Hej,
Är inne på min 3:e vecka som villa ägare (ett 60-tals hus med vattenbrunn) märkte ganska snabbt att vattentrycket i kranarna kom och gick hela tiden när man har vattnet på. Vad kan detta bero på?

Som om inte det vore nog, idag för första gången har vattnet fått en annan färg, det ser ut som utspätt urin.
Är det vattenprov direkt eller finns det något jag kan kolla efter själv?

Tacksam för all hjälp.

Vad är det för vatten du har? Kommunalt/egen brunn? Har de förra ägarna sagt något? Är det likadant i alla kranarna? Har du några bilder på inkommande vatten etc?

Låter som pressostaten har för stor diff. Om det är lite långsamma svängningar.

Är det snabba svängningar är hydroforens luftblåsa inte tillräckligt fylld.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är det för vatten du har? Kommunalt/egen brunn? Har de förra ägarna sagt något? Är det likadant i alla kranarna? Har du några bilder på inkommande vatten etc?
Det är egen brunn, det är likadant i alla kranar, förra ägaren har inte sagt något, jag har inte frågat heller

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Låter som pressostaten har för stor diff. Om det är lite långsamma svängningar.

Är det snabba svängningar är hydroforens luftblåsa inte tillräckligt fylld.
Bra tryck varar 2-3 sekunder medans dålig tryck varar 5-6 sekunder.

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
C
Gissar också på luftnivån i hydrofor.
Att vattnet plötsligt blir missfärgat kan också bero på plötsliga tryckförändringar eller att man rubbat t.ex. hydrofortanken och rört upp sediment som samlats i systemet. Klarnar det när du spolat ett tag?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B
Låter som hydroforen inte har luft i sig nästan, eller att hydropressen gått sönder.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Gissar också på luftnivån i hydrofor.
Att vattnet plötsligt blir missfärgat kan också bero på plötsliga tryckförändringar eller att man rubbat t.ex. hydrofortanken och rört upp sediment som samlats i systemet. Klarnar det när du spolat ett tag?
Jag spolade ett par minuter men det ser fortfarande likadant.

AllTheWay AllTheWay skrev:
Jag spolade ett par minuter men det ser fortfarande likadant.
Ta ett problem i taget Vattentrycket först. Kolla att det finn tillräckligt men luft i hydroforen.

Ok, hydroforen och hydropressen verkar alla tro, vet någon hur jag utesluter den ena lr den andra?

Ulltand Ulltand skrev:
Ta ett problem i taget Vattentrycket först. Kolla att det finn tillräckligt men luft i hydroforen.
Bra ide, jag antar att det finns en mätare på den, vad är tillräckligt med luft?

Trycket ökar när pumpen går igång, så är det iaf i vår sommarstuga med egen brunn. Det hänger ju ihop med det som skrivits innan.

H henche skrev:
Trycket ökar när pumpen går igång, så är det iaf i vår sommarstuga med egen brunn. Det hänger ju ihop med det som skrivits innan.
Fast det skulle innebära att pumpen sätts på och av var 5:e sekund, så ska det väl inte vara?

C
AllTheWay AllTheWay skrev:
Ok, hydroforen och hydropressen verkar alla tro, vet någon hur jag utesluter den ena lr den andra?
Börja med att lägga upp en bild på anläggningen så kan du nog få konkreta tips.

B
Är det en hydrofor brukar det finnas ett nivåglas för att se luft. Finns inget glas eller smutsigt glas kan man ju stänga av vattenpumpen och släppa in luft i hydroforen (släppa ut vatten). Sisådär 75% luft borde vara lagom. Blir det för mycket luft så trycks det ut lite i kranen, bara att släppa ut det lite försiktigt i sådana fall.

Är det en hydropress får du stänga av pumpen, släppa ut lite vatten (så det är trycklöst) och sedan mäta trycket I hydropressen. Borde vara ungefär 0.3 bar under tillslagstrycket på pumpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.