Hej,

Bytte panel idag och tänkte att det vore snyggt med ett nytt vattenutkast.
Såg att det är DY15 koppling på Gustavbergs, när jag mätte mitt rör är det i yttermått 20mm.
Hur löser jag detta smidigast?
Finns det en 15mm koppling som övergår i 20mm?

Nedan bilder på nuvarande koppling.

Tacksam för all hjälp jag kan få:)
 
  • Närbild på en nuvarande vattenutkastskoppling med en 20mm kopparrör och vägggenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av ytterdiameter på kopparrör med skjutmått; röret visar 20mm storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jotre skrev:
Hej,

Bytte panel idag och tänkte att det vore snyggt med ett nytt vattenutkast.
Såg att det är DY15 koppling på Gustavbergs, när jag mätte mitt rör är det i yttermått 20mm.
Hur löser jag detta smidigast?
Finns det en 15mm koppling som övergår i 20mm?

Nedan bilder på nuvarande koppling.

Tacksam för all hjälp jag kan få:)
Ser att jag skrev fel, 22mm rör ska det vara
 
Jag tänker Vatette har en reducering 22 till 15.

Hade ungefär samma fast olikt problem och löste det med 22 centimeter prk-delar.
 
Z Zorn skrev:
Jag tänker Vatette har en reducering 22 till 15.

Hade ungefär samma fast olikt problem och löste det med 22 centimeter prk-delar.
men funkar på befintlig anslutning? Ser ut såhär idag
 
  • Kopparrör med gängad mässingsanslutning på en grå yta, fråga gällande kompatibilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller ska jag först koppla på 22rör på befintligt med tidigare set up och sedan köra en 15/22 klämringskoppling?
 
Krilleman
Nej, du måste använda vinkeln från Vatette på vattenutkstarens 18mm rör från Gustavsberg. Den ligger medföljande i förpackningen.

Sen efter det kan du välja att använda dig av en planadater i 15mm ändan och behålla befintlig förkromad halvkoppling som sitter på din vattenutkastare.

Som vanligt inom VVS förespråkar jag att läsa monteringsanvisningen INNNAN montage av alla prylar!
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633344-Vatette-Utomhuskran.pdf


Vattenutkastare med kopparrör och förkromad halvkoppling vid väggfäste, markerad vinkel i förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monteringsanvisning för Vatette utomhuskran med illustrerade installationssteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, du måste använda vinkeln från Vatette på vattenutkstarens 18mm rör från Gustavsberg. Den ligger medföljande i förpackningen.

Sen efter det kan du välja att använda dig av en planadater i 15mm ändan och behålla befintlig förkromad halvkoppling som sitter på din vattenutkastare.

Som vanligt inom VVS förespråkar jag att läsa monteringsanvisningen INNNAN montage av alla prylar!
[länk]


[bild]

[bild]
Kikade lite nyss och jag gör om allt från början:)
Har 12mm rör som jag kör en klämringskoppling 12/15 på och drar nytt ut till vattenutkastet. Är nog enklast och snabbast då det sitter jäkligt taskigt till.
Antar att jag koppar den vinkeln rätt på befintligt 15mm rör? Eller behövs det något mer däremellan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.