5 098 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Vattnet smakar klor, tips på renare?
Jag håller på att bygga nytt hus och har kommunalt vatten, men vattnet har en bismak av klor. Jag undrar nu om det finns någon vattenrenare att installera för dricksvattnet som tar bort den här klorsmaken? Enklast att ha installationen av en ev. vattenrenare med i beräkningarna så tidigt som möjligt.
Kom med tips!
Kom med tips!
skaffa ett kolfilter.
Fråga istället kommunen om dom inte överdoserar klor.. Ligger du nära verket?
// Jocke
// Jocke
Precis som Karl oskar skrev så fick jag tips av "Vattenfilter.com" att skaffa ett kolfilter, det skulle ta bort bismaken av klor.
Kommunen säger att dom har jättebra värden på vattnet, så jag vet inte om dom överdoserar kloret? Men jag ligger inte så nära vattenverket.
Kommunen säger att dom har jättebra värden på vattnet, så jag vet inte om dom överdoserar kloret? Men jag ligger inte så nära vattenverket.
Låter mycket märkligt iaf, för att du ska få smakspår av klor så krävs det rätt rejäla halter. Fråga grannarna om dom har samma problem? Självklart talar vattenreningsfilter-nissen om att du ska ha ett filter, han säljer och du köper juh Krävs lite underhåll också.
// Jocke
// Jocke
Okej, kommunen "säger" att det är bra vattenvärden, men det kan ju vara förhöjda klorhalter för det? Jag har ju endast fått detta svar muntligt.
Ja det är klart att filternissen vill sälja ett filter
Men jag tvivlar på att kommunen kommer göra något åt vattnet, har tydligen varit så här under flera år? Grannarna i området sm bott där några år känner inte av smaken själva längre, utan det är bara när någon utomstående smakar på vattnet som dom tycker att det smakar klor. Och jag kan inte påstå att det är jättemycket klorsmak, men jag känner direkt att den finns där. :S
Så om jag villl få bort klorsmaken så blir jag nog tvungen att skaffa ett filter ändå?
Ja det är klart att filternissen vill sälja ett filter
Men jag tvivlar på att kommunen kommer göra något åt vattnet, har tydligen varit så här under flera år? Grannarna i området sm bott där några år känner inte av smaken själva längre, utan det är bara när någon utomstående smakar på vattnet som dom tycker att det smakar klor. Och jag kan inte påstå att det är jättemycket klorsmak, men jag känner direkt att den finns där. :S
Så om jag villl få bort klorsmaken så blir jag nog tvungen att skaffa ett filter ändå?
Klorsmak är ett tydligt tecken på överdosering. Klor används för att döda bakterier som inte ska finnas där, men får inte överdoseras pga risken för kloramin in i kroppen och det är inte helt nyttigt.
Ni betalar fullpris för vattnet och då tycker jag inte ni ska behöva tolerera att ni ska ha ett extra filter under bänken. Gå till Miljö&Hälsa och låt dem luska lite.. låter ju som rena bonnhålan där ingen vet något på Tekniska..!?
// Jocke, som aldrig hade accepterat mindre än fint vatten
Ni betalar fullpris för vattnet och då tycker jag inte ni ska behöva tolerera att ni ska ha ett extra filter under bänken. Gå till Miljö&Hälsa och låt dem luska lite.. låter ju som rena bonnhålan där ingen vet något på Tekniska..!?
// Jocke, som aldrig hade accepterat mindre än fint vatten
du kan ta ett vattenprov och gå vidare med det. finns tydliga gränsvärden
Liknande trådar
-
Vattnet smakar och luktar klor
Vatten & Avlopp -
Vattnet smakar järn helt plötsligt?
Vatten & Avlopp -
Poolvattnet blev grönt efter chokklorering - kemisk reaktion?
Pool -
Chockklorerar och vattnet blir grönglittrande på en timme, varför?
Pool -
Vattnet smakar mögel ifall man inte spolar 20s först
Vatten & Avlopp