Jag letar efter ett hyfsat långpass som inte är allt för dyr. Det bästa vore ju Hultafors som kostar ca 1400kr men den är alldeles för dyr.

Jocke

Jag köpte ett på Biltema en gång, men det visade fel.

Jag åkye tillbaka till affären, och denna gång testade jag passet (Kollade att passet visade samma vinkel på en yta åt båda hållen), men jag hittade inte ett enda som stämde...

Det blev ett Hultfors (MST180) till slut ändå. Ångrar dock att jag inte köpte ett Libello 2000.

/Jonas

Köpte ett på Biltema och det visade rätt.

Min erfarenhet är att undvika de billigaste modellerna som sälja på t.ex. Biltema och Byggmax. Tror Bauhaus har något i mellanklassen. Om du tvunget ska köpa ett billigt kan du ju lägga det på ett dyrt för att se så det är rätt "nollat" innan du traskar ut från affären.

Biltema har någon rätskiva på 2m med libeller, kostar 179kr. Visar säkert fel. Dem har ju inget dyrare så man kan kolla så att den stämmer.

Vattenpass är nog ett av de sorters verktyg där man inte "kommer undan". Man får betala för att få någonting som fungerar. Tänk också på att visa rätt är en sak, det spelar också roll vilken känslighet vattenpassen har.

Joukko skrev:
Biltema har någon rätskiva på 2m med libeller, kostar 179kr. Visar säkert fel. Dem har ju inget dyrare så man kan kolla så att den stämmer.
Gör som Johan rekommenderar ovan, vänd det om och kontrollera så ser man direkt om passet visar rätt eller fel, detta oavsett om man kolla rpå ett billigt eller dyrt pass.

//Daniel

De billiga långpassen har ofta libeller som är mer lämpliga för små torpedpass. På ett billigt långpass kan man ofta lyfta ena sidan på passet någon eller några centimeter utan att bubblan rör sig nämnvärt. Billighetspassen fungerar ofta bra som rätskivor.

Om du har möjlighet att handla på wurth så har dom förvånsvärt billiga pass. Bauhaus säljer väl stabila som borde vara ett ganska bra pass men jag vet inte vad dom har för priser.

Mikael_L
Precis, jag stämmer in i kören som framhåller känsligheten.

Funderar ni på att köpa ett lågpris så testa det så här: (testa först på ett hultafors, är det libella som är känsligast?)

Lägg passet på en hylla någonstans i butiken, notera hur bubblan står. Prova och lyft i ena änden, någon eller några millimeter (eller t.o.m någon cm ibland), hur mycket rörde sig bubblan, blev det i våg nu? eller var det i våg nyss? osv. Har ni fått tag i ett riktigt uselt fabrikat av lågpris kommer ni upptäcka att ni kan röra änden upp och ner minst en cm utan att egentligen kunna avgöra vilket läge som egentligen är i våg.
Ett sånt pass brukar ofta visa rätt när man kollar det genom att mäta ena hållet och sen vända och kolla andra hållet, det visar nämligen "rätt" fram till det börjar luta ganska mycket.

Men det finns trots allt bättre och sämre lågprisare. Jag kollade julas 60cm, 29:-, upplevde det som superkasst, men Biltemas 60cm upplevde jag som bättre så jag köpte ett sånt att ha som ett slit&släng som man inte behöver vara det minsta rädd om. Har för mig att jag kollade Rustas också och fann att dom var hyggligt känsliga.

Men vill man ha nåt att verkligen lita på så ska man nog köpa ett Hultafors trots allt.

edit: Jag har inte kollat 2-meters pass, jag var ute efter ett 60cm som det inte skulle göra ont någonstans om jag pajade det.

Ett alternativ är ju att köpa ett bra kort-pass på t.ex. 60 cm och komplettera med en billig rätskiva på 2m (förslagsvis utan libeller). Dock anser jag att ett bra 180cm pass är ovärderligt vid allt snickeri, avjämningsarbete, kakelsättning m.m..

Jag satsade på ett nytt gult från Hultafors 1200mm hos Coop, och började resa väggarna till garaget med det.Fick till slut inget att stämma, och plockade fram mitt gamla gula, och det visade sig att väggarna stod ur lod. Passet är över året gammalt nu, så det går knappast att reklamera, saknar kvittot också. Men det som retar mig mest, hur gammal skall man bli, innan man lär sig att kolla vattenpassen, oavsett fabrikat.

Skeppshultsstegen är inte så dum alls och bör ligga i en rätt vettig prisklass.

/Kent

Inte bara dyra som funkar, köpte mitt på biltema och det visar helt rätt. Men man måste vara noggrannare vid själva kollen, verkar inte vara lika känsligt som de av kändare märken jag har provat tidigare.

Det finns justering på dom flesta Biltemapass.Är det inte något speciellt så duger dom!

Man tar ju inte fram tårta när svärmor är på besök......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.