Jag har fått kommunalt vatten, men har en brunn sen tidigare. Förra året vattnade vi med kommunalt vatten men det blev saftigt dyrt. I år tänkte vi anlita en rörmokare som får ordna så att vi får brunnsvatten till en vattenutkastare. Helst vill vi använda samma vattenutkastare som vi har inkopplad på kommunalt i huset idag med kommunalt va och nu tänker jag att man kanske kan sätta på någon ventil så man kan växla mellan kommunalt och brunnsvatten till utkastaren. Dock är det viktigt att man inte kan styra om brunnsvattnet in i husets ledningar så att säga. Vilka delar skulle en sådan koppling kunna bestå av? Tänker att det kan vara bra att ha koll på innnan jag kontaktar rörmokare
Borde väl finnas någon form av 2-vägs växlingsventil man kan montera.
Sen definitivt en backventil före växlingsventilen mot det kommunala.
Hade samma fundering för ett tag sedan men slutade med att jag kör brunnen på helt separata utkastare.
Drog PEM till två olika ställe från pumpen som var lämpliga för att kunna vattna hela trädgården.
Sen definitivt en backventil före växlingsventilen mot det kommunala.
Hade samma fundering för ett tag sedan men slutade med att jag kör brunnen på helt separata utkastare.
Drog PEM till två olika ställe från pumpen som var lämpliga för att kunna vattna hela trädgården.
Backventil på kommunala sidan sedan ballofixer och t-koppling..
Själv hade jag kört med två utkastare istället eller ha koppling vid brunnen eller nått.
Edit frågan är ju om man ens får "blanda" kommunalt och eget även om man ha backventil.
Själv hade jag kört med två utkastare istället eller ha koppling vid brunnen eller nått.
Edit frågan är ju om man ens får "blanda" kommunalt och eget även om man ha backventil.
Här är det då absolut förbjudet att ha i samma ledning, ej heller ha vatten från egen brunn som kan gå i avloppet. Däremot egen brunn, helt sepererad för att vattna trädgården på samma sätt som om man använder regnvatten i en tunna är tillåtet.G Greger_08 skrev:
Låter ju rimligt tänk om man råkar smitta det kommunala systemet med någon bakterie..V Ville_Vessla skrev:
Hela kvarteret blir magsjukt typ
Sätt upp en utkastare till. Även med backventiler kan det bli fel och att du råkar få in brunnsvatten i det kommunala nätet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp att dimensionera Värmeväxlare mellan Ack.tank/Bergvärme
Värme allmänt -
Växla av bärande vägg mellan kök och hall
Byggmaterial & Byggteknik -
Avstånd mellan laddbox och vattenutkastare?
Laddboxar & Elbilar -
Växla mellan elradiatorer och luft/luftvärmepump?
Värme allmänt -
Växla av mellanbjälklag för skorsten
Byggmaterial & Byggteknik