Vi har nyligen bytt vårt vattenutkast till ett självdränerande från Gustavsberg och fick det samtidigt flyttat till en ny plats. Arbetet utfördes av en firma som är certifierad "Säker vatten" och borde därför vara rätt gjort.
Men jag är lite frågande eftersom fasaden består av fjällpanel så ledningen får ett visst fall bakåt. Där det gamla utkastet var monterat hade man skurit ut i fasaden så att det satt horisontellt.
Dock spottar den ur dig en rejäl dos vatten när man stänger den med slangen ansluten.
Vad säger ni dom jobbat med dessa? Kan jag räkna med att självdräneringen funkar som den ska trots ett visst bakfall?
Men jag är lite frågande eftersom fasaden består av fjällpanel så ledningen får ett visst fall bakåt. Där det gamla utkastet var monterat hade man skurit ut i fasaden så att det satt horisontellt.
Dock spottar den ur dig en rejäl dos vatten när man stänger den med slangen ansluten.
Vad säger ni dom jobbat med dessa? Kan jag räkna med att självdräneringen funkar som den ska trots ett visst bakfall?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 750 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 750 inlägg
Att utkastaren tömmer slangen vid avstängning är korrekt. Då ska den spruta ut som filmen visar.
Men hur utkastaren ska tömma själva röret in till varma sidan på huset har jag svårt att se...
Men hur utkastaren ska tömma själva röret in till varma sidan på huset har jag svårt att se...
Röret genom väggen ska definitivt inte vara lägre inne än ute.
Så om jag förstått det rätt är det möjligen röret på insidan som kan bli ett problem. Det är svårt att bedöma men möjligen lutar det något inåt?
Insidan är för övrigt ett kallförråd men skall byggas in och bli ett isolerat skåp med frostvakt.
Insidan är för övrigt ett kallförråd men skall byggas in och bli ett isolerat skåp med frostvakt.
Ytterst osannolikt att röret lutar nedåt så att allt vatten i röret rinner ut. Om inte kommer det garanterat att frysa. Gör om med en kil/passbit under så slipper du göra åverkan på själva panelen med risk för rötskada.
Snyggt montage! Firman får helt enkelt komma tillbaka och lösa det (som jag hade på känn...) De har ändå en del småsaker att fixa till där detaljfinnishen inte är riktigt på topp.RoffeJ skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 570 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 570 inlägg
Du kan ladda ner och läsa montageanvisningen för att få lite kött på benen men det kommer stå att brickan ska monteras lodrätt. Rören är monterade med lutning ifrån den brickan med någon grad så monteras brickan tätt mot en slät vägg blir det automatiskt fall.
Pinsamt att rörmokaren inte visste om det och ännu värre att han inte kan läsa eller titta på bilder. Har alldeles nyligt installerat en dubbel från FMM och instruktionerna är i stil med IKEA och är jätteenkla att följa.
Ett tips är att du i lung och ro tillverkar och målar kilen enligt roffes inlägg så rörisen bara behöver stoppa den på plats, dom är nog inte förbereda med verktyg för att tillverka en sån och jag tror det kan vara värt mödan att göra den själv.
Pinsamt att rörmokaren inte visste om det och ännu värre att han inte kan läsa eller titta på bilder. Har alldeles nyligt installerat en dubbel från FMM och instruktionerna är i stil med IKEA och är jätteenkla att följa.
Ett tips är att du i lung och ro tillverkar och målar kilen enligt roffes inlägg så rörisen bara behöver stoppa den på plats, dom är nog inte förbereda med verktyg för att tillverka en sån och jag tror det kan vara värt mödan att göra den själv.
Redigerat:
Det ska vara 3 grader lutning på röret enligt monteringsanvisningen. Men jag antar att hålet måste luta 3 grader och att det passar med horisontellt montage.Rickard.ag skrev:
Det är en stor, rikstäckande VVS-kedja. Det är märkligt att jag som lekman ska behöva upptäcka och påpeka sånt här. Det blir nog att tillverka kilen själv som du skrev!
Medlem
· Blekinge
· 10 676 inlägg
Om du har kvar en bit panel kan du använda biten upp och ner som kil.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 570 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 570 inlägg
Hålet ska vara gjort så att röret går fritt och inte trycker mot något hårt. Hur exakt man åstadkommer det är mindre viktigt men en träyttervägg är ju sällan en solid massa så det är då rätt enkelt att borra bra. Svårare är det nog med tjocka solida väggar.Ajp skrev:Det ska vara 3 grader lutning på röret enligt monteringsanvisningen. Men jag antar att hålet måste luta 3 grader och att det passar med horisontellt montage.
Det är en stor, rikstäckande VVS-kedja. Det är märkligt att jag som lekman ska behöva upptäcka och påpeka sånt här. Det blir nog att tillverka kilen själv som du skrev!
Liknande trådar
-
Välja rätt längd på panelbrädor
Byggmaterial & Byggteknik -
Attefallshus. Vad betyder rättighetsgräns, kan man bygga där?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Varning för Mr Urban Bygg, enligt dom i Stockholms tingsrätt.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Montera vattenutkast från inbyggd toalett.
Badrum -
Ratt till vattenutkastare/tappventil
Vatten & Avlopp