Under gårdagen blåste det och regnade extremt hårt. Under kvällen upptäcker vi att det regnar in genom fönstret (se bild, har markerat med rött var vattnet läckte in). Det rinner in vatten. Märker efter en stund att det börjar se fuktigt ut i innertaket. När regnet avtar slutar det även att komma in vatten.
Fasaden är tegel. När jag tittar på fasaden ser jag en mindre spricka i fogen mellan tegelstenarna. Sprickan sitter i fogen ovan tegelstenarna ovanför fönstret, alltså under innertakets höjd.
Armeringen i fogen ovanför fönstret är i behov av renovering vilket besiktningsman har dokumenterat innan inflytt så förstår att läckan vid fönstret mest troligt är på grund av det. Men varför har det uppstått vattenskada i innertaket.
Huset är 1,5 plans och mig veterligen går det inga vattenrör i väggen.
Inväntar nu försäkringsbolag. Är det någon som har en idé varför det uppstått skada i taket?
Fasaden är tegel. När jag tittar på fasaden ser jag en mindre spricka i fogen mellan tegelstenarna. Sprickan sitter i fogen ovan tegelstenarna ovanför fönstret, alltså under innertakets höjd.
Armeringen i fogen ovanför fönstret är i behov av renovering vilket besiktningsman har dokumenterat innan inflytt så förstår att läckan vid fönstret mest troligt är på grund av det. Men varför har det uppstått vattenskada i innertaket.
Huset är 1,5 plans och mig veterligen går det inga vattenrör i väggen.
Inväntar nu försäkringsbolag. Är det någon som har en idé varför det uppstått skada i taket?
Gå upp på taket och inspektera det. Kolla även undertaket från vinden. Prio 1 är att hitta var det läcker och täta där så fort som möjligt. Från försäkringsbolaget kommer du inte få ett öre då det rör sig om "utifrån inträngande vatten".
På våningen ovanför skadan finns inga tecken på några vattenskador. Kan det ändå handla att det läcker från taket?E Einh skrev:
Liknande trådar
-
Hur fixar jag innertak efter rivning av platsbyggd garderob?
Byggmaterial & Byggteknik -
Golvbrunns problem och eventuella vattenskada efter relining
Bostadsrätt -
Golv som behöver åtgärdas efter vattenskada
Golv -
Golvreparation efter vattenskada
Golv -
Laga innertak i källare efter borttagning av vägg
Tak & Vind