1 981 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Vattennivåskillnader vid bryggbygge
Jag är ute efter att bygga en så låg fast brygga vid en sjötomt som möjligt så man lätt kan ta sig in och ur mindre flytetyg, lätt klättra upp vid bad och "framtidssäkra" för landhöjning så det inte måste göras om om en generation eller två.
Men vattennivåerna kan ju skilja sig vid mycket regn, höstfloder osv.
Var kan man ta reda på vad maxnivåer på vattnet vid en specifik plats? Är det länsstyrelsen som har koll på sådant?
Men vattennivåerna kan ju skilja sig vid mycket regn, höstfloder osv.
Var kan man ta reda på vad maxnivåer på vattnet vid en specifik plats? Är det länsstyrelsen som har koll på sådant?
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Är det vid havet? SMHI har mätstationer för vattenstånd, kolla närmaste.
Hos mig är skillnaden mellan högst och lägst runt 1.5 m inom ett 10 års intervall.
Jag skulle bygga bryggan lite högre och sätta en smal lägre nivå för kajaker mm på ena långsida.
Hos mig är skillnaden mellan högst och lägst runt 1.5 m inom ett 10 års intervall.
Jag skulle bygga bryggan lite högre och sätta en smal lägre nivå för kajaker mm på ena långsida.
Ja precis, i Stockholms innerskärgård.T Thomas_Blekinge skrev:
Där ser man, ska kolla in SMHI. Tack.
Med en fast brygga så gäller det att ta isen i beräkning, när det fryser vid t.ex normalvatten och sen stiger 50 cm så e de mycket lyft kraft.
Djupet bredvid bryggan e sen en annan aspekt och båtar skall vara där en båt med djupgående på 50 cm och sen lågvatten på 80 cm samt lite vågor så behövs det snabbt ett djup på 1,5m (båt 50 cm + lågvatten 80 cm + rörelse av vågor 20 cm så har du bottenkänning)
(tillägg)
för kanoter kajaker m.m. så skulle jag rekommendera att lägga en liten flytbrygga som komplement till en större fast brygga
Djupet bredvid bryggan e sen en annan aspekt och båtar skall vara där en båt med djupgående på 50 cm och sen lågvatten på 80 cm samt lite vågor så behövs det snabbt ett djup på 1,5m (båt 50 cm + lågvatten 80 cm + rörelse av vågor 20 cm så har du bottenkänning)
(tillägg)
för kanoter kajaker m.m. så skulle jag rekommendera att lägga en liten flytbrygga som komplement till en större fast brygga
Redigerat:
Jag har lite samma funderingar. Ett par gånger om året har vi +1m. Något år har det varit 1.3m. Min tanke är att lägga den fast bryggan på strax över en meter, annars blir det högt att hoppa i och ur båten vid normalvattenatånd/lågvatten. De gångerna det främst är högvatten här är vinterhalvåret. Sedan blir det en liten flytbrygga som får följa vattnets rörelser.
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Jag tror inga bryggor lever så länge. Min pålad brygga (inte järnrör) är inne på 8:e år och har blivit rätt skev. Först var ja sur för den vaar helt rak från början till isarna kom. Nu är jag mer avslappnad och vet att en riktig brygga ska vara lite skev.G GenJackRipper skrev:
Liknande trådar
-
Typ av fästmaterial i lättbetong vid takmontering av gardiner?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ljud från yttervägg vid köket - vad kan det vara
Övrigt husrelaterat -
Låsa Yale Doorman vid specifikt klockslag?
Teknik -
Bör vi byta avloppsgroda vid renovering av badrum i lgh?
Vatten & Avlopp -
Droppar från skarv vindskiveplåt, VIDEO
Tak & Vind