är en väldigt stor maskin är det troligen ett 16A trefasuttag du behöver.
Till trefasmaskiner använder man oftast CEE-don. De finns i olika storlekar. Det vanligaste att ha hemma är det minsta 16A.M Manzoor skrev:
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/cee-don/vagguttag-3-fas-16-a-2000055060
Nästa storlek är 32A. Den är inte lika vanlig att ha hemma eftersom de flesta inte har så stora huvudsäkringar.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/cee-don/vagguttag-3-fas-32-a-2000055061
De ser ganska lika ut. Men de är märkta med 32A eller 16A. Du kan också titta på säkringarna till uttaget. Är de 16 A eller mer?
Det finns ännu större också. Men det hittar man mest på industrier eller landström till fartyg.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 900 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 900 inlägg
Frågar man inte får man inte veta! Har du möjlighet att lägga upp en bild på vedmaskinen och framförallt en bild på skylten som visar motorstyrka så kan det bli lättare att ge ett bra svar!M Manzoor skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara