Vem är inte orolig för att få en vattenskada i badrummet? Här djupdyker vi i ämnet och berättar var de brukar uppkomma, orsaken till vattenskadorna, hur stor risken egentligen är och vad de kan kosta att åtgärda. Och när får man ersättning från försäkringsbolaget?

Du kan läsa artikeln här: Vattenskador i badrum - risk, var de finns och ersättning från försäkringsbolaget

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
Mats-S
Bra artikel (y)
Man får alltså bygga sitt badrum själv, och har lika stor rätt till ersättning, så länge badrummet är byggt fackmannamässigt.
Hur många ggr har jag inte läst här på forumet påståenden om att man inte har något försäkringsskydd om man fixar badrummet själv? I vilket syfte sprider man dessa falska påståenden?
Följ reglerna noga och allt är OK :coffee:
den dyraste skadetypen, fritidshus som under vintern fått en ispropp i vattenledningen. När isproppen smälter börjar vatten att strömma ut. Vattnet kan i värsta fall stå och läcka i flera veckor eller månader.
Är man så dum att man inte stänger av vattnet på ett obebott fritidshus så får man nog skylla sig själv ... och huvudkranen måste givetvis finnas på frostfritt område eller alternativ lösning så att det inte börjar forsa in vatten i huset före huvudkranen.

Personligen så stänger vi alltid av huvudkranen i villan när vi åker till sommarstället, och huvudkranen på sommarstället när vi åker hem. En extremt enkel åtgärd som tar ca 10 sekunder, men som kan spara 100K i reparationer ...

För att upptäcka "droppläckage" under diskbänken finns det en suverän pryl som larmar innan skadan är skedd, rekommenderas varmt, funkar perfekt, upptäckte ett mikroskopiskt läckage hos oss innan det var för sent:
https://vattenlarm.se/products/produkttest-2
Den går även att koppla till en telefonapp har jag läst på något forum här.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Ska jag verkligen behöva byta alla rörledningar i huset efter 30 år för att få ut något på försäkringen??? Kopparledningar som dessutom inte har några dolda skarvar ska väl inte behöva bytas!! Vad menar egentligen försäkringsbolagen??
 
  • Gilla
widheg och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
S Sven E-sson skrev:
Vad menar egentligen försäkringsbolagen
Dom gör allt för att slippa utbetalningar, samtidigt som dom årligen med glädje tar emot din premie.
Sitter i samma sits som du, kopparrör i perfekt skick, utvändig dragning så allt är synligt för inspektion, har inte varit en antydan till problem på 40 år. Frågan är om man snart ska skita i villaförsäkringen eftersom det mesta verkar vara oförsäkrat ändå :mad:
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
"Har du ett nybyggt eller nyrenoverat badrum, alternativt ett badrum som uppnått sin tekniska livslängd - då tillhör du den grupp som har störst risk för vattenskador i badrummet."

Är det inte ett totalt bottenbetyg för hela branschen att nybyggda badrum har störst risk för vattenskada?
Dags att se över reglerna?
 
S Stefansod68 skrev:
"Har du ett nybyggt eller nyrenoverat badrum, alternativt ett badrum som uppnått sin tekniska livslängd - då tillhör du den grupp som har störst risk för vattenskador i badrummet."

Är det inte ett totalt bottenbetyg för hela branschen att nybyggda badrum har störst risk för vattenskada?
Dags att se över reglerna?
Det handlar nog inte om att de badrum som byggs nuförtiden är sämre än de halvgamla, utan att fel i utförandet visar sig relativt snabbt. Om jag förstår artikeln rätt så är de badrum som byggs idag bättre än de som byggdes för t.ex. femton år sedan.
 
  • Gilla
koolla och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Dom gör allt för att slippa utbetalningar, samtidigt som dom årligen med glädje tar emot din premie.
Sitter i samma sits som du, kopparrör i perfekt skick, utvändig dragning så allt är synligt för inspektion, har inte varit en antydan till problem på 40 år. Frågan är om man snart ska skita i villaförsäkringen eftersom det mesta verkar vara oförsäkrat ändå :mad:
Har du ”stor villaförsäkring” eller liknande är åldersavdraget begränsat till en lägre summa, som det står i artikeln. Visst, man tappar 10 000 i ersättning jämfört med om badrummet inte hade varit gammalt men det är ju en petitess i de försäkringsfallen vi pratar om här.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Dom gör allt för att slippa utbetalningar, samtidigt som dom årligen med glädje tar emot din premie.
Sitter i samma sits som du, kopparrör i perfekt skick, utvändig dragning så allt är synligt för inspektion, har inte varit en antydan till problem på 40 år. Frågan är om man snart ska skita i villaförsäkringen eftersom det mesta verkar vara oförsäkrat ändå :mad:
Var står det att något är oförsäkrat.
 
Tänkte också på det där med åldersavdrag, som i citatet nedan och att det mesta är avskrivet efter 30 år. Det måste väl rimligen betyda att jag inte får ersättning för själva röret? Och de kronorna kan jag väl strunta i. Om rör till badrummet på övervåningen börjar läcka bryr jag mig mest om att få ersättning för den skada som resten av huset möjligen kommer att drabbas av där det kan bli stora skador i bjälklag och väggar om jag har otur och inte upptäcker i tid. Arbetskostnaden är så klart det stora - och den kan jag väl inte få åldersavdrag på?

"Hos Trygg Hansa skrivs exempelvis ett rör av med 5 procent per år efter det att röret uppnått en ålder som överstiger 10 år. Efter 30 år är det med andra ord helt avskrivet."
 
JustDoIt JustDoIt skrev:
Tänkte också på det där med åldersavdrag, som i citatet nedan och att det mesta är avskrivet efter 30 år. Det måste väl rimligen betyda att jag inte får ersättning för själva röret? Och de kronorna kan jag väl strunta i. Om rör till badrummet på övervåningen börjar läcka bryr jag mig mest om att få ersättning för den skada som resten av huset möjligen kommer att drabbas av där det kan bli stora skador i bjälklag och väggar om jag har otur och inte upptäcker i tid. Arbetskostnaden är så klart det stora - och den kan jag väl inte få åldersavdrag på?

"Hos Trygg Hansa skrivs exempelvis ett rör av med 5 procent per år efter det att röret uppnått en ålder som överstiger 10 år. Efter 30 år är det med andra ord helt avskrivet."
Åldersavdrag räknas bort på det som ska ersättas, inte det som orsakade skadan. Men om rörets tekniska livslängd är uppnådd så är det troligt att du inte får ut något alls, eftersom du brustit i underhållet genom att inte byta ut det.

Med det sagt så tror jag inte att teknisk livslängd och "helt avskrivet" är samma ålder.
 
"Andra saker som gör att du inte får ersättning är om badrummet inte är byggt enligt de vid byggtillfället rådande branschreglerna."

Detta stämmer inte helt.

I branschreglerna står det troligen inget om att man inte behöver tätskikt om man bygger ett badrum med lera och dom lösningar man använder då. Ändå har Folksam godkänt sådant badrum.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Bra artikel (y)

Hur många ggr har jag inte läst här på forumet påståenden om att man inte har något försäkringsskydd om man fixar badrummet själv? I vilket syfte sprider man dessa falska påståenden?
Följ reglerna noga och allt är OK :coffee:

Är man så dum att man inte stänger av vattnet på ett obebott fritidshus så får man nog skylla sig själv ... och huvudkranen måste givetvis finnas på frostfritt område eller alternativ lösning så att det inte börjar forsa in vatten i huset före huvudkranen.

Personligen så stänger vi alltid av huvudkranen i villan när vi åker till sommarstället, och huvudkranen på sommarstället när vi åker hem. En extremt enkel åtgärd som tar ca 10 sekunder, men som kan spara 100K i reparationer ...

För att upptäcka "droppläckage" under diskbänken finns det en suverän pryl som larmar innan skadan är skedd, rekommenderas varmt, funkar perfekt, upptäckte ett mikroskopiskt läckage hos oss innan det var för sent:
[länk]
Den går även att koppla till en telefonapp har jag läst på något forum här.
I vårt sommarhus stänger vi också alltid av 2 ventiler. Byggdes 1976 och runt 2000 fick vi en vattenskada. Visade sig att båda ventilerna läckte och det frusit. På den tiden hade man dragit vattenledningen på vinden så när den frös sönder rann det neråt.

Vi slapp helt och hållet åldersavdraget om jag minns rätt eftersom vi hade gjort så tydligt rätt och vad vi kunde. Vill minnas att det blev 10.000kr i självrisk och sedan ”nytt” badrum och renoverat kök.
 
S Staffan-N skrev:
Åldersavdrag räknas bort på det som ska ersättas, inte det som orsakade skadan.
Precis - och det som ska ersättas är ju väggar, golv, reglar mm som kan bli skadade av det läckande röret. De är ju 50 år gamla nu i mitt hus, men som nya fortfarande. Mer intressant att veta det eventuella åldersavdraget på bjälklaget som kostar multum att byta än på röret som är typ gratis.

Plus som jag skrev är ju arbetskostnaden det stora, behöver jag byta väggar och golv är det inte riktigt kostnaden för materialet jag bryr mig om utan arbetet. Och arbete kan det väl inte gärna vara åldersavdrag på?
 
H
T tergo skrev:
Försäkringsbolagen gör åldersavdrag på allt som man kan se i huset. Det gör man också för alla rör, ledningar, maskiner och tekniska installationer, även om de ligger dolda. Åldersavdrag görs alltid på materialkostnaden och arbetskostnaden, det vill säga både på materialet och arbetet med rivning och återställandet.

[länk]
Utom kakel och klinkers ersätts, varför är en gåta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.