Hej

Har sedan några månader tillbaka flyttat in i ett nybyggt hus. Det är totalentrepenad via ett lite mindre byggföretag.

Nu har det uppstått en vattenskada i badrummet. Kvalitersintyg finns från ett leg. Våtrumsföretag. Byggarna är engagerade att försöka hitta felet och åtgärda det. De verkar vilja lösa det på bästa sätt.

Min fråga är egentligen om det är helt befängt att kräva någon form av kompensation för detta när det är åtgärdat? Vet ännu inte hur stor vattenskadan är men det kommer kräva insatser i badrum och troligtvis intilliggande sovrum.

Som sagt så är jag inte orolig för att de löser det men att ha haft en vattenskada är aldrig bra, varken för husets värde eller påfrestning som är för renoveringen som följer i from av att ha en byggarbetsplats hemma.

Hur hade ni tänkt? Är det rimligt eller borde ja va nöjd om de löser felet och undersöker så att de inte finns eventuellt mögel osv?

Vh

Om du lider någon konkret skada, t.ex. att du inte kan använda bostaden medan de åtgärdar felet och därför måste bo på hotell, så vore det väl en sak de kunde få stå merkostnaden för. Men som du ställer frågan verkar "kompensationen" gälla snarast någon sorts sveda och värk i form av att det är jobbigt att de är där och åtgärdar? Och/eller en hypotetisk värdeminskning?

Personligen tycker jag nog att det lutar mer åt det orimliga att begära sådan kompensation. (Och det vore i vart fall inte gångbart att driva ett sådant case juridiskt.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.