Har just bilat upp och gräft ur mitt badrum.. Nu är det bara lite fuktig jord och en berghäll som syns.. och att det kommer inn vatten utifrån jäms med berghällen Hur gör man för att stoppa vattnet att rinna in under? berget lutar liksom inåt huset ! Jag ska gjuta ny platta och det e ju kanske inte allt för bra med massa fukt under eftersom plattan suger ju till sig det.. Nån som vart med om nått sånt här?

Kan lägga upp lite bilder om ni inte förstår..

Klart att du måste hindra vattnet innan det rinner in under huset. Med dränering och/eller tätningsmedel (gummiasfalt, bentonitlera eller vattenglas). Att bara gjuta ny betong hjälper till en början men sedan kommer det att läcka vatten mellan betongen och berget igen.
Du kan också göra en ränna på utsidan av grunden som leder bort vattnet. Täta huset med gummiasfalt, duk och sedan sigel/makadam.

Du kan även göra den tokiga USA-varianten där man istället för att stoppa vattnet på utsidan gör rännor under huset för att leda bort vattnet. Vet att jag sett detta på U-tube för något år sedan. Men funkar det för dem i USA så borde det väl funka även i Sverige. Kommer bara inte ihåg hur man gjorde över rännorna med bjälklaget. Skall se om jag kan hitta något clip igen.

USA-varianten funkar väl inte så bra i områden med minusgrader?

Så här ser det ut ! Menar du att man ska täta inifrån? vill helst ta allt utifrån! Om man ska ha en ränna hur ska man få dit den? där berget slutar enligt bild så ligger det lite grus sen är det berg igen!

Usa modellen lät som om det är uteslutet!

• IMG_3667.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"USA varianten" finna i Sverige också. Har en kompis med ett hus från 20 talet med en liten bäck i källaren. I hans fall handlar det om en jordkällare som används till pannrum. I övrigt har han torpargrund.
Med botten platta hade jag gjort allt som stod i min makt för att leda bort vattnet utanför huset.
Behöver du spräcka väck berg så finns det en produkt som heter Snigamit som funkar.

Hmm mitt problem blir ju inte direkt samma som tråden där.. hmmm

Kan man inte fästa upp nån sorts gummi duk mot muren och i berget? så inte vattnet kommer in?

chabby skrev:
Hmm mitt problem blir ju inte direkt samma som tråden där.. hmmm
Kanske inte exakt, men vad jag ville säga är att du måste dränera på utsidan, och därmed få bort berget, och i tråden visas på många olika sätt: bilhammare, bergborr+kilar, hydraulisk bergknäckare, snigeldynamit och
vinkelslip med stor diamantklinga.

Du skulle säkert kunna använda ett eller flera av dessa för att få till din dränering på utsidan!

Mvh/Abbe

Här är en länk till den amerikanska varianten (mest för skoj)
http://www.youtube.com/watch?v=p73xUELvsBU&feature=related
Självklart skall man ju hindra vattnet från att tränga in i väggen men jag tänkte det kunde vara kul att visa på att det finns många sätt att lösa ett problem på.

När du nu visat en bild av hur det ser ut så ser det ju mycket enkelt ut. Det kan ju inte vara mycket berg som behövs tas bort för att skapa en dränering/avledning av vattnet bort från huset. Det ser ut som om det lutar bort från huset i nederkant av bilden.
Det smidigaste är oftast att hyra en elektrisk stenkap med diamantskiva. Då kan du på några timmar göra ett V eller U format dike som är 1-2 dm djupt. Kapa så nära huset du kommer åt. Måla därefter med gummiasfalt på grunden, speciellt i skarven mellan huset och berget. Se till att det är riktigt torrt och urskrapat i skarven, då fyller gummiasfalten ut och tätar fint. Fyll sedan diket med tvättad makadam 16-32 så att vattnet kan rinna där och lägg därefter en markduk över innan du återfyller med jord eller singel.

Oekey! Låter ju bra.. tänkte iof ha berget synligt så det kanske räcker med själva diket utan singel ooch markduk

Jag hade grävt ut några meter ovanför huset - lett om vattnet i dräneringsrör så det följer denna längsmed huset och bort nerför slänten på ett kontrollerat sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.