4 424 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Vattnet pulserar i duschen
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Hej,
Jag har ett problem med att vattnet pulserar när vi duschar.
Om jag endast använder kallvatten eller varmvatten händer inget. När jag ställer blandaren på medelvarmt, normalläge, så börjar vattnet pulsera. Detta fortplantar sig till hela rörsystemet som börjar vibrera.
Eftersom det endast händer när vattnet i duschen flödar och inte i övriga kranar, tror jag att det kommer ifrån blandaren. Men jag kan inte så mycket om VVS, så det är en gissning.
Någon som vet var felet är???
Tack på förhand!
Mats
Jag har ett problem med att vattnet pulserar när vi duschar.
Om jag endast använder kallvatten eller varmvatten händer inget. När jag ställer blandaren på medelvarmt, normalläge, så börjar vattnet pulsera. Detta fortplantar sig till hela rörsystemet som börjar vibrera.
Eftersom det endast händer när vattnet i duschen flödar och inte i övriga kranar, tror jag att det kommer ifrån blandaren. Men jag kan inte så mycket om VVS, så det är en gissning.
Någon som vet var felet är???
Tack på förhand!
Mats
termostaten kass, byt blandare
Beroende av vilken blandare du har och ålder så kan du finna reservdelar. Jag hade detta felet intermittent och plockade isär blandaren, rengjorde den inklusive filtren samt smorde lite med ett siliconfett (vet ej om det är bra) men felet försvann och nu har den rullat i några år till. Det är en ca 15år gammal Vårgårda blandare som sitter i duschen.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Blandaren är från 2005, FM Mattson.
Kan den vara kass redan??
Kan den vara kass redan??
Jag skulle plocka bort den och rengöra den, inklusive filter. Det kan vara så att det kommit in rester av kopparspån/mässing eller kromflagor från tillverkning eller installtion som strular. Den är ju på gränsen för garanti, för det är väl 2 år som gäller såvida inte FMM har någon speciell med hänsyn till deras kvalite.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Jan tror att det är FMM 9210 som jag har. Skall testa att plocka isär och regöra den.
Tack för svaren!!
Tack för svaren!!
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Nu är jag RÄTT nöjd med att jag satte kulkopplingar på vägen till varje tappställe.
Har samma problem med att det slår i rören, men bara när man spolar blandat varmt och kallt, spolar man hett vatten tystnar det ganska direkt. Spelar ingen roll vilken kran man använder, så fort det är lite varmvatten med så dunkar det i rören, trodde att det berodde på en blandarventil mellan beredarna så den har jag bytt utan resultat. Nån som kan ha en aning??
Med andra ord så borde man kanske byta beredare, har en 60liters från 1990 och en förrådsberedare på 190liter som inte funkar eftersom jag har lågtempssystem och värmepump som sitter i en annan byggnad med 2 rörs kulvert emellan.
Eller är det nåt som en händig amatör skulle kunna skifta själv? Jobbar som industrimekaniker.
Eller är det nåt som en händig amatör skulle kunna skifta själv? Jobbar som industrimekaniker.