Är rätt ny inom detta ämnet men slängde på en toalettstol i mitt jättegamla hus där det tidigare varit dusch. Vet att det inte är optimalt och endast nummer 1 kommer göras där då det är 75mm avlopp och det finns en till riktig toalett ute i garagebyggnaden.

Nu till problemet, avloppet i sig funkar utmärkt, toalettstol när den står fritt funkar och handfatet som är kopplat efter toalettetn funkar fint när toaletten är inkopplad, men när man spolar fyller den bara upp stolen och inget vatten rinner undan.

Vad ska jag göra åt detta problemet? Har sökt i en timme men inte hittat något svar så va inte för hårda mot mig.

Tack på förhand!
 
Du behöver nog en fungerande avluftning på avloppsröret. Spolar du toan väldigt långsamt antar jag att det funkar? Varken dush eller handfat fyller rören som en toaspolning gör.
 
D
Hur har du kopplat in toastolen till avloppet och hur ser avloppet ut?
 
Förmodligen. Antar att det är ett jävla jobb att montera avluftning?

Ja toaletten är ansluten till avloppet med en vanlig klosettanslutning. De är ett 75 rör rakt ut tll trekammarbrunn med infiltration.

Mvh
 
Redigerat:
Om du kan koppla på dig på det befintliga avloppsröret någorlunda enkelt så är det ca en dags jobb.
Det blir krångligt om du måste passera bjälklag och göra en takgenomföring. Kanske kan du dra avluftningen på utsidan av huset på något undanskymt ställe.
Är den toaletten i garaget kopplad mot samma trekammarbrunn och infiltrationsbädd? Finns det avluftning på det avloppet? Gör det det så kan du sätta en vacuumventil vid den nya toaletten.
 
Redigerat:
Du ställer så svåra frågor. Haha!

Dra om det befintliga avloppet är svårt. Timrat hus ger inte så mycket möjligheter :(

Garagebyggnaden är påkooplad på samma brunn men ligger 50 meter från huset.

Måste jag ner i trekammarbrukken då? För den ligger under 5 ton jord och ett mindre stenröse.....

Mvh
 
Överallt jag läser står det att om det är dålig avluftning åker vattenlåsvattnet med ut. Men i mitt fall rör ju sig inte vattnet alls utåt? Har jag ett annat problem då?

Men om det nu är problem med vakum borde det räcka att lossa anslutningen till vattenlåset på handfatet som är anslutet sist på den avsloppsstammen? Och om det då rinner ner i toaletten så skulle man kunna montera en sån här mellan avloppet och sista handfatet på avloppstammen?

http://www.bauhaus.se/vakuumventil-o32-40-50-mm.html

Den suger ju bara innåt så borde väl inte bli problem med lukt?
 
Redigerat:
Korrekt, men en sån vakumventil skulle jag nog säga blir för liten för en WC jag skulle rekommendera minst en 75mm.
 
  • Gilla
BioElite
  • Laddar…
Provade nu när jag kom hem och mycket riktigt så när jag lossade på anslutningen mellan handfat och avlopp så rann vattnet i toaletten ut.

Men är det en vakumventil jag behöver eller behöver jag en sån ventil som kan släppa ut luft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.