Hej,
Bytte panel idag och tänkte att det vore snyggt med ett nytt vattenutkast.
Såg att det är DY15 koppling på Gustavbergs, när jag mätte mitt rör är det i yttermått 20mm.
Hur löser jag detta smidigast?
Finns det en 15mm koppling som övergår i 20mm?
Nedan bilder på nuvarande koppling.
Tacksam för all hjälp jag kan få
Såg att det är DY15 koppling på Gustavbergs, när jag mätte mitt rör är det i yttermått 20mm.
Ser att jag skrev fel, 22mm rör ska det varaJ Jotre skrev:Hej,
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 465 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 465 inlägg
Nej, du måste använda vinkeln från Vatette på vattenutkstarens 18mm rör från Gustavsberg. Den ligger medföljande i förpackningen.
Sen efter det kan du välja att använda dig av en planadater i 15mm ändan och behålla befintlig förkromad halvkoppling som sitter på din vattenutkastare.
Som vanligt inom VVS förespråkar jag att läsa monteringsanvisningen INNNAN montage av alla prylar!
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633344-Vatette-Utomhuskran.pdf
Sen efter det kan du välja att använda dig av en planadater i 15mm ändan och behålla befintlig förkromad halvkoppling som sitter på din vattenutkastare.
Som vanligt inom VVS förespråkar jag att läsa monteringsanvisningen INNNAN montage av alla prylar!
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633344-Vatette-Utomhuskran.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kikade lite nyss och jag gör om allt från börjanKrilleman skrev:Nej, du måste använda vinkeln från Vatette på vattenutkstarens 18mm rör från Gustavsberg. Den ligger medföljande i förpackningen.
[länk]
[bild]
[bild]
Har 12mm rör som jag kör en klämringskoppling 12/15 på och drar nytt ut till vattenutkastet. Är nog enklast och snabbast då det sitter jäkligt taskigt till.
Antar att jag koppar den vinkeln rätt på befintligt 15mm rör? Eller behövs det något mer däremellan?