Jag köpte en djupvattenpump i förebyggande syfte, en kvalitetspump av en renumerad firma för 2år sedan. Bytte ut den i somras, tyvärr blev det kortis mellan fas och jord redan efter tre månaders drift. Firman kom och bytte ut den men kunde inte lämna någon garanti då garantitiden gått ut som var 2år.
Jag har förståelse för det och tänker inte bråka med firman, men de visade heller inget intresse att ta reda på vad som hänt med pumpen vilket förvånar mig lite då de är leverantörer av det fabrikatet, med deras eget firmanamn inpräntat i pumpen? Jag skulle ju gärna vilja veta då jag fått en likadan pump igen, jag hade ju räknat med att pumpen som jag köpte skulle hålla i minst 20år
. Jag kontaktade även tillverkaren och de visade visst intresse och skulle återkomma men de har de inte gjort.
Jag kommer troligen att få ut det mesta från försäkringsbolaget men vad anser ni är rimligt att kräva av leverantören eller tillverkaren i detta fall.

Garanti är frivillig från säljaren. Däremot finns reklamationsrätt enligt KKL i 3 år från 2022, reklamerade du pumpen?

Redigerat:
K Kane skrev:
Garanti är frivillig från säljaren. Däremot finns reklamationsrätt enligt KKL i 3 år från 2022, reklamerade du pumpen?
Vem skall jag reklamera pumpen till när leverantören inte vill hantera detta med hänvisning till att garantin är utgången?

Men beroende på exakt när 2022 du köpte pumpen så har du 3 års reklammationsrätt. Om pumpen har varit i drift så kort tid, så borde det vara självklart att felet är ett ursprungligt fel som reklammationsrätten skall täcka. Du skall reklammera till den firma du köpte den av.

Trist! 20 år vore rimlig livslängd på en märkespump imo. Kan den ha torrkörts? Kan den ha fått extremt många start och stopp pga hydroforproblem? Jag går också i tankarna på att byta ut vår nu 55 år gamla borrhålspump. Den var för övrigt Amerikansk av fabrikatet Gold enligt fasan.

Funderar på vilka skydd en pump har? Överströmsskydd? Överhettningsskydd? Finns bättre pumpar än Grundfoss idag?

B Bondsorken skrev:
Vem skall jag reklamera pumpen till när leverantören inte vill hantera detta med hänvisning till att garantin är utgången?
Säljaren. Inte tillverkaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.