Bor på fjärde plan i ett sekelskifteshus (BRF).

Idag har rörmokare varit på besök och luftat elementen då jag inte hittat någon elementnyckel som passat. När jag meddelade problemet till styrelsen nämnde jag att mina modernare handdukstorkar inte var ett problem då nyckeln passade där.

Idag har det framkommit:
* Flera ventiler har rundslitna skallar (det är därför inga nycklar passar).
* Det är inte tillåtet att montera handdukstorkar istället för elementen i badrummet som förr-förra ägaren lät installera vid totalrenovering av badrummen ~2007. Rörmokaren påstod att då de var monterade ca 1m högre än elmenten så sabbar de hela stammen för alla våningar under och de får kallt. Rörmokaren förstod sig inte på kopplingen mellan rören och torkarna. Han hade aldrig sett den typen av koppling förrut.

Frågorna jag undrar över:
* Kan en höjdskillnad på 1m på handdukstorkarna verkligen ställa till det för våningarna under? De flesta elementen var kalla innan luftningen och är nu jättevarma. Rörmokaren var tydligen tvärsäker på att handdukstorkarna var problemet och inte elementen så nu är föreningens ordförande upprörd över dem och styrelsen kommer att ta upp om jag måste byta dem mot de tidigare elementen som jag aldrig sett och inte finns kvar.
* Om handdukstorkarna är boven. Löses problemet genom att vrida av vatten till dem med balloxfixerna som sitter monterade på båda rören innan torkarna? I värsta fall kan jag leva med kalla badrum.

Generellt sett borde de inte vara ett bekymmer. felinställd returventil kan störa dock.
kan du ta ett par bilder och lägga upp? Så kan vi hjälpa åt att identifiera delarna och hur inkopplingen är gjord.

Och en rörmockare som inte förstår kopplingen är antingen inte rätt rörmockare eller så är det ett hashmek utav guds nåde. ;)

edmund skrev:
Rörmokaren förstod sig inte på kopplingen mellan rören och torkarna. Han hade aldrig sett den typen av koppling förrut.
Där har du nog svaret.
Rörmokare finns i otaliga varianter från VVS-ingenjör till handfatsmontör, den som var hemma hos dig hör kanske till den senare varianten?
(Sen tycker jag väl att om man blir upprörd över ett par handdukstorkar ska man inte vara ordförande i en bostadsrättsförening. Blir elementen varma efter att ha luftats kan ju inte handdukstorkarna gjort dem kalla, eller hur??)

• Gilla
corre
  • Laddar…
Om det inte är en JÄTTEstor handdukstork, tror jag inte den avger mer värme än det element som satt där innan.

Att höjdskillnaden skulle göra skillnad låter som första klassens svammel, men jag låter mig gärna överbevisas.

• Gilla
freols87
  • Laddar…
Så här ser det ut. Det är en Svedbergs handdukstork av modell "bas" som numera är utgången. Det ser inte ut som någon avancerad inkoppling men tydligen förstod inte rörmokaren vad skruven som är motsatt ventilen gör. Som lekman tycker jag att termostatet borde reglera vattenmängden som går igenom torken och släppa förbi övrigt vatten mot nästa element och då borde det inte vara något problem. Men jag är ju inte VVS:are...
bild(2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Torken är 50cm bred och 100cm hög. Underkanten är 68cm från golvet.

Tilläggas kan att det inte sker regelbunden luftning av elmenten i huset eller kontroll att ventilerna innanför termostaten inte rostat fast. Det är bara när någon säger till som det luftas och motioneras.

Det är höjden och flödet som orföranden hakat upp sig på efter rörmokarens besök och jag tror att jag kommer att behöva bemöta det men då måste jag ha något att luta mig mot.

Redigerat:
  • Gilla
freols87
  • Laddar…
Det största problemet ligger i att värmesystemet kan "tillhöra" föreningen, så oavsett korrekt eller felaktig inkoppling så kan den behöva föreningens tillstånd.

Dock får du nog byta röris, den lilla period jag sålde badrumsprylar, så skulle jag säga att den där modellen var en av de vanligaste.

/R

Hur länge har ordf varet ordf? Kanske var taget muntligen med förra ordföranden.

Fotografen skrev:
Blir elementen varma efter att ha luftats kan ju inte handdukstorkarna gjort dem kalla, eller hur??)
Upprördheten ligger nog i att lägenheten under min tydligen var kall under föregående vinter och att värmen där återkom efter dagens luftningar av mina element samt höjning av trycket i systemet med 0,5bar.

Det gick inte riktigt in att jag luftat mina handdukstorkar med jämna mellanrum hela tiden då jag har passande nyckel till dem. Därav vill jag ha det till att det om samband finns borde sambandet vara mot elementen och inte handdukstorkarna.

Tydligen är någon form av regelerutrustning i källaren trasig så ca 1 gång / 7-14 dagar får orföranden gå ner i källaren och ställa upp trycket lite och så kryper det sakta ned igen. Det som är trasigt där skulle kosta 80kSEK att byta och därför är det inte bytt då workaround finns.

Det låter lite illa om hen behöver fylla hela tiden. då läcker det ju ut någonstans, och i ett så stort system är det avsevärt antal liter per gång. Hoppas dom vet var det läcker...

corre skrev:
Det är ju ett vanligt koppel för handduktorkar. Inget märkligt.
Skruven på andra sidan döljer antingen returnipplen, och/eller en niddel för att ställa om mellan ettrör och tvårörs värmesystem. Inget märkligt alls.

Den kan ju dock vara felinställd...

Kanske en MMA RFA38
[länk]
Tack! Ser onekligen ut som en sådan. Tyvärr sitter märkningen av den mot väggen så helt säker blir man nog aldrig.

corre skrev:
Det låter lite illa om hen behöver fylla hela tiden. då läcker det ju ut någonstans, och i ett så stort system är det avsevärt antal liter per gång. Hoppas dom vet var det läcker...
Hur drar du slutsatsen att det läcker? Tryckfallet borde väll variera med åtgången på värme? Eller?

klypert skrev:
Det största problemet ligger i att värmesystemet kan "tillhöra" föreningen, så oavsett korrekt eller felaktig inkoppling så kan den behöva föreningens tillstånd.
Jag misstänker att detta är mitt största problem. Tekniska lösningar är oftast enklare att få till än politiska. Mitt enda hopp är om jag kan backa upp att det inte är ett problem och hoppas att styrelsen tar till sig det. Det finns ju inga gamla element kvar så det blir ju en förändring mot hur det ursprungligen såg ut i vilket fall.

edmund skrev:
Upprördheten ligger nog i att lägenheten under min tydligen var kall under föregående vinter och att värmen där återkom efter dagens luftningar av mina element samt höjning av trycket i systemet med 0,5bar.

Det gick inte riktigt in att jag luftat mina handdukstorkar med jämna mellanrum hela tiden då jag har passande nyckel till dem. Därav vill jag ha det till att det om samband finns borde sambandet vara mot elementen och inte handdukstorkarna.

Tydligen är någon form av regelerutrustning i källaren trasig så ca 1 gång / 7-14 dagar får orföranden gå ner i källaren och ställa upp trycket lite och så kryper det sakta ned igen. Det som är trasigt där skulle kosta 80kSEK att byta och därför är det inte bytt då workaround finns.
Verkar som om det är lite generell brist på rörmokeri- och värmekunskaper...jag har läst att det finns automatiska tryckhållningsutrustningar för stora system, för att slippa ha så stora tryckexpkärl, men några detaljer kan jag inte.
Däremot vet jag att det inte är bra att fylla vatten mer eller mindre kontinuerligt, risk för korrosion. Bättre att laga det som är trasigt.
80 kilopengar borde ju inte vara något hemult för en förening med såpass många lägenheter att det är fyra plan (+?) i kåken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.