Hej, nu har Klant-Olov varit i farten...
Under gårdagen spillde jag ut ett antal liter vatten på vårt trägolv som svällde till sig riktigt fint under natten.
Svullna trägolvplankor mellan köksbänkar som höjer sig från golvnivå på grund av vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan att ha några kunskaper att tala om så misstänker jag att det enda som är gångbart härifrån är att byta i alla fall delar av golvet. Tror ni att det är möjligt att bara byta ett antal plankor mellan bänkarna, eller får ni någon annan känsla annat än misär när ni ser detta?

Som ni ser på en av bilderna är hela köket upphöjt med tre-fyra centimeter från resten av rummet, om det är till någon hjälp. Tips, funderingar och idéer mottages gärna.
Svullen och skadad trägolv mellan köksbänkar efter vattenskada.
Skapa konto

Svullet mörkt trägolv med vattenskador i en höjdskillnad mellan kök och rum.
Skapa konto

Åsa Lund
Tror tyvärr att det där är svårt att rädda

Staffans2000
Börja med lite tålamod och låt det torka, fr i teorin återgår det till sin tidigare form.
Så förhasta dig inte.

Tat lugnt. Ta en Toy.

Staffan

E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Börja med lite tålamod och låt det torka, fr i teorin återgår det till sin tidigare form.
Så förhasta dig inte.

Tat lugnt. Ta en Toy.

Staffan
Detta låter rimligt, trä sägs vara mjukt och blöts det kan det vridas kraftigt med tid och kraft. Är det vanligt furugolv?

Men hör med någon som kan.

Jag hade likadant på mitt furugolv, blev helt knäckt och trodde jag skulle få lägga om golvet. Men efter några månader hade det rätat ut sig och nu syns inte ett spår. Gör ingenting och ha tålamod är mitt råd.

När det hände mig fick jag även rådet av snickare att INTE försöka hjälpa torkningen med fläkt eller på annat sätt, det kan förvärra problemet genom att man ökar skillnaden mellan under och översidan i fuktighetsgrad, det torkar för snabbt uppepå helt enkelt medan undersidan fortfarande är svälld. Det ska torka långsamt. Det kommer att lösa sig av sig självt ska du se.

Redigerat:
Åsa Lund
Ska man inte ha några tyngder på golvet heller?

Tack, jag uppskattar era svar!
Som ni säger så har det mycket riktigt redan lagt till sig lite. Nedan kan ni se en bild efter cirka två dygn. Vårt marmorbord har fått agera tyngd så det har varit lite svårt att ta sig in i kylskåpet. Äntligen har vi hittat ett bra ändamål för träningsutrustningen i alla fall!
Golv i kök med skivvikter utplacerade på rosa yogamatta som tyngd ovanpå träskiva.
Skapa konto

• Gilla
Bangan
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Detta låter rimligt, trä sägs vara mjukt och blöts det kan det vridas kraftigt med tid och kraft. Är det vanligt furugolv?
Ska jag vara helt ärligt så vet jag inte. Det var nog lite förhastat av mig att skriva det i rubriken.
Kanske någon mer kunnig kan identifiera träslaget med hjälp av denna bild?
Två brutna träbitar på bord visar årsringar och kärna i syfte att identifiera träslaget.
Skapa konto

Staffans2000
K KlantOlov skrev:
Tack, jag uppskattar era svar!
Som ni säger så har det mycket riktigt redan lagt till sig lite. Nedan kan ni se en bild efter cirka två dygn. Vårt marmorbord har fått agera tyngd så det har varit lite svårt att ta sig in i kylskåpet. Äntligen har vi hittat ett bra ändamål för träningsutrustningen i alla fall!
[bild]
Nu har du ganska effektivt hindrat all form av uttorkning:D. Det ser ut som vanlig råspont. Mer eller mindre. Furu alltså.

Staffan

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag tror också att du ska skippa tyngder etc. Mitt parkettgolv på vinden fick en vattenkanna uthälld på sig, dum som jag är hade jag lämnat den med vatten i, någon av katterna välte den. Golvet hade vridit upp sig rejält och jag tänkte att det var förstört. En månad senare utan någon åtgärd såg det ut som tidigare.

Vi råkade ut för ett läckage på vårt furugolv i april förra året och vi lade på vikter, kettlebells och diverse tunga saker för att tynga ner. För oss så fungerade det och golvet har gått tillbaka, skaderegleraren från försäkringsbolaget som var hemma och tittade uppmanade oss att fortsätta tynga ner tills det gått tillbaka i form.
Furugolv med tyngder på kanten för att korrigera läckageskador.
Skapa konto
Furugolv med mindre skada nära vägg och tyngder i form av viktskivor för att platta till det.
Skapa konto

Vi gjorde en kompromiss där vi bytte ut yogamattan mot kökshanddukar. Förhoppningvis får vi en bra kombination av tryck utan att göra (fler) märken i golvet, och möjlighet för luftbyte.
Tro det eller ej, märken syns rätt väl på ett svart golv :rofl:

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Hej igen!
Nu har golvet gått tillbaka en del, men det är fortfarande vågigt. Vi får hoppas på att det går ner sig lite mer de kommande veckorna. Jag har fått rådet av två kompisar att dra fast plankorna med skruv listen ska sitta. Än så länge har varit lite tveksam till att göra det eftersom jag känner att golvet bör röra sig en hel del, men jag tänkte ändå att jag hör med er här i gruppen.

Om ni hade varit jag, skulle ni dragit i några skruvar där listen ska sitta för att trycka ner golvet i den ändan?

Staffans2000
K KlantOlov skrev:
Hej igen!
Nu har golvet gått tillbaka en del, men det är fortfarande vågigt. Vi får hoppas på att det går ner sig lite mer de kommande veckorna. Jag har fått rådet av två kompisar att dra fast plankorna med skruv listen ska sitta. Än så länge har varit lite tveksam till att göra det eftersom jag känner att golvet bör röra sig en hel del, men jag tänkte ändå att jag hör med er här i gruppen.

Om ni hade varit jag, skulle ni dragit i några skruvar där listen ska sitta för att trycka ner golvet i den ändan?
Nej.
Jag skulle gjort ingenting. Man skall inte pilla och stå i med sådant som behöver sin tid. Det är lika meningslöst som att försöka tjöta sig till lite kuttrasju. Nej. Rätt taktik i båda fallen, är att låtsas vara ointresserad och hux flux, ligger de ner.

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Herrturken och 3 till
  • Laddar…
K KlantOlov skrev:
Hej igen!

Kan bara upprepa det jag skrev tidigare, jag var i exakt samma situation och fick rådet av snickare att inte göra något alls, ingen torkning, inga tyngder, inga skruvar, men ha tålamod. Jag följde det, det tog ett par månader men sedan syntes absolut ingenting. Så länge det finns fukt kvar i träet så kommer det att vara torrare på ovansidan än undersidan och då kommer det vara böjt, det måste torka långsamt rakt igenom och när det ärr jämntorrt rakt igenom så kommer det att vara uträtat. Du kan inte böja tillbaka det själv. I värsta fall lyckas du böja träet något så att det ser bättre ut nu, men sen fortsätter det räta ut sig och är till slut skevt åt andra hållet istället - permanent...

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.