Hej! Håller på att bygga om badrum i hus från -37. Badrummet är på övervåningen och ser av inredningen att döma ut att vara senast omgjort på 70-talet. Hittade två igenbyggda ventiler bakom väggarna. Badrummet har alltså inte haft någon ventilation på en herrans massa år. Badrummet har knappt använts senaste fem åren ca.

Rostigt rör och rötskadat trä intill svartmögel i gammalt badrumstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat trätak med svärta och röta möjligtvis på grund av mögel, i ett badrum som renoveras.
Skapa konto

Från avloppet gick ett gjugärnsrör för avluftning upp inuti en kanal (utanför vätskyddet) som anslöt vertikalt till en ventil (skorsten med liten hatt) i koppartaket (som nog är original).

Gjutgärnsröret var redigt rostigt i toppen och det var mycket röta i träet som var närmast kring röret. Insidan av brädtaket somligger innanför koppartaket är alldeles svart. Nästan sotigt. Svartmögel? Finns även vita grejer som skulle kunna vara svamp eller vitmögel?

Håller på att riva bort och dylikt men vill ju inte bygga igen förrn jag vet vad orsaken är. Det nya badrummet kommer ha avloppsavluftning och frånluft ut i skorstenen istället.

Orsak då?
Man kan ju då tänka att det antingen:

1. läckte från taket vid ventilens genomföring?
Det har dock regnat otroligt mycket senaste veckorna och det är snustorrt där uppe. Både sågspånsisolering och trä.

2. läckte nån sorts kondens från avluftningsröret där det mötte kopparventilen i taket? Mina föräldrar hade en liknande skada från ett gammalt avluftningrör i gjutjärn där man inte hittade något läckage från taket.

3. Kan det vara en kombination där luften från badrummet i många år stigit och gjort miljön fuktig i taket tillsammans med kondens från avloppet? Innertaket i badrummet ser helt okej ut.

Vad göra? Sanera mögel? Sanera svamp? Göra tester? Riva bort och bygga igen? Fixa koppartaket på något sätt? Så många teorier!

Närbild på en hand som pekar på vit och svart mögel på rötskadat trä, indikationer på fuktskador och dålig ventilation.
Skapa konto
En svartmögelangripen insida av ett brädtak med synliga spår av röta och delvis synlig elkabel.
Skapa konto
Finger pekar på rostigt rör och skadat trä, potentiell mögel och rötskador i ett äldre badrums innertak.
Skapa konto
Rostigt avluftningsrör i gjutjärn och skadat trä med svartmögel samt möjlig svampangrepp vid genomföring.
Skapa konto
Skadat och missfärgat trä och isolering i tak, möjliga tecken på mögel eller vattenskada.
Skapa konto

• Bild av mögligt och ruttnande trä i takstrukturen, med synliga svartmögelangrepp och vita möjliga svampformationer.
    Skapa konto
Det är sådant man får på köpet med ett gammalt hus... Ett tak som har skivtäckning med kopparplåt på utsidan brukar hålla tätt otroligt länge, särskilt om taklutningen är rejäl. Största hotet är luftföroreningar, men man använde tjockare plåt förr. Alla plåttak (skiv- eller bandtäckning) är diffusionstäta. Den svarta färgen på yttertakets undersida tyder på dålig luftning av takkonstruktionen i kombination med förhöjd luftfuktighet. Plåttaket kyler också ner snabbare än andra takmaterial. Jag skulle gissa att de flesta felen begicks på 70-talet när man byggde om. Det mesta kan man byta utom yttertakets panel (det kan man givetvis, men det kostar en rejäl slant i det här fallet). Jag är inte rätt person att säga hur man sanerar det, men det bör gå.

• Gilla
Knarket
  • Laddar…
Snickaren är inne på att byta även panelen, verkar svårt att komma åt dock. Går den att rädda? Den är ju svart av påväxt men träet ser friskt ut under det svarta.

J justusandersson skrev:
Det är sådant man får på köpet med ett gammalt hus... Ett tak som har skivtäckning med kopparplåt på utsidan brukar hålla tätt otroligt länge, särskilt om taklutningen är rejäl. Största hotet är luftföroreningar, men man använde tjockare plåt förr. Alla plåttak (skiv- eller bandtäckning) är diffusionstäta. Den svarta färgen på yttertakets undersida tyder på dålig luftning av takkonstruktionen i kombination med förhöjd luftfuktighet. Plåttaket kyler också ner snabbare än andra takmaterial. Jag skulle gissa att de flesta felen begicks på 70-talet när man byggde om. Det mesta kan man byta utom yttertakets panel (det kan man givetvis, men det kostar en rejäl slant i det här fallet). Jag är inte rätt person att säga hur man sanerar det, men det bör gå.
Tack för ditt svar!
Huset har nog inte varit tillräcklig uppvärmt på länge, har jag rätt i antagandet att bra värme i huset med ventilation från badrum och kök ut genom ytterväggen, samt oventilerad vind, med dålig isolering är bra mot mögel? Dåligt för min energikostnad men bättre för min takkostnad?

Det finns lite plus och minus, men i största allmänhet så har nog mögelproblem på vindar i gamla hus ökat pga utebliven eldning i skorstenen och tilläggsisolering av vindsbjälklaget. Varm luft kan visserligen innehålla mer fukt men samtidigt ligger dess daggpunkt betydligt högre. Överdriven ventiation på vindar är inte alltid bra. Galler i båda gavelspetsarna brukar vara bäst. Jag tror nog att den gamla yttertakpanelen går att sanera, även om det innebär ett tråkigt och jobbigt arbete.

Vi tog inne en gubbe från EBE torkteknik. Han mätte och konstaterade att det var snustorrt i taket. Trots den regnigaste hösten i mannaminne. Taket är alltså tätt!

hans diagnos var kondensation från trasigt avluftningsrör.

vi bytte allt dåligt virke och slipade bort det svarta. Presto!

• Gilla
Jonas! och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.