Har en vattenreningsmaskin...eller vad det nu heter, och vatten ur egen brunn alltså. Jag är inte säker på fabrikat på min, Skandinavisk Vattenrening FS-SA 1040 står det på den iaf, ser ut som en stor gasoltub med lite lullull på. Men, hur arbetar dessa vattenreningsmanicker egentligen? Min tömmer ut (rätt mycket) vatten med jämna mellanrum, tycker det sker minst en gång per timme. Är det normal funktionalitet??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De två isolerade rören, ut till höger, är inlopp och utlopp. Jag noterade när jag kollade närmare att det finns två "avlopp" från systemet, dels den man ser nederst i bild, med slangklämman. Dels en mindre slang som man bara skymtar mellan inloppet och utloppet, och det är denna som verkar tömma titt som tätt.
Det ser ut som ett joniseringsfilter för hårt vatten alt, järn. Är det ett saltkar bredvid? Det vita. Går den ena slangen dit?
Verkar som automatiken har hängt sig, troligen igensatt man kan se att det runnit ur järn ner för filtret.
Verkar som automatiken har hängt sig, troligen igensatt man kan se att det runnit ur järn ner för filtret.
Ja det vita är ett saltkar, utloppet från den blåa går till den vita anläggningen. Det är väl två separata system? Jag har fyllt på salt i det karet en gång, för över en månad sen, men jag tycker inte att det minskar mycket...hur ofta ska man behöva fylla på? Kan man åtgärda något själv om det har hängt sig?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om du vet vad du har för filter och modellnamnet, ring firman och fråga http://www.gulex.se/firmainfo/skandinavisk_vattenrening_ab/931123859224.htm
Jag har ett annat vattenfilter men också för järn. Det oxiderar järnet med pH-höjande medel och suger in luft för filtreringen/oxidationen. När luften ska in släpps små mängder vatten ut, ett par deciliter kanske. Vid backspolning, som en elektronikbox styr, spolas med ett något strypt maxflöde i 15 min (nattetid). Kan det inte bara vara så att ditt filter ska släppa ut lite vatten då och då?
Salt används väl oftast för avhärdningen, eller?
Jag har ett annat vattenfilter men också för järn. Det oxiderar järnet med pH-höjande medel och suger in luft för filtreringen/oxidationen. När luften ska in släpps små mängder vatten ut, ett par deciliter kanske. Vid backspolning, som en elektronikbox styr, spolas med ett något strypt maxflöde i 15 min (nattetid). Kan det inte bara vara så att ditt filter ska släppa ut lite vatten då och då?
Salt används väl oftast för avhärdningen, eller?
Det låter som att du har ett järn mangan filter, då stabiliserar man och höjer ph för att järn/mangan ska oxideras optimalt när man syresätter vattnet.
Detta filter är definitivt ett avhärdningsfilter (kalk, hårt vatten).
Har man klar järn kan man rena små mängder järn/mangan i ett sådant filter.
Gör rent och försök sparka igång det, eller ta ett ordentligt vattenprov på vattnet och satsa på ett kombinerat järn/mangan/kalk filter.
Detta filter är definitivt ett avhärdningsfilter (kalk, hårt vatten).
Har man klar järn kan man rena små mängder järn/mangan i ett sådant filter.
Gör rent och försök sparka igång det, eller ta ett ordentligt vattenprov på vattnet och satsa på ett kombinerat järn/mangan/kalk filter.
Liknande trådar
-
Svarmögel på vinden
Miljö & Hälsa -
Bör man fästa den nya golvbrunnen i badrummet?
Badrum -
Är Gardena smart SILENO life xx m² samma som SILENO life utan Gateway?
Robotgräsklippare -
Hur dränerar man om husgrunden inte är så djup och man har källare?
Grund & Markarbeten -
Hur dränerar jag denna hussida vid berggrund?
Grund & Markarbeten